Rosja tworzy drogowy "jedwabny szlak". Chce zbudować 2000 km autostrady

Rosja chce zbudować 2000 km autostrady, by połączyć Europę Zachodnią i Chiny. Nowa drogowa przeprawa ma być konkurencją dla tranzytu kolejowego. Koszt inwestycji zwala z nóg.

Rosyjski rząd wydał zgodę na budowę autostrady, która znacząco skróci lądowe połączenie Europy z Chinami. Jak podają "Wjedomosti", chodzi o odcinek biegnący od granicy z Białorusią przez całą Rosję, aż do Kazachstanu.  Dzięki inwestycji powstanie trasa licząca dwa tys. km. 

Rosjanie chcą stworzyć nowy drogowy 'Jedwabny Szlak'Rosjanie chcą stworzyć nowy drogowy 'Jedwabny Szlak' Ilustracja: Redakcja. Dane: The Moscow Times, mapa: Open Maps

Premier Dmitrij Miedwiediew wyjaśnił, że inwestycja pochłonie 9,3 mld dolarów. Według przewidywań inwestycja powinna zwrócić się w ciągu 12-14 lat. Prace nad projektowaniem drogi już ruszyły. Autostradę mają wybudować prywatne firmy przy zaangażowaniu państwowego konsorcjum. 

Czytaj też: Ile kilometrów autostrad oddano w Polsce od 2017 roku? Okrągłe zero. Możemy stracić miliardy z UE

Nowa autostrada ma być częścią drogowego "jedwabnego szlaku" i alternatywą dla rozwijanych połączeń kolejowych. Rosjanie liczą, że z nowej trasy korzystać będą kontrahenci z Europy Zachodniej, którzy, wykorzystując przyszłe połączenia drogowe m.in. w Polsce, mogliby znacznie szybciej niż dziś ściągać towary z Państwa Środka. 

Więcej o:
Komentarze (173)
Rosja tworzy drogowy "jedwabny szlak". Chce zbudować 2000 km autostrady
Zaloguj się
  • nino.rota

    Oceniono 1 raz -1

    "wykorzystujac polaczenia drogowe w Polsce"...?
    taa, te tuskowe dwupasmowe wyroby autostradoPOdobne POprzegradzane szykanami do PObierania myta...

  • bombadilwlocie

    Oceniono 2 razy 2

    I powstanie. I będzie kosztował 93 mld. dolarów. A trzy razy tyle pod stołem. I zapłacimy. Stać nas. Koniaczek?

  • 2marcus

    Oceniono 2 razy 0

    Super, że przebiega przez Polskę. Będziemy jednym z beneficjentów tego przedsięwziącia. Czas najwyższy, by poprawić stosunki z Białorusią i Rosją.

  • pikuj

    Oceniono 1 raz 1

    Putinowi się to opłaca, autostradę zbudują prywatne firmy jego kolegów. Most na Krym podobno budowała firma należąca przyjaciela Putina jeszcze z klubu judo w Leningradzie.

  • metanoja

    0

    Koszt 1 km autostrady zależy od wielu czynników: terenu, infrastruktury dodatkowej, kosztów pracy i materiałów budowlanych, tego, czy droga jest budowana w śladzie istniejącej czy na zupełnie surowym terenie itp. Ogólnie rzecz biorąc, 4,65 mln USD za 1 km to połowa tego, ile płacimy za wybudowanie autostrady w Europie.
    Rosyjskiej inwestycji sprzyjać będą: w miarę równy teren, niskie koszty pracy, niskie wymagania co do infrastruktury towarzyszącej (będzie to raczej ekspresówka niż autostrada z prawdziwego zdarzenia).
    Czynniki niesprzyjające to: konieczność budowania w surowym terenie, pozbawionym dobrych dróg dojazdowych dla sprzętu budowlanego, słabość miejscowych firm budowlanych, brak wykwalifikowanej siły roboczej, korupcja.
    Nowy Jedwabny Szlak to inicjatywa chińska, służąca interesom Chin. Będzie to w istocie chińska inwestycja w Rosji, o ile w ogóle powstanie.

  • australopitek7

    Oceniono 2 razy 2

    Pewnie będzie tak jak z najnowszym ruskim kosmodromem Wostocznyj. Skala korupcji to miliony dolców (!), a jak władza zaczęła w końcu drążyć temat i wsadzać najbardziej zaradnych to jeden z podwykonawców kropnął sobie w łeb. Jestem spokojny o kolej przez najbliższe dziesięciolecia...

  • feelek

    Oceniono 1 raz 1

    W artykule brakuje terminu realizacji.
    W Polsce w ostatnich 12 latach zbudowano ponad 3000 km takich dróg (2400 km za rządów PO, 700km za rządów PiS).

  • myslacyszaryczlowiek1

    Oceniono 4 razy 0

    Tam gdzie można dojechać autostradą, tam powstają inwestycje, fabryczki, fabryki, tam jest rozwój. Pobudują autostradę, to przy autostradzie powstaną miejsca pracy, zwłaszcza, że tania siła robocza. Transport drogowy jest tańszy niż kolejowy, tak tańszy, niż dyletantom się wydaje. W całej Europie jest dotowany, a drogowy obłożony różnego rodzajami podatkami i opłatami i dlatego się tak robi, bo kolej by została zaorana, a z drugiej strony sieć dróg by musiała być bardziej rozbudowana. Transportem drogowym jak najbardziej się transportuje towary np. z Hiszpanii do Moskwy, z jednego wybrzeża USA na drugi. Dzisiejszy świat to nie ładunki masowe, jak węgiel, jeden rodzaj stali, i innego tego typu ładunki. Dzisiejszy świat to ładunki na jeden kontener, to jedna fabryka jakiejś wyspecjalizowanej części np. przerzutki do roweru, które trzeba rozwieść po całym świecie do różnych fabryk rowerów. Jeśli transport jest za drogi, to się buduje drugą fabrykę przerzutek gdzieś bliżej odbiorców, ale przeważnie jest specjalizacja.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX