Przekop Mierzei Wiślanej może być o miliard złotych droższy. "Wycena jest nierealistyczna"

Przekop Mierzei Wiślanej, jedna ze sztandarowych inwestycji PiS, ma kosztować 880 mln zł. Według ostatnich doniesień koszt inwestycji może być jednak znacząco wyższy. Firmy, które chcą wziąć udział w przetargu muszą znów czekać na rozstrzygnięcie. Niemal do końca maja.

Przekop Mierzei Wiślanej, wyceniany do tej pory na 880 mln zł, może być znacznie droższy. Inwestycja PiS może być o nawet miliard złotych droższa. Firmy, które chcą przystąpić do przekopu alarmują bowiem, że wycena, którą przedstawiają urzędnicy jest nierealistyczna. 

Czytaj też: "Bursztynowy przekop" Mierzei Wiślanej. Wójt Sztutowa: Dobra w ziemi są i tak własnością państwa

880 mln czy 1,8 mld?

Jak wyjaśnia w rozmowie z "Pulsem Biznesu" Jan Styliński, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, prawdziwe koszty budowy kanału mogą być wyższe o co najmniej 500 mln zł, a niektórzy wyceniają przekop na 1,8 mld zł. 

Otwarcie kopert znów przesunięcie

22 maja ma nastąpić otwarcie kopert z ofertami złożonymi przez firmy startujące w przetargu. Przesunięcie terminu wynosi już łącznie trzy miesiące. Na początku kwietnia Marek Gróbarczyk, szef resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej deklarował, że inwestycja jest priorytetem. 

Trzy etapy prac

Przekop Mierzei podzielono na trzy etapy. W pierwszym, wycenianym na 650 mln zł, inwestor będzie musiał wybudować kanał żeglugowy o długości 1,5 km, port osłonowy, śluzę oraz zapewnić drogi dojazdowe, budynki obsługi, a nawet punkt widokowy umieszczony na stworzonej wyspie. 

150 mln zł ma kosztować drugi etap - budowa mostu obrotowego na rzece Elbląg. Kolejną czynnością, z którą musi uporać się inwestor to pogłębienie Zalewu Wiślanego - donosi Rynek Inwestycji.

Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną potrwa do 2022 roku. Ma skrócić morski szlak na Bałtyk o około 100 kilometrów. Przekop Mierzei Wiślanej ma ułatwić dostęp do portu w Elblągu, a stamtąd na Bałtyk. Projekt przewiduje pominięcie nadzorowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej. Kanał żeglugowy ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 metrów.

Więcej o:
Komentarze (243)
Przekop Mierzei Wiślanej może być o miliard złotych droższy. "Wycena jest nierealistyczna"
Zaloguj się
  • edza4

    0

    A to jeszcze nie przekopali?,przecież ponad rok temu jakiś mikrus grzebał tam łopatą,czyli że nie był wydajny albo leniwy.

  • zigzaur

    0

    Konsultanci zarobią 20 %, więc im drożej tym lepiej. A potem zrobi się protokół zniszczenia.

  • archimedesss

    0

    inwestor zleca, wykonawca będzie musiał.. piszcie ze zrozumieniem albo w ogóle nic nie piszcie

  • komercyjny02

    Oceniono 1 raz 1

    Ten szacunkowy koszt samego przekopu przez Mierzeję - to jeszcze najmniejszy ból.
    A jeszcze trzeba, de facto od zera, zbudować i wyposażyć nabrzeża portowe Elbląga oraz budynki portowe.
    No i trzeba wykopać a potem do końca świata pogłębiać tor wodny.
    No i przydało by się też lepiej skomunikować drogowo (lub kolejowo) port z zapleczem lądowym, bo port bez zaplecza ma mały sens.
    Chodzi o to, aby statki s y s t e m a t y c z n i e zawijały do Elbląga. Na tyle systematycznie, aby zysk z ich zawijania wyniósł ileś tam milionów. Wtedy przekop zwróci się już w ciągu 1000 lat. I wtedy uzasadnione będzie utrzymywanie:
    - Kapitanatu Portu (morskiego)
    - Jednostki Straży Granicznej
    - Urzędu Celnego
    - Departamentu Gospodarki Morskiej w województwie warmińsko-mazurskim
    i pewnie wielu innych komórek i departamentów nie potrzebnych w porcie śródlądowym.

    Dochodzi jeszcze nie w pełni rozpoznany koszt środowiskowy. Te zwały mułu wydobywanego po to, aby tor wodny zachował tę swoją (nie tak wielką w porównaniu do torów wodnych w świecie, ale ciut większą nisz dziś) głębokość - to muł beztlenowy. On pozostaje względnie nieszkodliwy, póki spoczywa na dnie. Teraz trzeba będzie opracować system transportowania tych tysięcy ton na ląd i składowania ich. Smród ciągnący na odległość kilometrów będzie nieopisany. Ptactwo, nim zacznie masowo padać, będzie kasłać tak głośno, że aż Warszawa usłyszy. Rybki z Zalewu zapewne też nie przeżyją. Wkrótce żaden zdrowy na umyśle turysta już nie opłaci wczasów w Krynicy Morskiej, bo pośród fetoru wszechogarniającego rozkładu - nie da się wypoczywać.

    W ekonomii istnieje kategoria kosztów komparatywnych (bądź alternatywnych). Zawsze należy zadawać sobie pytanie: "Czy nie da się osiągnąć podobnych efektów za niższą cenę, albo efektów lepszych - za te same nakłady?" Dobrze funkcjonuje dużym zespół portowy Szczecin-Świnoujście. Odra, dawniej rzeka żeglowna na prawie całej swej długości, dzisiaj jako kanał transportujący towary z głębi lądu ma znaczenie trzeciorzędne . . . z racji wieloletniego oszczędzania wydatków. Zaś główna arteria kolejowa dochodząca do Szczecina, tak zwana Nadodrzanka pozostaje dziś tak niedoinwestowana, że prędkości składów są na wielu odcinkach wręcz kompromitująco wolne. Dla potencjalnych klientów z południa Polski albo z Czech o wiele korzystniejsze jest dziś korzystanie z portów niemieckich (z Hamburgiem na czele). Tam transport kolejowy jest szybszy, transport rzeczny możliwy a - jakby było mało - opłaty portowe są niższe. No ale na modernizację Odry i Nadodrzanki środków już nie wystarczy.

  • pilar3

    0

    A będzie jakiś most nad tym przekopem? Czy mieszkańcy maja sobie kupić motorówki? Albo kajaki?

  • togo13

    0

    Nie ma pieniędzy na leki i rezydentów a im w główkach-makówkach przekopy. Egoistyczny rząd. Takiemu prezesowi to ordynator kule do chaty przywiezie. A ja czekam na wizytę do kardiologa 9 miesięcy.

  • radek_sziwa

    Oceniono 1 raz 1

    O kurcze! Wiec zwroci sie nie za 100 a za 200 lat!

  • euro67

    Oceniono 3 razy 1

    Ruscy platni trolle i POstKOmunistyczny wolontariat juz zbiegl sie na forum.
    Mam nadziej ze ABW szybko namierzy ich IP.

  • maryn

    Oceniono 2 razy 2

    wypłaty dla sóverena muszą być w okrągłych miliardach, najlepiej w dziesiątkach, a wydatki poniżej miliarda... proste, jak przebieg Passata na OLX...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX