Grupa PKP zarobiła prawie pół miliarda złotych w 2018 roku. "Straty z lat ubiegłych zostały spłacone"

Grupa PKP z coraz większym zyskiem. Państwowa spółka według wstępnych danych zarobiła w ubiegłym roku blisko 500 mln zł "na czysto". I spłaciła straty z poprzednich lat.

Grupa PKP miała ok. 470 mln zł skonsolidowanego zysku netto w 2018 r., poinformował prezes PKP SA Krzysztof Mamiński.

PKP z niemal pół miliarda zł zysku

"Ostatnie 2-3 lata to pasmo poprawy wyników finansowych, lepszego postrzegania kolei i lepszego wykonywania obowiązków przez spółki. W 2018 r. - to są dane nieostateczne - grupa osiągnęła zysk netto bliski 0,5 mld zł. Co ważne, w 2018 r. z tego dobrego wyniku PKP SA zakończyła spłatę strat z lat ubiegłych. Straty z lat ubiegłych w PKP SA zostały zakończone, spłacone. W 2019 r. nie będzie już pozycji 'pokrycie straty z lat ubiegłych'. To jest, myślę, historyczne wydarzenie" - powiedział Mamiński podczas konferencji prasowej.

PKP Intercity miało w ub.r. 174 mln zł zysku netto.

"Nasz zysk netto za 2018 rok wyniósł 174 mln zł. Tym samym trzeci rok z rzędu zakończyliśmy dodatnim wynikiem finansowym. Utrzymaliśmy też dotychczasową pozytywną ocenę ratingową Agencji Fitch. To bardzo ważny sygnał dla naszych partnerów biznesowych" - powiedział prezes PKP IC Marek Chraniuk.

PKP Cargo wcześniej podało, że miało 184 mln zł zysku netto w 2018 r.

"Wyniki były najwyższe od 2013 roku, czyli wejścia PKP Cargo S.A. na giełdę" - podkreślił prezes Czesław Warsewicz. Wyjaśnił, że na wyniki wpływ miało kilka czynników, z których najistotniejsze to boom inwestycyjny w infrastrukturze, który napędzał przewozy kruszyw oraz wzrost sektora intermodalnego.

W skład Grupy PKP wchodzą PKP S.A., czyli spółka matka, oraz 10 spółek świadczących usługi m.in. na rynku kolejowym, energetycznym i
teleinformatycznym. Działania spółek grupy nadzoruje i koordynuje PKP S.A. - wyznacza im cele i dba o ich realizację.

Działajmy razem na rzecz ochrony klimatu. Jeśli chcesz pomóc - wpłać datek >>

embed
Więcej o:
Komentarze (46)
Grupa PKP zarobiła prawie pół miliarda złotych w 2018 roku. "Straty z lat ubiegłych zostały spłacone"
Zaloguj się
  • Alter Ego

    Oceniono 11 razy 7

    No super. Tylko dlaczego w tej firmie rządzi hasło "oszczędzać na czym się da"? Niedługo okaże się, że to była kreatywna księgowość.

  • Gregio8

    Oceniono 11 razy 5

    Super skoro potrafią na siebie zarabiać to teraz czas płacić podatki za które będą budować i remontować tory. A 100% podatku drogowego niech wróci na drogi w nie sponsoruje koleje.

  • meki_majcher

    Oceniono 4 razy 4

    No to już wiadomo gdzie się podziało pół miliarda z deficytu. Na co rozeszło się pozostałe cztery ??

  • tedj

    Oceniono 2 razy 2

    "Przypomnijmy, że na ten rok plan Ministerstwa Infrastruktury zakłada dotowanie PKP Intercity kwotą 562,6 mln. zł do przewozów międzywojewódzkich oraz 11 mln zł do przewozów międzynarodowych. To duży wzrost od momentu podpisania dziesięcioletniego kontraktu w 2011 roku."
    ://www.rynek-kolejowy.pl/mobile/dotacja-dla-pkp-intercity-bedzie-dalej-rosla-88786.html

    Czyli cała grupa "zarobiła" mniej niż samo PKP IC dostało dotacji.
    Żeby było śmieszniej w PKP Cargo zysk głównie generowała czeska spółka za zakup której PiS zamknął poprzedni zarząd PKP.

  • autonomy

    Oceniono 8 razy 2

    Skoro przynosi zysk to po jaki h jest finansowane z budżetu jako spóła skarbu państwa? Sprywatyzować!

  • psyhodelic

    Oceniono 12 razy 2

    Zysk, ale jakim kosztem podróżnych. Sprzedają bilety bez miejscówek . Ludzie tłoczą się na korytarzach , a pociągi opóźnione i cały czas słyszę tę przeprosiny za opóźnienia. Spróbujcie kupić bilet na weekend z Gdyni do Wrocławia na kilka dni przed odjazdem mowy nie ma. PKP ma zyski, a pasażerów w d0pie

  • antonikarcz

    Oceniono 12 razy 2

    Zysk, a pasażerowie znowu wożeni PRL-owskimi wagonami z czasów socrealizmu.

  • tedj

    Oceniono 1 raz 1

    Tak dla przypomnienia, jak to wyglądały "zyski" PKP IC w 2017.
    "Prognozowane 270 mln zł zysku netto za 2017 rok to rekordowy wynik w historii PKP Intercity. Olbrzymia część tej kwoty nie pochodzi jednak ze sprzedaży biletów, a od producenta pociągów Pendolino.
    PKP Intercity w ubiegłym roku otrzymało bowiem około 210 mln zł z tytułu kar i rekompensat od koncernu Alstom za opóźnienie dostaw pociągów Pendolino w 2014 roku. "Swoją drogą kary za opóźnienie dostaw pociągów Dart - 80 tys. zł za jeden, a maksymalnie 100 mln zł za wszystkie opóźnione pojazdy - powinna zapłacić także bydgoska Pesa. Trwa w tej sprawie postępowanie arbitrażowe, ale Intercity nie zdradza żadnych szczegółów".
    "W 2017 roku do działalności PKP Intercity resort infrastruktury i budownictwa dopłacił 546 mln zł."
    Czyli dostali 756 mln zł, a zostało im 270 mln zł. Czyli na działalności operacyjnej mieli 500 mln zł straty.

    PS We wtorek pociąg ze Szczecinka miał w Poznaniu 155 min. opóźnienia.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX