Brakuje ponad 100 tys. zawodowych kierowców. Zapotrzebowanie na pracowników wciąż rośnie

Jak donosi RMF24, w Polsce nadal wolnych jest ponad 100 tys. etatów dla zawodowych kierowców. Potrzeby rynku nadal rosną, a sytuacji nie zmienia kilkadziesiąt tysięcy kierowców z Ukrainy zatrudnionych w naszym kraju.

Mimo że aż 80 tys. obywateli Ukrainy zdobyło w Polsce prawo jazdy na samochody ciężarowe, nadal mamy do czynienia z deficytem zawodowych kierowców.

Brakuje 100 tysięcy kierowców

W chwili obecnej mowa o ponad 100 tys. wolnych etatów, a zapotrzebowanie nadal rośnie - podaje RMF FM. Aby zapewnić efektywną pracę w logistyce, potrzeba minimum 1,5 kierowcy na ciężarówkę.

Współczynnik 1,2-1,3 kierowcy na samochód byłby też dobry. Teraz niejednokrotnie mamy współczynnik "jeden kierowca - jeden pojazd". To powoduje duże problemy

- powiedział serwisowi RMF24 Maciej Wroński ze Związku "Transport i Logistyka".

Pomimo dobrych zarobków wśród kierowców, firmy logistyczne wciąż zmagają się z ich niewystarczającą liczbą. W zależności od regionu, średnie zarobki kierowcy to od 6 do 10 tys. zł miesięcznie plus dodatki.

Ukraińcy mają dość

Sytuacja w logistyce może niebawem pogorszyć się jeszcze bardziej. Blisko milion Ukraińców przbywających w Polsce deklaruje, że chce w ciągu najbliższych trzech lat wyjechać z naszego kraju. Pracowników zza wschodniej granicy irytują wysokie ceny i podejście polskich pracodawców. Jak podał Money.pl, tylko do końca tego roku może Polskę opuścić ok. 250 tys. obywateli Ukrainy. Kolejnych 376 tys. może opuścić Polskę w 2020 r. Spora część z nich to kierowcy i budowlańcy.

Jak podaje GUS, Ukraińcy są najliczniejszą grupą wśród cudzoziemców legalnie mieszkających i pracujących w naszym kraju. W 2018 r. aż 72,5 proc. zezwoleń na pracę dotyczyło właśnie ich. Następni w kolejności są Białorusini, Hindusi, obywatele Nepalu i Bangladeszu.

Więcej o:
Komentarze (45)
Brakuje ponad 100 tys. zawodowych kierowców. Zapotrzebowanie na pracowników wciąż rośnie
Zaloguj się
  • 1theguru1

    0

    Kiedy firma zaczyna zatrudniać Ukraińców albo innych Nepalczyków to znak, że źle się dzieje i trzeba się zbierać...
    Gdyby jeszcze te oszczędności na wypłacie dla kierowców przeznaczali na rozwój, na lepszy tabor, na spłatę zobowiązań ale często ten szybki i duży strzał wolnej gotówki idzie na dodatkowy dochód szefa...a kiedy po chwili stare problemy wracają to nie ma już na czym przyoszczędzić i wracają stare problemy tylko wielokrotnie większe!

  • kamila3345

    Oceniono 1 raz 1

    W Polsce jest i tak za dużo ciężarówek które rozjeżdżają drogi. Niech pociągami wożą przesyłki!

  • martinez027

    Oceniono 4 razy 0

    Co za bzdury!!Popatrzcie na ogłoszenia--wszedzie okolice minimalnej krajowej--codziennie w domu,wszystkie mzk,mpk,arrivy--minimalna--robota od 4 rano do 20...Popatrzcie na tych co robia miedzynarodówkę i 2 dni w roku są w domu--faceci maja po 30 lat a wygladaja na 68--brudni,obszczani,zarosnieci, 90% nie ma zębów na pytanie ile zarabia---"sustka s psodu"--ostatnie dziady!! 1500zł,reszta to obowiazkowe diety---czyli 1500zł/766 godzin to zarabia taki ćwok 2zł z kawałkiem na godzine....śpi w budzie,żre z puszek--gdyby tak ktoś zpsem postepował to zaraz"obroncy zwierzat by larum podniesli że jak tak mozna zwierzeta traktować"....Tylko ostatni ćwok idzie na kierowce....6-10 000zł---hahhaa!!Chyba na rok!

  • antypisowiec

    0

    Problemem są stawki za kilometr i pracodawcy którzy nie inwestują w sprzęt, struktury itd.
    Zarobki na rękę są czasami takie same i lepsze jak u niemca.
    No i Polski pracodawca dla kierowców to raczej ostatni burak oderwany od wideł, jak już powiedzmy nauczy się liczyć to jego podejście do pracownika jest rodem z Konopielki. Nic dziwnego że ludzie wolą pracować za trochę mniej ale w firmach które mają jakiekolwiek struktury organizacyjne

  • adnan25

    Oceniono 1 raz 1

    Słowa kluczowe : "podejście polskich pracodawców". Tu zawiera się całe sedno problemu.

  • Andrzej Spyrka

    Oceniono 1 raz 1

    Pisowczyki uwielbiaja kierownicze stanowiska......szukajcie kierowcow na wiejskiej .

  • kierowca.bombowca

    Oceniono 8 razy 6

    Kierowców u nas by nie brakowało, ale duża ich część pracuje w Niemczech za dużo większą podstawę dzięki temu wypracują sobie jakąś emeryturę. U nas jak pracodawca slyszy, że chcesz podstawę większą niż najniższa krajowa to płaczą, że się nie da, bo się nie opłaca. Niemiec daje 2100€ podstawy i mu się opłaca, a wcale nie jest tak, że Polacy biorą frachty za dużo niższe kwoty niż Niemcy.

  • lud.czerski.wyklety

    Oceniono 8 razy 2

    Widocznie są za niskie zarobki i za słabe warunki. Wolny rynek.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX