Izraelski start-up pokazał w pełni elektryczny samolot. Kupią go amerykańskie linie lotnicze

Przedstawiciele izraelskiego start-upu Eviation ogłosili podczas paryskiego Air Show, że regionalne linie lotnicze Cape Air z USA chcą zamówić dużą liczbę ich w całości elektrycznego modelu samolotu. Zamówienia przewidziano już na 2020 r.

Firma Eviation dopracowuje 9-osobowy samolot, którego prototyp zaprezentowano na tegorocznym Air Show w Paryżu. Maksymalna długość lotu dla tej całkowicie elektrycznej, bezemisyjnej maszyny miałaby wynosić ok. 10 tys. 50 km, a maksymalna prędkość - ok. 445 km na godzinę. Średnia prędkość komercyjnego lotu miałaby wynosić ok. 223,5 km na godzinę. Elektryczny samolot zwany Alice jest przeznaczony do takich odległości, jakie zwykle pokonuje się dalekobieżną koleją.

Dostawa już za dwa lata

Cape Air ma kupić "dwucyfrową liczbę” samolotów elektryczny, z których każdy kosztuje ok. 4 miliony dolarów. Dokładna ilość samolotów nie jest jeszcze znana, a ostateczna cena transakcji ma być wyłoniona na drodze negocjacji. Jak donosi CNBC, dyrektor generalny firmy Eviation Omer Bar-Yohay powiedział we wtorek na konferencji prasowej, że spodziewa się uzyskać niezbędny certyfikat do końca 2021 r., a dostawy przewidywane są na 2022 r.

Bar-Yohay wspomniał też o firmie Honeywell, która zbudowała system kontroli samolotu, a także firmach Siemens i magniX, które dostarczyły m.in. silniki elektryczne, które dając łączną moc 900 kilowatów, napędzą samolot Alice.

Dalsza produkcja w USA

Zgodnie z zapowiedzią start-upu samolot zostanie w najbliższym czasie przewieziony do Arizony w Stanach Zjednoczonych, gdzie będzie poddawany testom lotniczym, zanim zostanie zgłoszony do certyfikacji w amerykańskiej FAA (Federalna Administracja Lotnictwa - przyp. red.). Dyrektor Eviation dodał, że samolot powinien zaspokoić wymagania FAA, ponieważ jest to "prawdopodobnie jeden z najłatwiejszych samolotów do latania".

W przyszłości kolejne samoloty Alice mają być budowane w Stanach Zjednoczonych. Większość funduszy Eviation pochodzi z Clermont Group, prywatnego funduszu inwestycyjnego miliardera z Singapuru Richarda Chandlera. Clermont zasilił start-up sumą 76 mln dolarów w zamian za 70 proc. udziałów w firmie.

Finowie również testują

8 czerwca we Wrocławiu rozpoczął się przelot samolotu fińskiej produkcji Pipistrel Alpha Electro. To pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny. W ciągu kolejnych dni maszyna lądowała w Gliwicach i pod Częstochową, a trasę testową zakończyła w Warszawie. Przelot samolotu elektrycznego organizował koncern energetyczny Fortum, będący właścicielem m.in. elektrociepłowni w Zabrzu, Bytomiu i Częstochowie.

Jak poinformował "Dziennik Zachodni", Finowie testują sposób pracy i ładowania akumulatorów elektrycznych, które są zamontowane w 2-osobowym samolocie o mocy 60 kilowatów, latającego z prędkością 157 km/h. Akumulatory Pipistrel Alpha Electro są ładowane w ciągu zaledwie godziny przy użyciu 20-kilowatowej ładowarki. Elektryczny samolot pozwala na 55-minutowy lot z 30-minutowym zapasem mocy.

Więcej o:
Komentarze (64)
Izraelski start-up pokazał w pełni elektryczny samolot. Kupią go amerykańskie linie lotnicze
Zaloguj się
  • lud.czerski.wyklety

    Oceniono 36 razy 32

    Gimbie, chyba ci się translator zaciął, a korekta pojechała na długi weekend.

    "Maksymalna długość lotu dla tej całkowicie elektrycznej, bezemisyjnej maszyny miałaby wynosić ok. 10 tys. 50 km, a maksymalna prędkość - ok. 445 km na godzinę. Średnia prędkość komercyjnego lotu miałaby wynosić ok. 223,5 km na godzinę."

    Nie maksymalna długość lotu, a zasięg. Nie "ok. 10 tys. 50 km", a 1040 kilometrów (650 mil).
    Na poważnych stronach wszędzie piszą, że prędkość przelotowa wynosić będzie 240 węzłów, czyli tyle ile napisałeś, że wyniesie maksymalna. Te 223 km/h wziąłeś z kompletnej d... albo zaciął ci się google translate.

  • tw0sw0rds

    Oceniono 20 razy 20

    10 tys. km???!!! Kto chociaż w minimalnym stopniu ma pojęcie o temacie, tego by nie napisał.

  • gibbonzlodzi

    Oceniono 21 razy 15

    Fajne cacko. Zasięg 10000 km ze średnią prędkością 223km/h. Taka dwudniowa wycieczka.

  • tege

    Oceniono 14 razy 12

    E tam, u nas start-up zbudował w pełni elektryczny krzyż

  • ankhar

    Oceniono 12 razy 12

    Autor nie potrafi nawet skopiować i wkleić. Poprawne dane: zasięg 1,000–1,200 km, prędkość przelotowa 440-480km/h.

  • stasi1

    Oceniono 7 razy 7

    ,,Finowie testują sposób pracy i ładowania akumulatorów elektrycznych, które są zamontowane w 2-osobowym samolocie o mocy 60 kilowatów, latającego z prędkością 157 km/h. Akumulatory Pipistrel Alpha Electro są ładowane w ciągu zaledwie godziny przy użyciu 20-kilowatowej ładowarki. Elektryczny samolot pozwala na 55-minutowy lot z 30-minutowym zapasem mocy."
    Ładowarka 20kW potrafi naładować w godzinę akumulatory o mocy 60kW i będą one dostarczać prąd przez 1.5godziny? jednym słowem szok jak teraz technika poszła do przodu

  • ryyys

    Oceniono 6 razy 6

    „Maksymalna długość lotu dla tej całkowicie elektrycznej, bezemisyjnej maszyny miałaby wynosić ok. 10 tys. 50 km …” a nieco dalej „… samolot zwany Alice jest przeznaczony do takich odległości, jakie zwykle pokonuje się dalekobieżną koleją.
    Potem jeszcze: „Cape Air ma kupić "dwucyfrową liczbę” samolotów elektryczny, …”
    To ostatnie, to tylko literówka, ale czy poważne pismo nie umie sobie z tym poradzić? A co do poprzednich dwóch cytatów, to czy autor wie co pisze?

  • jac_l_w

    Oceniono 7 razy 5

    Oprócz wcześniej wytkniętych błędów, anonimowy dziennikarz pomylił też moc silników z pojemnością akumulatorów. Akumulatory mają pojemność 900 kWh, natomiast silniki mają łączną moc 780 kW.

    Przy okazji, jak łatwo zauważyć, autorzy artykułów na next.gazeta.pl stali się od jakiegoś czasu anonimowi. Czy chodzi tu o ochronę autorów przed hejtem czytelników rozwścieczonych katastrofalnym poziomem artykułów? Jeśli tak, to czy w Agorze nie pracuje już nikt, kto rozumiałby, że wyjściem nie jest ukrywanie nazwisk, tylko zatrudnianie kompetentnych dziennikarzy?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX