PKP Intercity zainstaluje liczniki prądu w lokomotywach. Ma to przynieść wymierne oszczędności

PKP Intercity zainstaluje w swoich lokomotywach liczniki mierzące realne zużycie energii elektrycznej. Przewoźnik zakłada, że w ten sposób uda mu się zaoszczędzić na opłatach. To element programu inwestycji wartego 739,5 mln zł.

PKP Intercity może zaoszczędzić na zużyciu prądu nawet kilka procent przez zainstalowanie w lokomotywach liczników energii. Jak informuje przewoźnik na swojej stronie, m.in. do maszyn typu Dart i Flirt ma trafić docelowo 370 mierników. PKP Intercity podpisało z firmą SESTO sp. z o.o. wartą 5,8 mln zł umowę na dostawę, montaż i uruchomienie urządzeń. 

Precyzyjna informacja czyli oszczędności

Liczniki zapewnią precyzyjną informację o tym, które składy i na których trasach generują największe zużycie energii elektrycznej. To z kolei ma pomóc we wprowadzeniu kolejnych rozwiązań wpływających na większą energooszczędność jazdy.

PKP Intercity zapewnia też, że montaż liczników pozwoli na poprawę efektywności energetycznej. Otrzymane przez przewoźnika dane o faktycznym zużyciu energii pozwolą na zracjonalizowanie wykorzystywania.

Do tej pory obliczanie kosztów często odbywało się na podstawie prognozy. Nowy system ma usprawnić cały proces.

PKP "zarobi" na prądzie wytwarzanym przez pociągi

Ponadto liczniki pozwolą też ustalić, ile energii pociągi oddają do sieci - część z nich jest bowiem wyposażona w systemy wytwarzające prąd elektryczny w trakcie hamowania. 

Ekologia ma znaczenie

Montaż liczników prądu stałego w pojazdach elektrycznych PKP Intercity to kolejna proekologiczna inwestycja realizowana przez przewoźnika. Niedawno PKP Intercity podpisało wartą ponad 7,4 mln zł umowę na dostawę i montaż urządzenia myjącego dla stanowiska mycia taboru kolejowego na bocznicy Warszawa-Grochów. Pierwsza z siedmiu zaplanowanych całorocznych myjni automatycznych ma w znacznym stopniu zastąpić mycie ręczne, skrócić czas mycia taboru, oszczędzić wodę i ograniczyć ilość wykorzystywanych środków myjących.

Czytaj też: PKP Intercity ma problem z pociągami. Przed Wielkanocą blisko połowa dartów wykluczona z ruchu

Tylko w 2019 roku spółka zaplanowała 76 inwestycji infrastrukturalnych opiewających na kwotę 93 mln zł. W ramach programu inwestycyjnego PKP Intercity do 2023 roku przewiduje się ponad 100 inwestycji na kwotę ponad 739,5 mln zł. Wiele z nich uwzględnia aspekty środowiskowe, co ma przełożyć się m.in. na niższą emisję spalin, hałasu i substancji szkodliwych.

Więcej o:
Komentarze (32)
PKP Intercity zainstaluje liczniki prądu w lokomotywach. Liczy na wymierne oszczędności
Zaloguj się
  • tatankaiyotake

    Oceniono 18 razy 14

    Jak za bardzo zaczną "oszczędzać" to inna spółka z grupy pkp (pojecia nie mam ktora) podniesie im po prostu oplaty za zużyty prąd. Założymy się?

  • saiv

    Oceniono 8 razy 8

    Po pierwsze ktoś dobrze zarobił na sprzedaży liczników. A czy się będzie opłacało to inna sprawa.

  • Szymon Głowacki

    Oceniono 10 razy 8

    Koszt instalacji liczników zapłacą pasażerowie. Ewentualne oszczędności prądu skonsumuje natomiast PKP-coś-tam; pasażerowie o nich nawet się nie dowiedzą.

  • paliwoda2

    Oceniono 6 razy 6

    Obawiam się,że to zmierza do "ekonomizacji" i PKP zliwiduje linie " nieekonomiczne".między innymi w taki sposób PKS zlikwidował 50 % połączeń w polsce doprowadzając do wykluczenia komunikacyjnego z którym teraz rząd "dzielnie" walczy.

  • pieprz.kajenski

    Oceniono 4 razy 4

    Pytanie do zarządzających IC
    Jak to jest, że bilet na relację: Ostrava-Praga dla mojej rodziny 2+2(5 oraz 7 lat) w dwie strony kosztuje ok. 220zł za pociąg klasy EIC/EC, a Pendolino 260zł bez żadnych polowań na bilety, chgoćby na jutro, a w Polsce na krótszą trasę: Katowice Warszawa musiałbym zapłacić prawie 1000zł.
    PS. oprzedzę, że propozycje zakupu biletu poprzez polowanie na 30dni wstecz, minutę po północy, na relacje, która mi i większości nie pasuje możecie wciskać studentom.
    Efekt: po Polsce nie jeżdżę pociągiem, a w Czechach owszem. Jadąc z Katowic np. do Pragi zawsze zostawiam auto w Ostravie i dalej z przyjemnością jadę pociągiem. W Polsce jak widać podróż EIC lub Pendolino, to luksus. Analogicznie jak dojazd autostradą A4 na trasie Katowice-Kraków. Roczny koszt opłaty na bramkach w dni robocze, to skromne 10.000zł
    Złodziejski kraj.

  • szejski

    Oceniono 6 razy 4

    Po czym linie o zbyt dużym zużyciu prądu pójdą do likwidacji.

  • antymemo

    Oceniono 6 razy 4

    Może czas wrócić do lokomotyw parowych - parowozów ?
    Ukochanego węgla ci u nas dostatek, od pary wodnej nikt nie umarł, a te trochę dymu ... rozwieje się w morzu innych dymów. Oczywiście że oszczędności na energii elektrycznej przytuli odpowiednia Spółka Skarbu Państwa ... im się to należy !

  • barrt21

    Oceniono 5 razy 3

    i niech ogłoszą "Narodowy Dzień Pieszego Pasażera", to dopiero zaoszczędzą

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX