Najdroższy okręt w historii niezdolny do działania. Amerykańscy politycy mają dość

Na zbudowanym kosztem 13 mld dol. nowym amerykańskim lotniskowcu USS Gerald R. Ford nie działa 9 z 11 wind amunicyjnych. Ich naprawa i uruchomienie opóźni rzeczywiste wejście jednostki do służby co najmniej o kilka miesięcy.

Amerykańscy politycy mają już dość. – Marynarka przyjęła lotniskowiec USS Gerald R. Ford, którego budowa nie została zakończona, z niemal dwuletnim opóźnieniem i wydała na niego 2,5 mld dol. więcej niż planowano. Do tego nie działa 9 z 11 wind amunicyjnych więc koszty budowy lotniskowca jeszcze wzrosną – grzmiał ostatnio w amerykańskim Senacie James Inhofe, szef jednej z komisji nadzorującej wydatki Pentagonu.

Windy amunicyjne odpowiadają za transport amunicji i innych materiałów z dolnych pokładów lotniskowca na jego pokład główny. Te na USS Gerald R. Ford znacząco różnią się jednak od wind stosowanych teraz na innych lotniskowcach, bo np. korzystają z ruchomych pól elektromagnetycznych zamiast tradycyjnego okablowania. To oraz zmieniona w stosunku do tradycyjnych urządzeń konstrukcja powoduje, że poruszają się szybciej i mają większy udźwig. Są w stanie dostarczyć na pokład okrętu nawet o 30 proc. więcej ładunków niż windy zainstalowane obecnie na innych amerykańskich lotniskowcach uderzeniowych.

Nowe windy w połączeniu m.in. z nowymi, elektromagnetycznymi – zamiast parowymi – katapultami do wystrzeliwania samolotów, pozwala znacząco przyspieszyć liczbę operacji lotniczych prowadzonych z pokładu USS Gerald R. Ford.

Czytaj więcej: Są potężne i kosztują miliardy dolarów. Oto najciekawsze okręty wojenne na świecie

Liczne usterki i opóźnienia

Niestety, na razie to teoria. Lotniskowiec, choć został oficjalnie odebrany ze stoczni przez amerykańską marynarkę w lipcu 2017 roku, nadal jest niezdolny do służby. Teraz pojawił się problem z windami towarowymi, wcześniej szwankowały inne ultranowoczesne systemy.

Co najmniej dwa razy popsuła się część mechaniczna atomowego układu napędowego – przegrzewały się niewłaściwie wyprodukowane przekładnie. Nie działały również poprawnie m.in. wspomniane katapulty oraz nowatorski system wyhamowania lądujących samolotów. 

Czytaj więcej: 121 miliardów dolarów. Największa fuzja w branży zbrojeniowej i lotniczej staje się faktem

Dodatkowe kilkadziesiąt milionów dolarów

Marynarka twierdzi, że razem ze stocznią Huntington Ingalls, która zbudowała okręt, upora się z naprawą wind amunicyjnych. Zajmie to jednak dużo czasu, ponieważ trzeba je mocno zmodyfikować, a to wymaga przeprowadzenia wielu czasochłonnych operacji spawalniczych.

Te prace nie tylko mogą zająć kolejne miesiące – planowano, ze windy zaczną działać w czerwcu, teraz mówi się o październiku. Przekładają się również na dodatkowe koszty rzędu co najmniej kilkudziesięciu milionów dolarów.

Na budowę lotniskowca USS Gerald R. Ford amerykańscy podatnicy wydali dotąd ponad 13 mld dol., koszty rosną, a terminu osiągnięcia przez okręt zdolności do działań operacyjnych nadal nikt nie zna.

Tekst pochodzi z bloga PortalTechnologiczny.pl

Więcej o:
Komentarze (177)
Kolejne problemy lotniskowca USS Gerald R. Ford. Najdroższy okręt w historii nadal niezdolny do działania
Zaloguj się
  • lakman

    Oceniono 72 razy 60

    Może Polska sfinansuje dokończenie projektu? Trump bedzie nas kochał jeszcze bardziej.

  • kzet69

    Oceniono 68 razy 44

    To jest pierwszy okręt zupełnie nowej serii, z olbrzymią ilością nowatorskich rozwiązań technologicznych, przewidziany do służby na następne 40-50 lat, tzw. choroby wieku niemowlęcego są w tej sytuacji całkowicie normalne, i tak ten okręt przewyższa technologicznie konkurencję o kilka dekad...

  • fctheduck

    Oceniono 35 razy 33

    Spoko, nasza stocznia marynarki wojennej pod Radomiem już niedługo skończy budowę supernowoczesnego niewidzialnego lotniskowca klasy JP2, przystosowanego do działania na Ziemi i w kosmosie. Oczywiście będą na nim stacjonowały wyłączenie ultranowoczesne samoloty elektryczne na węgiel.

  • justas32

    Oceniono 36 razy 32

    Nasze okręty też są najdroższe w historii, też się opóźniają i też są niezdolne do działania ... ;-)

  • gibbonzlodzi

    Oceniono 38 razy 24

    Może Duda odkupi. Sztuka, nówka, nie śmigana. Trampek mówił, że Polsza bierze wszystko za 100%. Morawieckiemu budżet się spina. Okazja w sam raz.
    Postawimy lotniskowca w poprzek cieśniny Sund' u i nic bez nas na Bałtyku.

  • qwerfvcxzasd3

    Oceniono 20 razy 20

    Wielkie mi tam koszty. Prezes Polski więcej wydał na tegoroczną kiełbase wyborczą.

  • lubicz56

    Oceniono 18 razy 14

    Po uwzglednieniu sily razenia to i tak, nic i nikt nie przebije pieniedzy, czasu i energii wlozonych w budowe Gawrona aka Ślązaka :)

  • shtalman

    Oceniono 17 razy 13

    Może wezmą kadłub Gawrona od nas, też prawie gotowy po 20 latach

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX