PKP Intercity kupuje pociągi za ponad miliard złotych. Przewoźnik nie wybrał PESY, a szwajcarską firmę Stadler

W przetargu na 12 nowych pociągów elektrycznych oferty zostały zgłoszone przez konsorcjum bydgoskiej firmy PESA i ZNTK Mińsk Mazowiecki oraz szwajcarską fimę Stadler. PKP Intercity zdecydowało się na pociągi od Szwajcarów, którzy zbudują je w siedleckiej fabryce za ponad miliard złotych.

Jak podał przewoźnik, "przedmiotem postępowania przetargowego była dostawa fabrycznie nowych 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) wraz z utrzymaniem na poziomach P1-P4 przez okres 15 lat". PKP Intercity zdecydowała się na firmę Stadler, bo "jako jedyna spełniała warunki cenowe przetargu". Oferta szwajcarskiego producenta opiewa na 1,015 mld zł, co zmieściło się w założonym przez PKP Intercity budżecie 1,025 mld zł.

Zakup 12 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych to ważny krok ku uczynieniu polskiej kolei jeszcze bardziej nowoczesną. Przemyślane inwestycje taborowe to impuls do jej rozwoju, jak i motor napędowy dla gospodarki. Jest to również kolejny krok świadczący o naszej determinacji, aby dojść do celu, którym jest kolej bezpieczna, komfortowa i punktualna

- skomentował zakup minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

To kolejna inwestycja PKP Intercity, która podkreśla rolę spółki jako największego narodowego przewoźnika

- dodał prezes PKP Intercity Marek Chraniuk.

Nowe EZT Stadler jak Darty PESY

EZT, które dostarczy Stadler będą dostosowane do prędkości 160 km/h. Nowe pociągi mają posiadać liczne udogodnienia - monitoring, klimatyzację, gniazdka elektryczne, wzmacniacze sygnału GSM/LTE czy miejsce na przewóz rowerów. Pojazdy mają posiadać co najmniej 294 miejsca II klasy i 60 miejsc I klasy. Pod względem technicznym nowo powstające elektryczne pociągi mają być technicznie zbliżone do pojazdów typu Dart oraz Flirt³, które są na wyposażeniu taboru.

Dostawa pierwszych dwóch EZT od firmy Stadler ma nastąpić w ciągu 18 miesięcy od dnia wejścia w życie umowy. Kolejne jednostki mają trafić do PKP Intercity w ciągu 48 miesięcy od podpisania kontraktu.

Największe inwestycje w historii PKP Intercity

Aktualnie przewoźnik posiada 20 składów typu Pendolino, 20 składów typu Dart oraz 20 typu Flirt³. W czerwcu 2019 r. spółka podpisała umowę na modernizację pojazdów ED74 o wartości blisko 275 mln zł brutto. Zmodernizowane jednostki mają być wykorzystywane głównie na trasach Wrocław-Lublin i Wrocław-Kielce. Po wypełnieniu umowy przez firmę Stadler spółka PKP Intercity będzie dysponowała flotą 86 nowoczesnych EZT. Zakup 12 nowych pojazdów to element największego w historii spółki programu inwestycyjnego "PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji". Program ma zostać wdrożony do 2023 r.

Więcej o:
Komentarze (133)
PKP Intercity kupuje pociągi za ponad miliard złotych. Przewoźnik wybrał ofertę szwajcarskiej firmy Stadler
Zaloguj się
  • remoteisland

    Oceniono 52 razy 44

    No i gdzie ta szczujnia "prawdziwych Polaków" z bolszewickiej mafii o nazwie PiS. Nie wzywacie CBA? Nie donosicie na Prezesa PKP nominowanego przez waszą bolszewicką mafię?

  • qwerfvcxzasd3

    Oceniono 35 razy 33

    A teraz wyobraźmy sobie szczujnię PISowskich szczekaczek, gdyby to PO podpisało taką umowę.

  • nenec2000

    Oceniono 29 razy 25

    Warszawa została zmuszona do wstrzymania się z zakupem tramwajów bo nie były z Pesy a tu BUM !

  • maks1956

    Oceniono 26 razy 24

    Ile statków pod polską banderą ma obecnie PŻM ? Żadnego ? Dziwne, że państwowa firma ucieka przed polskim fiskusem. Oskarżamy zagraniczne korporacje, a polski rząd rejestruje swoje statki na Cyprze czy Bahama, aby nie płacić sobie podatków. A może chodzi o unikanie kontroli przepływu finansów?

  • slawinskim

    Oceniono 21 razy 21

    A teraz wyobraźmy sobie co powiedzieliby politycy PiS, gdyby takie rozstrzygnięcie padło w przetargu, za poprzednich rządów.

  • pleple.pl

    Oceniono 26 razy 20

    PESA należy do Polskiego Funduszu Rozwoju. Rozumiem, że przy ponad 1 mld rozbiło się o 10 mln? Jakoś słabo ta nacjonalizacja wychodzi, chyba że bokiem.

  • yayebye

    Oceniono 22 razy 16

    PESA jest tak super, że Niemcy ze wschodnich landów do dzisiaj sobie plują w brodę, że wybrali ją w przetargu..

  • rtrwt

    Oceniono 16 razy 14

    Pesa to jest złom.
    Zapraszam do poczytania o łódzkich i krakowskich tramwajach tej 'firmy".
    www.lodz.wyborcza.pI/lodz/7,35136,24981910,pesa-tramicus-wyjedzie-na-wolnosc-tramwaj-mpk-lodz-od-pieciu.html#s=BoxLoLoLink

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX