PKP Intercity kupuje pociągi za ponad miliard złotych. Przewoźnik nie wybrał PESY, a szwajcarską firmę Stadler

W przetargu na 12 nowych pociągów elektrycznych oferty zostały zgłoszone przez konsorcjum bydgoskiej firmy PESA i ZNTK Mińsk Mazowiecki oraz szwajcarską fimę Stadler. PKP Intercity zdecydowało się na pociągi od Szwajcarów, którzy zbudują je w siedleckiej fabryce za ponad miliard złotych.

Jak podał przewoźnik, "przedmiotem postępowania przetargowego była dostawa fabrycznie nowych 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) wraz z utrzymaniem na poziomach P1-P4 przez okres 15 lat". PKP Intercity zdecydowała się na firmę Stadler, bo "jako jedyna spełniała warunki cenowe przetargu". Oferta szwajcarskiego producenta opiewa na 1,015 mld zł, co zmieściło się w założonym przez PKP Intercity budżecie 1,025 mld zł.

Zakup 12 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych to ważny krok ku uczynieniu polskiej kolei jeszcze bardziej nowoczesną. Przemyślane inwestycje taborowe to impuls do jej rozwoju, jak i motor napędowy dla gospodarki. Jest to również kolejny krok świadczący o naszej determinacji, aby dojść do celu, którym jest kolej bezpieczna, komfortowa i punktualna

- skomentował zakup minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

To kolejna inwestycja PKP Intercity, która podkreśla rolę spółki jako największego narodowego przewoźnika

- dodał prezes PKP Intercity Marek Chraniuk.

Nowe EZT Stadler jak Darty PESY

EZT, które dostarczy Stadler będą dostosowane do prędkości 160 km/h. Nowe pociągi mają posiadać liczne udogodnienia - monitoring, klimatyzację, gniazdka elektryczne, wzmacniacze sygnału GSM/LTE czy miejsce na przewóz rowerów. Pojazdy mają posiadać co najmniej 294 miejsca II klasy i 60 miejsc I klasy. Pod względem technicznym nowo powstające elektryczne pociągi mają być technicznie zbliżone do pojazdów typu Dart oraz Flirt³, które są na wyposażeniu taboru.

Dostawa pierwszych dwóch EZT od firmy Stadler ma nastąpić w ciągu 18 miesięcy od dnia wejścia w życie umowy. Kolejne jednostki mają trafić do PKP Intercity w ciągu 48 miesięcy od podpisania kontraktu.

Największe inwestycje w historii PKP Intercity

Aktualnie przewoźnik posiada 20 składów typu Pendolino, 20 składów typu Dart oraz 20 typu Flirt³. W czerwcu 2019 r. spółka podpisała umowę na modernizację pojazdów ED74 o wartości blisko 275 mln zł brutto. Zmodernizowane jednostki mają być wykorzystywane głównie na trasach Wrocław-Lublin i Wrocław-Kielce. Po wypełnieniu umowy przez firmę Stadler spółka PKP Intercity będzie dysponowała flotą 86 nowoczesnych EZT. Zakup 12 nowych pojazdów to element największego w historii spółki programu inwestycyjnego "PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji". Program ma zostać wdrożony do 2023 r.

Więcej o:
Komentarze (131)
PKP Intercity kupuje pociągi za ponad miliard złotych. Przewoźnik wybrał ofertę szwajcarskiej firmy Stadler
Zaloguj się
  • wasyll11

    Oceniono 11 razy -9

    A potem pytaja......o tramwaje od Hyundaya . Tak sie traci miehsca pracy i miliardy NIE zainwestowane w Polski przemysł !!!!

  • Krzysztof Baranowski

    Oceniono 12 razy -8

    Follow the money...
    Takie mądre przysłowie...
    Kiedyś w Polsce wybierano auto, które miało między innymi kartką. Pomimo tego, że do mety dotarła jedynie polska konstrukcja, wybrany został Fiat.
    Ach ta polska uczciwość przejawiająca się głównie w chodzeniu do kościoła i kręceniu wałków na boku...

  • Konrad Nowak

    Oceniono 10 razy -6

    Dobrze przynajmniej że nie pindolino. To jest dopiero porażka i sposób na dojenie pasażerów z kasy. Kiedyś TLK było co godzinę z Warszawy do Gdańska mniej więcej co godzinę, bilet około 40 zł, teraz same pindolino za 150, TLK kilka na dzień. Różnica jest taka że TLK jedzie pół godziny dłużej i nie dają wody mineralnej

  • czarna_zoska

    Oceniono 8 razy -4

    Dkaczego nie Pesa, to jest antypolskie dzualanuw. Czyzby ktos dostał łapówke?

  • lukki69

    Oceniono 6 razy -4

    Wolny rynek albo łapówka.

  • zielony_wesolek

    Oceniono 6 razy -4

    a mogło już jeździć kolejne Dartów z Pesy, był czas na to by je poprawić, a tak mówią jedno robią drugie

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX