Warszawa kupi 213 tramwajów od od Hyundaia. Umowa na prawie 2 mld złotych

Władze Warszawy podpisały umowę na dostawę 213 tramwajów dla miasta. Dostarczy je koreański koncern Hyundai. To największa tego typu umowa podpisana w Polsce i jedna z największych w Europie. Projekt dofinansowała Unia Europejska w wysokości 285 mln zł.

Dostawy podzielono na dwa etapy. Umowa zakłada, że w pierwszej transzy zostaną dostarczone 123 pojazdy, a potem opcjonalnie 90. Pierwszy egzemplarz pojawi się w stolicy w 2022 roku.

Jak mówi prezes Tramwajów Warszawskich Wojciech Bartelski, będą to bardzo nowoczesne pojazdy. Będą miały tak zwane skrętne wózki, które spowodują, że jazda stanie się bardziej komfortowa i cicha. We pojazdach zostanie zainstalowana klimatyzacja, a ich wnętrze dostosowane dla osób niepełnosprawnych.

Koreańska firma zapowiada, że część produkcji tramwajów odbędzie się w Polsce. Producent zapowiedział też otwarcie w naszym kraju centrum, które miałoby koordynować zamówienia dla rynku europejskiego.

Umowa na prawie 2 mld złotych

Wartość podpisanej dziś umowy, to ponad 1,8 mld złotych. Warszawski samorząd chce kupić  tramwaje przede wszystkim z myślą o nowych, projektowanych w tej chwili trasach.

Rozstrzygnięty na początku roku przetarg oprotestowała firma PESA z Bydgoszczy, która także w nim startowała. Mimo, że Krajowa Izba Odwoławcza uznała większość zarzutów za bezzasadne, przetarg unieważniono, a następnie powtórzono. W kwietniu ponownie wygrała go firma Hyundai.

Więcej o:
Komentarze (158)
Warszawa kupi 213 tramwajów od od Hyundaia. Umowa na prawie 2 mld złotych
Zaloguj się
  • raddy

    Oceniono 57 razy 41

    O, widzę, że się "patrioci" uaktywnili:
    Polskie, kur..., tylko polskie! Nawet jeśli droższe i z błota lepione na stelażu z wikliny!
    Najlepsze byłyby zapewne tramwaje o napędzie węglowym. A każdy powinien nosić imię jakiegoś pisiorka.

  • bruna5

    Oceniono 32 razy 24

    Niestety, Łódź wtopiła w w Pesę.

    "Co trzeci nowoczesny tramwaj MPK - Łódź czeka w zajezdni na naprawę!
    Spółka MPK - Łódź narzeka na tramwaje firmy Pesa, które były dostarczane do Łodzi w ostatnich latach. Chodzi zwłaszcza o tabor kupiony w 2015 roku na potrzeby obsługi trasy W-Z. Tramwaje mają wadę, z którą producent nie potrafi sobie poradzić.Problemy z tramwajami pesa swing powodują, że nie można wysłać ich na trasę W-Z. Dlatego kursuje tam tabor „zabrany” z ŁTR. To powoduje, że na trasie ŁTR brakuje niskopodłogowych tramwajów. MPK - Łódź musi ratować się tramwajami typu NF6D, które spółka kupiła z Niemiec. To tabor wyprodukowany na początku lub w połowie lat 90.- Mamy duży kryzys z wagonami Pesa z 2015 roku - powiedział Zbigniew Papierski, prezes MPK - Łódź. - Mają wadę, a producent nie czyni starań, żebyśmy mogli te tramwaje użytkować. Problemem jest zacierane łożysko. Pesa naprawiła jeden tramwaj, ale cztery kolejne zostały wyłączone z użytkowania i czekają na naprawę"

    www.dzienniklodzki.pl/co-trzeci-nowoczesny-tramwaj-mpk-lodz-czeka-w-zajezdni-na-naprawe/ar/c1-14137705

  • zdziwiony6

    Oceniono 30 razy 20

    PESA przystąpiła do przetargu z najdroższą ofertą. Nic dziwnego, że przegrała. Trzeba pamiętać, że ta firma ma ogromne problemy z terminowością dostaw i z jakością swoich wyrobów.

  • d_ost

    Oceniono 30 razy 20

    Zaraz się zacznie znów to samo - że to niepatriotycznie kupować Hyundaia, trzeba Pesę, choćby polskie tramwaje były gorsze, droższe i awaryjne. I srał to pies, że mieszkańcy Warszawy musieliby zapłacić więcej. Cudzymi - warszawiaków - pieniędzmi my, Prawdziwi Polacy, lubi rozporządzać i wspierać nimi znacjonalizowane firmy...

  • kka69

    Oceniono 21 razy 13

    PESA by poległa na wykonaniu.
    Jak by musiała podnosić płace minimalną, w tym czasie może ze dwa razy, to by skończyła na śmietniku historii, tak jak firmy budujące autostrady.
    A Hyundai ma stabilny system płacowo kosztowy w Korei

  • rtrwt

    Oceniono 22 razy 12

    Pesa niech spada na bambus.
    W Łodzi mamy jej już dosyć.

    www.lodz.wyborcza.pl/lodz/7,35136,24676100,nowoczesne-tramwaje-mpk-lodz-kwitna-na-zajezdniach-pesa-nie.html

    www.lodz.wyborcza.pl/lodz/7,35136,24879919,mpk-lodz-ukaralo-pese-za-opoznienia-w-naprawie-swingow-ostro.html

  • shtalman

    Oceniono 17 razy 11

    Podnieście się na duchu, wolska jest dalej potęgą w produkcji kropideł i święconej wody

  • yotempe

    Oceniono 13 razy 11

    A gdzie Autosan? Bumar i inne diamenty państwowego biznesu?

  • koszmarex

    Oceniono 10 razy 10

    Po doświadczeniach różnych polskich miast z bydgoskim chłamem zupełnie mnie ta decyzja nie dziwi.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX