Centralny Port Komunikacyjny jednak opłacalny? Analitycy mają argumenty

Analitycy PwC wskazują na znaczny wzrost liczby pasażerów polskich lotnisk, która niebawem przekroczy 50 mln w skali roku. Z ich raportu wynika, że Centralny Port Komunikacyjny może być nie tylko potrzebnym, ale i opłacalnym projektem. Jeśli wszystko się uda.

Z raportu „Prognozy dla rynku lotniczego 2019” PwC wynika, iż większość lotnisk regionalnych w Polsce odnotowała wzrost ruch o 15 proc. Oznacza to, że liczba pasażerów w skali roku przekroczyła 45 mln.

Coraz więcej pasażerów

Największy, bo 34-proc. wzrost osiągnął port lotniczy Poznań-Ławica. Dla porównania, warszawskie Okęcie urosło o 13 proc. co oznacza 18 mln pasażerów więcej niż w roku 2017.

Największy udział w polskim rynku lotniczym mają Ryanair, LOT i Wizz air (77 proc.). Analitycy PwC prognozują, że w ciągu najbliższych 20 lat ruch pasażerski na świecie będzie się wzrastał w tempie szybszym niż gospodarka światowa – średnio o 4,4 proc. rocznie. W związku z tym potrzebna będzie większa wydajność portów lotniczych, w czym na polskim gruncie, zdaniem specjalistów PwC, ma pomóc Centralny Port Komunikacyjny. Projekt będzie wymagający w realizacji.

Projekt CPK jest skomplikowanym przedsięwzięciem, łączącym kilka komponentów i zdecydowanie najbardziej newralgicznym aspektem będzie ich konsolidacja. W tym samym momencie muszą być gotowe do działania zarówno ogromne lotnisko jak i połączenia transportowe, z transferem obecnej działalności lotniska. To wymaga bardzo dobrego przygotowania i zarządzania projektem

- powiedziała Agnieszka Gajewska, analityk PwC.

Projekt zwiększonego ryzyka?

Co może się nie udać? Projekt CPK krytycznie widzi Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Wystarczy przekopiować z uchwały Rady Ministrów z 2017 r. słabe strony i zagrożenia wynikające z analizy SWOT. W moim przekonaniu mają one o wiele mocniejszy kaliber niż strony pozytywne przedsięwzięcia. Analiza wymienia brak doświadczenia w tego rodzaju inwestycjach, skomplikowane regulacje środowiskowe, możliwą nieaktualność rekomendacji zawartych w studiach wykonalności z 2010 r., długi czas realizacji inwestycji i duża konkurencja na rynku hubów

- komentuje Adrian Furgalski z ZDG TOR. I dodaje: - Budowa CPK będzie przedsięwzięciem drogim, choć nie znamy aktualnych kosztów, bo nie ma wciąż przecież projektu. Budowa samego lotniska pochłonie zapewne kwotę 20-25 mld zł. Biorąc to pod uwagę stawiane jest pytanie dla jakich przewoźników – poza LOT – port będzie budowany? Czy dla niskokosztowych, które starają się drogich lotnisk unikać? W Polsce przy decentralizacji ruchu, która się zwiększa od 2004 r. a nie zmniejsza, mamy do czynienia ze zdominowaniem rynku lotniczego przez sektor LCC (tanie linie lotnicze - red.) i porty regionalne, na które przypada ok. 62 proc. rynku. Ten fakt jest przez rząd słusznie interpretowany jako największe zagrożenie dla idei CPK.

Miliardy na drogi i trasy kolejowe

Powodzenie projektu CPK będzie wiązało się również z aspektem "pozalotniczym", którym jest przede wszystkim infrastruktura kolejowa i drogowa. Jak zauważa analityk PwC, wstępna ocena dotycząca sfinansowania infrastruktury mówi o 8-9 mld zł na kolej i 2-7 mld zł na drogi w związku z CPK.

Są to na razie wstępne szacunki, które - jak rozumiem - będą podlegały dalszym analizom. Obecnie jest tendencja do 'wynoszenia' dużych lotnisk poza miasta i CPK wpisuje się w ten trend, jednak kluczowe dla powodzenia projektu będą  połączenia transportowe z Warszawy, Łodzi i innych polskich miast

- ocenia Agnieszka Gajewska z PwC.

Adrian Furgalski podziela te wątpliwości i zwraca uwagę na dodatkowe trudności. - Podane w uchwale Rady Ministrów kwoty są już nieaktualne, bo zmieniają się koncepcje. Wtedy była mowa o 8-9 mld za komponent kolejowy i do 7 mld za drogowy. Rząd stawia na dojazdy przede wszystkim szybką koleją. To słuszne. Przy dobrej ofercie koleją jesteśmy rzeczywiście w stanie dostarczyć 35 proc. podróżnych. Pytanie tylko czy blisko 70 proc. obecnego ruchu dalekobieżnego musi być przekierowane z naturalnego centrum kolejowego jakim jest Warszawa do nowego węzła kolejowego przy CPK, skoro CPK ma być dla portów regionalnych neutralny i nie podbierać im pasażerów? - argumentuje Adrian Furgalski.

Potencjał CPK

Agnieszka Gajewska z PwC zwraca ponadto jednak uwagę dodatkowe zalety CPK, który mógłby generować zyski również ze stworzonej wokół niego przestrzeni komercyjnej.

Jedną z zalet CPK jest to, że będzie budowany 'od nowa' na dużym terenie, co oznacza znacznie mniej ograniczeń lokalizacyjnych i możliwość stworzenia przestrzeni komercyjnej wokół lotniska. I nie chodzi tutaj tylko o bazę hotelową, ale o infrastrukturę logistyczną, centra usług i parki technologiczne. Lotniska najlepsze w swojej klasie generują znaczące zyski z działalności w ramach tzw. airport cities i CPK powinien wykorzystać tę szansę

- przekonuje analityczka PwC.

Jednak ocenić ten potencjał będzie można na bardziej zaawansowanym etapie planowania i kosztorysowania projektu CPK. W tej chwili projekt budzi sporo pytań oraz stawia wiele potencjalnych i realnych wyzwań, które wymienia Furgalski:

Nie wiemy z jakich środków budowa będzie realizowana, a więc jaki będzie koszt kapitału. Otwarta jest oczywiście lista banków czy funduszy, które mogą być zaangażowane w projekt, ale na razie szczegółów brak. Nie wiemy jaka będzie strategia co do pobierania opłat za lądowanie oraz obsługę pasażerów. Zapewnienie finansowania partnerów prywatnych trudne raczej nie będzie, jeśli całe ryzyko weźmie na siebie państwo, a nie sądzę by budowa CPK mogła być wykonana przez inwestorów prywatnych bez udzielania im gwarancji rządowych. Więcej w tym zakresie będziemy mam nadzieję wiedzieć dopiero po przedstawieniu studium wykonalności CPK w 2020 r.

Przypomnijmy, że budowa CPK ma się rozpocząć w 2021 r. Pierwszy samolot ma wystartować sześć lat później. Według wstępnych szacunków koszt budowy lotniska i otaczającej go infrastruktury to 30-35 miliardów złotych. Docelowo port ma obsługiwać nawet 100 mln pasażerów rocznie.

Więcej o:
Komentarze (297)
Centralny Port Komunikacyjny jednak opłacalny? Analitycy PwC argumentują w związku z budową
Zaloguj się
  • amarga

    Oceniono 82 razy 50

    Za 50% środków, jakie zostały przelane PwC za ten raport zobowiązuję się napisać równie rzetelny dokument o dwukrotnie większej objętości i w 120% bezsprzecznie udowadniający absolutną opłacalność budowy CPK. Dołączę do niego 35% więcej wykresów, co najmniej 72% więcej tabel i tabelek oraz uwzględnię co najmniej sześciokrotny wzrost głębokości każdej z analiz, przy czym oczywiście każda z nich będzie napisana równie eksperckim pseudoekonomiczno- naukowym bełkotem kryjącym za sobą bezdenną pustkę znaczeniową.

  • jarro60

    Oceniono 37 razy 29

    Pani Agnieszka Gajewska z PwC była rok temu moderatorem dyskusji o CPK na Kongresie Gospodarczym w Katowicach. Nawet nie próbowała poprowadzić dyskusji inaczej, niż zachwycać się tym pomysłem. Potrafiła zaprosić dewelopera, który już czyha na tereny po Okęciu, za to nie było nikogo, kto by wyrażał wątpliwości.
    Tak więc pani Agnieszki nie mogę traktować jako bezstronnego eksperta.
    Zresztą rok wcześniej w identyczny sposób dyskusję na ten sam temat prowadził funkcyjny dziennikarz dobrej zmiany Wojciech Surmacz.
    Podobnie jest w dzienniku Gazecie Prawnej, gdzie publikuje się tylko opinie sprzyjające temu absurdalnemu pomysłowi.
    Chyba czas, by Gazeta Wyborcza stała się forum, na którym dopuści się głosy tych, którzy mają konkretne wątpliwości odnośnie tego pomysłu. A jest ich naprawdę dużo. Oponenci, w przeciwieństwie do pp. Wilda, Surmacza, Gajewskiej naprawdę się na tym zagadnieniu znają i na dodatek nie są skażeni biznesową wizją wielkiego zarobku dla wybranych.

  • aker66

    Oceniono 39 razy 27

    Analitycy takich g.wnianych firemek napiszą wszystko pod warunkiem sowitej zapłaty

  • ks-t

    Oceniono 29 razy 21

    Po pierwsze CPK imienia braci Kaczyńskich nigdy nie powstanie, I to jest dobra wiadomośc. Zła że w ten projekt będą umoczone, bezcelowo, nasze miliardy. Samoloty mają latac za 6 lat? A do tego czsu kolej szybkiego ruchu z całej Polski? W czasie gdy PIS potrafi budować po 30 km rocznie? TO nie czasy Gierka, teraz rządzą Misiewicze i historycy z Power Pointem. Poza tym decyzja o degradacji wszystkich regionów i przeniesienie ruchu do Baranowa nie będzie dobrze przyjęta przez elektorat, choć suwerenowi to dynda, bo nie lata. A poza tym za 6 lat nie będziemy w Unii. To gdzie będziemy latać. Ci mądrzejsi i młodsi wylecą wcześniej, w jedną stronę, a reszcie zostanie TVPIS i radyjo.

  • glomar

    Oceniono 31 razy 21

    A potem przekształci się PCK ma KCP i pobierze 15% opłaty przekształceniowej.

  • justas32

    Oceniono 41 razy 19

    To będzie największy przewał kasy w historii Polski. I największa klapa finansowa ...

  • gnom_opluwacz

    Oceniono 23 razy 17

    Akurat firmy "konsultingowe" są od tego, żeby za złotówkę czy dwie uzasadnić to, za co uzasadniający płaci. W sumie nic oburzającego, ale jednak warto mieć tego świadomość i nie przejmować się tym, że PEWUCE I DELOJT COŚ NAPISAŁO!

  • polak66maly

    Oceniono 29 razy 15

    dolary przeciw orzechom, ze zadnego lotniska nie bedzie, tylko zrodlo finansowania pislamskich pociotkow.

  • cysiowps

    Oceniono 17 razy 13

    Głównym problem PISu z CPK jest to, że wymagałoby to likwidacji lotniska Okęcie. A PIS jak diabeł święconej wody unika takich deklaracji. Patryk Jaki stawał na uszach żeby przekonać warszawskich wyborców, że PIS wcale nie chce zlikwidować Okęcia.
    Straty w warszawskim elektoracie PIS widocznie byłyby ogromne.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX