Wyświetlacze gasły, a piloci nie wiedzieli czemu. Ostrzegają przed telefonami w niektórych samolotach

Urzędnicy amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) alarmują: telefony komórkowe i inne rodzaje sygnałów radiowych mogą stanowić zagrożenie dla niektórych modeli samolotów Boeing 737 i 777.

Według danych FAA ponad 1,3 tys. samolotów zarejestrowanych w USA wyposażono w ekrany kokpitu firmy Honeywell International Inc., które są narażone na zakłócenia ze strony Wi-Fi, telefonów komórkowych, a nawet radarów pogodowych, które do komunikacji między sobą, stacjami czy czujnikami używają częstotliwości radiowych. Co ciekawe sprawa nie jest do końca nowa, bo urząd o potencjalnym zagrożeniu, które może mieć związek z komponentami firmy, przypomina już od 2014 r.

Problematyczne wyświetlacze

Jak podała agencja Bloomberg, przypuszczalnie w tym momencie setki samolotów na całym świecie wciąż latają z niebezpiecznymi systemami wymienionymi w raporcie FAA. Jakie mogą być objawy problemów z nimi? Dane krytyczne dla lotu, w tym prędkość lotu, wysokość i nawigacja mogą znikać z ekranów i "spowodować utratę kontroli nad samolotem", co FAA podała w raporcie dotyczącym bezpieczeństwa.

Honeywell odpierała i dalej odpiera zarzuty, twierdząc, że nie spotkała się z problemem gasnących kokpitów, na co miałyby mieć wpływ telefony czy inne urządzenia używające częstotliwości radiowych. Zarówno Honeywell jak Boeing uznały, że urządzenia mobilne nie mają wpływu na pracę urządzeń w kabinie pilotów. FAA podkreślała jednak, że przeprowadziła testy, które sprzęt - mówiąc najogólniej - niestety oblał. 

Modele wymieniane przez FAA

Lotniczy nadzorca wskazuje konkretne modele samolotów, w których mają być zamontowane moduły Honeywell. Są to tak zwany 737 Next Generation, poprzednik Boeinga MAX, który od kilku miesięcy jest uziemiony na skutek dwóch tragicznych katastrof mających miejsc w październiku 2018 r. i marcu 2019 r. oraz Boeing 777. Jak podaje Bloomberg, zauważono jednocześnie, że wyświetlacze kokpitu w MAX-ach zostały wyprodukowane przez Rockwell Collins, obecnie oddział United Technologies Corp., a nie Honeywell. 

Piloci zgłaszali uwagi

FAA podaje również, że w ciągu ostatnich trzech lat piloci latający Boeingami NG lub 777 zgłosili kilkanaście przypadków zniknięcia ważnych informacji o locie. Nazywając sytuacje "krytycznymi", zgłaszali oni obawy w ramach systemu raportowania bezpieczeństwa lotniczego, czyli ASRS, który jest administrowany przez NASA.

Przykłady? We wrześniu 2018 r. piloci samolotu 737-700 zauważyli, że różne informacje o locie migają na wyświetlaczach, pokazują różne prędkości powietrza i wysokości oraz znikają z wyświetlaczy. Po tym jak ostatecznie padł główny wyświetlacz, zdecydowali się lądować. W styczniu 2017 r. piloci 737 lecący z Kostaryki stracili wszystkie mapy i komputery zarządzające lotem "podczas krytycznej fazy lotu w górzystym terenie", co zarejestrował ASRS. Monitory kokpitu wygaszały się jeszcze bardziej podczas zniżania lotu. Po wylądowaniu samolotów ekipy remontowe nie mogły znaleźć przyczyny gasnących wyświetlaczy. Nadal trwa jej ostateczne wyjaśnianie.

Trwają wymiany i naprawy

Tymczasem amerykańskie firmy lotnicze dokonują lub dokonały już przeglądu swoich maszyn pod kątem możliwości wystąpienia wspomnianych zakłóceń. 

Z kolei Ryanair potwierdził FAA, że w 2014 r. jego samoloty posiadały 707 komponentów Honeywell przed którymi ostrzegał lotniczy nadzorca. Rzeczniczka irlandzkich tanich linii powiedziała, że firma sprawdziła wszystkie wyświetlacze, a te które miały zostać "dotknięte defektem zostały wymienione".

Więcej o:
Komentarze (23)
Wyświetlacze gasły, a piloci nie wiedzieli czemu. Ostrzegają przed telefonami w niektórych samolotach
Zaloguj się
  • true_lysander

    Oceniono 22 razy 4

    EMC - Electromagnetic Compatibility - tu jest pies pogrzebany. Nie zrobili dobrych testów tych wyświetlaczy i teraz będą srogo żałować. Żal było te kilka tys USD na testy, teraz zapłacą grube miliony za wymianę. Boeging i Amerykanie za bardzo chodzą na skróty ostatnio. Kasa to nie wszystko...

  • realistas

    Oceniono 1 raz 1

    Niby takie nowoczesne, a telefony im szkodzą.

  • 1stanczyk

    Oceniono 16 razy 0

    Nieudolna medialna próba odbudowania wiarygodności amerykańskiej FAA brak której może kosztować Boeing jeśli nie miliardy to na pewno setki milionów $ .

  • czarnyminio

    Oceniono 5 razy -1

    UFO.

  • shtalman

    Oceniono 11 razy -1

    Co za głupoty, najpierw niech redaktor odniesie się jaki niby to mechanizm powoduje interakcję miedzy falami elektromagnetycznymi z komórek a innymi urządzeniami, po to został wymyślony BlueTooth żeby można było parować urządzenia, inaczej nie da rady. No ale cóż więcej lekcji religii a mniej fizyki

  • www.chinskibiznes.com

    Oceniono 6 razy -2

    telefonami w niektórych samolotach

  • annx78

    Oceniono 6 razy -2

    Gazeta, przestań. - w Europie używamy pokrętła a nie klepiska i dyszla.

  • bialoskory

    Oceniono 10 razy -4

    No bo wiecie, nastepny przyklad wyzszosci wolnego rynku i "samoregulacji"

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX