PKP Intercity kupuje pociągi za ponad miliard złotych. Przewoźnik nie wybrał PESY, a szwajcarską firmę Stadler

W przetargu na 12 nowych pociągów elektrycznych oferty zostały zgłoszone przez konsorcjum bydgoskiej firmy PESA i ZNTK Mińsk Mazowiecki oraz szwajcarską fimę Stadler. PKP Intercity zdecydowało się na pociągi od Szwajcarów, którzy zbudują je w siedleckiej fabryce za ponad miliard złotych.

Jak podał przewoźnik, "przedmiotem postępowania przetargowego była dostawa fabrycznie nowych 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) wraz z utrzymaniem na poziomach P1-P4 przez okres 15 lat". PKP Intercity zdecydowała się na firmę Stadler, bo "jako jedyna spełniała warunki cenowe przetargu". Oferta szwajcarskiego producenta opiewa na 1,015 mld zł, co zmieściło się w założonym przez PKP Intercity budżecie 1,025 mld zł.

Zakup 12 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych to ważny krok ku uczynieniu polskiej kolei jeszcze bardziej nowoczesną. Przemyślane inwestycje taborowe to impuls do jej rozwoju, jak i motor napędowy dla gospodarki. Jest to również kolejny krok świadczący o naszej determinacji, aby dojść do celu, którym jest kolej bezpieczna, komfortowa i punktualna

- skomentował zakup minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

To kolejna inwestycja PKP Intercity, która podkreśla rolę spółki jako największego narodowego przewoźnika

- dodał prezes PKP Intercity Marek Chraniuk.

Nowe EZT Stadler jak Darty PESY

EZT, które dostarczy Stadler będą dostosowane do prędkości 160 km/h. Nowe pociągi mają posiadać liczne udogodnienia - monitoring, klimatyzację, gniazdka elektryczne, wzmacniacze sygnału GSM/LTE czy miejsce na przewóz rowerów. Pojazdy mają posiadać co najmniej 294 miejsca II klasy i 60 miejsc I klasy. Pod względem technicznym nowo powstające elektryczne pociągi mają być technicznie zbliżone do pojazdów typu Dart oraz Flirt³, które są na wyposażeniu taboru.

Dostawa pierwszych dwóch EZT od firmy Stadler ma nastąpić w ciągu 18 miesięcy od dnia wejścia w życie umowy. Kolejne jednostki mają trafić do PKP Intercity w ciągu 48 miesięcy od podpisania kontraktu.

Największe inwestycje w historii PKP Intercity

Aktualnie przewoźnik posiada 20 składów typu Pendolino, 20 składów typu Dart oraz 20 typu Flirt³. W czerwcu 2019 r. spółka podpisała umowę na modernizację pojazdów ED74 o wartości blisko 275 mln zł brutto. Zmodernizowane jednostki mają być wykorzystywane głównie na trasach Wrocław-Lublin i Wrocław-Kielce. Po wypełnieniu umowy przez firmę Stadler spółka PKP Intercity będzie dysponowała flotą 86 nowoczesnych EZT. Zakup 12 nowych pojazdów to element największego w historii spółki programu inwestycyjnego "PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji". Program ma zostać wdrożony do 2023 r.

Więcej o:
Komentarze (131)
PKP Intercity kupuje pociągi za ponad miliard złotych. Przewoźnik wybrał ofertę szwajcarskiej firmy Stadler
Zaloguj się
  • silnamor

    Oceniono 2 razy -2

    co cenzura?

  • silnamor

    Oceniono 2 razy -2

    Tak PiS, wspiera polski przemysł kolejowy. PESA - została przekształcona ze spółki prywatnej w PAŃSTWOWĄ! w SZYSTKO PO TO BY REALIZOWAĆ ZAMÓWIENIA POLSKIE. Ale jak tu wziąć łapówę, za zlecenie - JASNE I ZROZUMIAŁE.....

  • zgr-edo

    0

    W czasie PRL-u istniała we Wrocławiu firma 'Pafawag' produkująca wagony kolejowe dla kraju i na eksport. Niestety po transformacji ustrojowej , przyjechali dobrzy kanadyjscy kapitaliści , kupili upadły zakład i teraz jest tam Bombardier.

  • maxwywar2

    Oceniono 2 razy 2

    No i dobrze. Przynajmniej postawili na jakość a nie krajowe buble.

  • unixyz

    Oceniono 1 raz 1

    Czyzby koniec recznego sterowania gospodarka i narodowy przewoznik nie wybiera juz narodowego producenta - co sie dzieje?

  • bormanek

    Oceniono 3 razy 3

    A gdzie PESA?
    za co polski podatnik zaplacił?
    co,,,,,,,,,,,,,,,,,spółka wam sie pissdzielce nie podoba?

  • frankyy

    Oceniono 2 razy 0

    a WiFi w pociągach jak nie było tak nie ma, tyle w temacie wielkiej technologii...

  • veni.vici

    Oceniono 3 razy -1

    znowu pociągi dla bogatych... a kiedy uruchomią polikwidowane połączenia? ten miliard wystarczyłby aż nadto, ale w kapitalizmie mało co się opłaca

  • religijnych.uczuc.obraza

    Oceniono 1 raz 1

    Jaki przekaz dla pisowców wymyśli Eryk Mistewicz?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX