GDDKiA: jest ośmiu chętnych na budowę A18. Tym razem oferty mieszczą się w budżecie

Wygląda na to, że 22 km drogi krajowej nr 18 stanie się jednak autostradą. GDDKiA powtórzyła przetarg i właśnie otworzyła koperty. W poprzednim przetargu wszystkie oferty były droższe od budżetu przewidzianego na tę inwestycję. Coś trzeba było więc zmienić.

Chodzi o przebudowanie i dostosowanie fragmentu DK 18 w województwie lubuskim, o czym informuje oddział GDDKiA w Zielonej Górze. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w maju musiała unieważnić przetarg, bo pięciu chętnych chciało za jego realizację więcej, niż zakładał budżet. GDDKiA zaplanowała wydać na ten cel 303,8 mln zł mln zł, tymczasem najtańsza oferta opiewała na ponad 308 mln zł. Później pojawiały się głosy ze strony ekspertów, że różnica była na tyle nieduża, że unieważnianie przetargu można uznać za błędną decyzję.

Nowy przetarg na A18. GDDKiA: oferty mieszczą się w budżecie

W czerwcu rozpisano nowy przetarg i właśnie otwarto koperty ze zgłoszeniami. Jest ich osiem, jak podaje GDDKiA, "oferty mieszczą się w kosztorysie". 22 kilometry A18 chcą budować:

  • Konsorcjum firm: Lider - Metrostav Polska S.A., Partner - Metrostav a.s. - 303 116 518,13 zł
  • PORR S.A. - 280 985 166,68 zł
  • Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. - 274 164 734,61 zł
  • Konsorcjum firm: Lider - Budimex S.A., Partner - BUDPOL Sp. z o.o. - 262 519 679,01 zł
  • Konsorcjum firm: Lider - Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o., Partner - Aldesa Construcciones S.A. - 269 122 976,08 zł
  • Konsorcjum firm: Lider - FABE POLSKA Sp. z o.o., Partner - „SP” SINE MIDAS STROY” Sp. z o.o. - 279 928 754,84 zł
  • Konsorcjum firm: Lider - Berger Bau Polska Sp. z o.o., Partner - Berger Bau SE - Äussere Spitalhofstrasse 19, Partner - Max Bögl Polska Sp. z o. o., Partner - Max Bögl Stiftung & Co. KG - 288 739 772,65 zł
  • Konsorcjum firm: Lider - Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów KOBYLARNIA S.A., Partner – MIRBUD S.A. - 254 146 408,87 zł.

Najkorzystniejsza cenowo jest oferta ostatnia - Kobylarni i Mirbudu. Co się stało, że w powtórzonym przetargu oferty nie przekroczyły budżetu? "Ponowny przetarg odbył się na nieco innych warunkach, co było wcześniej zapowiadane. Zmodyfikowany został zakres inwestycji, a kryterium wyboru wykonawcy stanowiła wyłącznie cena, przy ściśle określonych zasadach jakości realizacji inwestycji" - wyjaśnia GDDKiA, dodając, że zmian dokonano po analizie dotychczasowych postępowań przetargowych.

"Podstawą kalkulacji kosztów przez oferentów był projekt budowlany wraz z jego uszczegółowieniem, czyli projektem wykonawczym, przedmiar robót i specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych" - czytamy dalej w komunikacie.

Czytaj też: Rynek nieruchomości to bańka? Prezes Budimeksu: Nie ma podstaw, by ceny mieszkań spadały

DK18 zmieni się w A18

Chodzi dokładnie o przebudowę południowej jezdni DK18 na odcinku od 11,86 km do 33,76 km. Poza samą jezdnią przetarg wykonawca ma zbudować Obwód Utrzymania Autostrady (OUA), węzeł autostradowy Żary (przebudować elementy istniejącego węzła) oraz obiekty inżynierskie (trzy wiadukty, trzy przejścia dla zwierząt nad autostradą, most i przejście pod autostradą).

Obecna DK18 łączy autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie. Pierwszą "wersję" drogi, która teraz stanowi nitkę południową, zbudowali Niemcy w latach 30. ubiegłego wieku - był to fragment autostrady Berlin-Wrocław.

Przekształcanie DK18 na całym fragmencie Olszyna-Golnice w autostradę zaczęło się wiele lat temu. Jezdnia północna została dobudowana w 2006 roku. Teraz trzeba dobudować jezdnię południową. Inwestycję podzielono na cztery odcinki:

- węzeł Olszyna do km 11,86 (ponad kilometr za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia),

- od km 11,86 (ponad kilometr za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) do km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa - tego odcinka dotyczy omawiany powyżej przetarg),

- od km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa) - granica województwa,

- granica województwa - węzeł Golnice.

Budowa całej A18 Olszyna-Golnice miała zostać zakończona w 2023 roku. Całość miała kosztować ponad miliard złotych.

Więcej o:
Komentarze (47)
GDDKiA: jest ośmiu chętnych na budowę autostrady A18. Tym razem oferty mieszczą się w budżecie
Zaloguj się
  • wolktm

    Oceniono 2 razy 2

    Ludzie nadrabiają 100km i jeżdżą przez Zgorzelec. Na tej betonce urwałem zawieszenie silnika, przejazd jest tak męczący że koncentracja po godzinie jazdy spada do zera. To jakieś żarty tyle lat się z tym chrzanią. Czekam aż jakiś prokurator wreszcie zacznie stawiać zarzuty narażenia życia odpowiedzialnym za ten koszmar.

  • za_miske_ryzu

    Oceniono 4 razy 4

    Fajnie, 1,75mld PLN wydaje się na pudrowanie g... w Łabędach, a na jednej z najważniejszych tras tranzytowych w Polsce nie ma pieniędzy na wymianę pohitlerowskiej nawierzchni. Nitka południowa jest od kilkunastu już lat praktycznie przejezdna jedynie dla T-72.

  • bestcjanek

    0

    Na pewno koperty "otworzyli koperty"... w postępowaniu elektronicznym.

  • atezagbis

    Oceniono 5 razy 3

    Ostatni wstyd komunikacyjny polski będzie remontowany. O 30 lat za późno.
    Zachęcam wszystkich do przejazdu tym odcinkiem (tylko kierunek z Olszyny), a dowiecie się jak Polska wita Unię Europejską od 15 lat. Masakra.

  • adkrawczyk

    Oceniono 4 razy -4

    Kobylarnia z Mirbudem jak wygrywają to przynajmniej kończą robotę

  • qwerfvcxzasd

    Oceniono 12 razy 10

    Czyli ścięto wymagania. Nie będzie nawierzchni?

  • obeznany

    Oceniono 9 razy 7

    Czyli jest szansa na to, że 30 lat po odzyskaniu niepodległości ta PIERWSZA WIZYTÓWKA(!) Polski na kierunku na południową Polskę ze środkowych i północnych Niemiec (i krajów leżących dalej na Zachód) przestanie być wertepami z dziurawych i popękanych płyt betonowych pamiętających Hitlera i niegodnych określenia "droga" nawet w krajach centralnej Afryki.

    No to mówię ŁAŁ.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX