GDDKiA: jest ośmiu chętnych na budowę A18. Tym razem oferty mieszczą się w budżecie

Wygląda na to, że 22 km drogi krajowej nr 18 stanie się jednak autostradą. GDDKiA powtórzyła przetarg i właśnie otworzyła koperty. W poprzednim przetargu wszystkie oferty były droższe od budżetu przewidzianego na tę inwestycję. Coś trzeba było więc zmienić.

Chodzi o przebudowanie i dostosowanie fragmentu DK 18 w województwie lubuskim, o czym informuje oddział GDDKiA w Zielonej Górze. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w maju musiała unieważnić przetarg, bo pięciu chętnych chciało za jego realizację więcej, niż zakładał budżet. GDDKiA zaplanowała wydać na ten cel 303,8 mln zł mln zł, tymczasem najtańsza oferta opiewała na ponad 308 mln zł. Później pojawiały się głosy ze strony ekspertów, że różnica była na tyle nieduża, że unieważnianie przetargu można uznać za błędną decyzję.

Nowy przetarg na A18. GDDKiA: oferty mieszczą się w budżecie

W czerwcu rozpisano nowy przetarg i właśnie otwarto koperty ze zgłoszeniami. Jest ich osiem, jak podaje GDDKiA, "oferty mieszczą się w kosztorysie". 22 kilometry A18 chcą budować:

  • Konsorcjum firm: Lider - Metrostav Polska S.A., Partner - Metrostav a.s. - 303 116 518,13 zł
  • PORR S.A. - 280 985 166,68 zł
  • Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. - 274 164 734,61 zł
  • Konsorcjum firm: Lider - Budimex S.A., Partner - BUDPOL Sp. z o.o. - 262 519 679,01 zł
  • Konsorcjum firm: Lider - Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o., Partner - Aldesa Construcciones S.A. - 269 122 976,08 zł
  • Konsorcjum firm: Lider - FABE POLSKA Sp. z o.o., Partner - „SP” SINE MIDAS STROY” Sp. z o.o. - 279 928 754,84 zł
  • Konsorcjum firm: Lider - Berger Bau Polska Sp. z o.o., Partner - Berger Bau SE - Äussere Spitalhofstrasse 19, Partner - Max Bögl Polska Sp. z o. o., Partner - Max Bögl Stiftung & Co. KG - 288 739 772,65 zł
  • Konsorcjum firm: Lider - Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów KOBYLARNIA S.A., Partner – MIRBUD S.A. - 254 146 408,87 zł.

Najkorzystniejsza cenowo jest oferta ostatnia - Kobylarni i Mirbudu. Co się stało, że w powtórzonym przetargu oferty nie przekroczyły budżetu? "Ponowny przetarg odbył się na nieco innych warunkach, co było wcześniej zapowiadane. Zmodyfikowany został zakres inwestycji, a kryterium wyboru wykonawcy stanowiła wyłącznie cena, przy ściśle określonych zasadach jakości realizacji inwestycji" - wyjaśnia GDDKiA, dodając, że zmian dokonano po analizie dotychczasowych postępowań przetargowych.

"Podstawą kalkulacji kosztów przez oferentów był projekt budowlany wraz z jego uszczegółowieniem, czyli projektem wykonawczym, przedmiar robót i specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych" - czytamy dalej w komunikacie.

Czytaj też: Rynek nieruchomości to bańka? Prezes Budimeksu: Nie ma podstaw, by ceny mieszkań spadały

DK18 zmieni się w A18

Chodzi dokładnie o przebudowę południowej jezdni DK18 na odcinku od 11,86 km do 33,76 km. Poza samą jezdnią przetarg wykonawca ma zbudować Obwód Utrzymania Autostrady (OUA), węzeł autostradowy Żary (przebudować elementy istniejącego węzła) oraz obiekty inżynierskie (trzy wiadukty, trzy przejścia dla zwierząt nad autostradą, most i przejście pod autostradą).

Obecna DK18 łączy autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie. Pierwszą "wersję" drogi, która teraz stanowi nitkę południową, zbudowali Niemcy w latach 30. ubiegłego wieku - był to fragment autostrady Berlin-Wrocław.

Przekształcanie DK18 na całym fragmencie Olszyna-Golnice w autostradę zaczęło się wiele lat temu. Jezdnia północna została dobudowana w 2006 roku. Teraz trzeba dobudować jezdnię południową. Inwestycję podzielono na cztery odcinki:

- węzeł Olszyna do km 11,86 (ponad kilometr za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia),

- od km 11,86 (ponad kilometr za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) do km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa - tego odcinka dotyczy omawiany powyżej przetarg),

- od km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa) - granica województwa,

- granica województwa - węzeł Golnice.

Budowa całej A18 Olszyna-Golnice miała zostać zakończona w 2023 roku. Całość miała kosztować ponad miliard złotych.

Więcej o:
Komentarze (47)
GDDKiA: jest ośmiu chętnych na budowę autostrady A18. Tym razem oferty mieszczą się w budżecie
Zaloguj się
  • adkrawczyk

    Oceniono 4 razy -4

    Kobylarnia z Mirbudem jak wygrywają to przynajmniej kończą robotę

  • wasyll11

    Oceniono 5 razy -3

    Dziekujemy za województwo zielonogorskie
    Moze A18juz by istnialo
    Moze droga Ex spinajaca S5 -S3 z wezlem A4/A18 tez by istniała !???

  • wa3a

    Oceniono 6 razy -2

    a skąd im się wzięło A18? przecież nie mamy 17 autostrad, i jeszcze długo nie będziemy mieli bo ostatnio nic się nie buduje, a z dotychczasowych inwestycji schodzą robotnicy bo nie dostają wynagrodzenia

  • jarekkoniobijca

    Oceniono 6 razy -2

    Komu i ile trzeba bedzie placic?

  • lm648

    Oceniono 5 razy -1

    "..... w województwie zielonogórskim"
    Szanowny redaktorze trochę wstyd nie wiedzieć tego, że nie ma takiego województwa lecz w zamian jest woj. lubuskie :) ))) Chyba wykształcenie zobowiązuje :) )))

  • bestcjanek

    0

    Na pewno koperty "otworzyli koperty"... w postępowaniu elektronicznym.

  • losarek69

    0

    Jak się mieszą to chyba dosze... Ludzie, kto tam pracuje u was?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX