CPK problemem PKP Intercity? "Wyzwanie finansowe przekraczające aktualne możliwości"

Centralny Port Komunikacyjny nie będzie spełniał swojej funkcji bez sieci połączeń drogowych i kolejowych, które pozwolą dojechać do niego pasażerom z różnych zakątków Polski. PKP Intercity opublikowała raport roczny, w którym wyraża obawy co do realności zrealizowania tych planów.

CPK ma być największym lotniskiem w Polsce zdolnym obsługiwać nawet 100 mln pasażerów rocznie. Budowa samego lotniska to jednak jedynie część inwestycji. Równie istotna jest sieć połączeń drogowych, a przede wszystkim kolejowych, dzięki którym pasażerowie z odległych zakątków Polski będą mieli szansę dotrzeć do portu położonego w centralnej Polsce.

W marcu Centralny Port Komunikacyjny opublikował mapę 1500 km połączeń kolejowych, tzw. "szprych", które mają prowadzić do lotniska. Władze Portu przyznały, że część z nich trzeba będzie stworzyć od podstaw, niektóre szlaki będą wymagać jedynie modernizacji.

>>> Budowa CPK oznacza konieczność zamknięcia innych lotnisk. Ekspert wyjaśnia które porty mogą czuć się zagrożone likwidacją.

PKP Intercity: Wyzwanie finansowe przekracza obecne możliwości 

PKP Intercity opublikowało raport roczny, w którym porusza kwestię planów związanych z CPK. Jak donosi "Puls Biznesu" kolejowy gigant obawia się, że "będzie musiał kupić pociągi i obsługiwać sieć połączeń na lotnisko". Według rządowych ekspertów mowa bowiem o 130 składach, z których 20 ma umożliwiać szybki przejazd pomiędzy aglomeracjami. 

Modernizacja krajowego systemu transportu kolejowego, jako elementu projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego wymaga znacznych inwestycji w nowe typy taboru oraz infrastrukturę kolejową niezbędną do jego obsługi

- czytamy w raporcie PKP Intercity. 

Wyzwanie finansowe przekracza aktualne możliwości PKP Intercity.

- precyzują kolejowi eksperci. 

CPK potrzebuje kolei

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego zakłada utworzenie szybkich połączeń z setką polskich miast, z których podróż na lotnisko nie zajmie więcej niż 2,5 godziny. Pociągi mają jeździć z prędkością maksymalną 250 kilometrów na godzinę z parametrami technicznymi umożliwiającymi późniejsze podniesienie tej prędkości.

Czytaj też: Centralny Port Komunikacyjny. Rząd szuka terenów na zamianę w 264 gminach

Budowa CPK, w tym nowych połączeń kolejowych ma się rozpocząć w 2021 roku. Pierwszy samolot ma wystartować sześć lat później. Według wstępnych szacunków koszt budowy lotniska i otaczającej go infrastruktury to 30 - 35 miliardów złotych. Stworzenie połączeń kolejowych ma pochłonąć kolejne 40 mld zł.

Więcej o:
Komentarze (104)
CPK problemem PKP Intercity? "Wyzwanie finansowe przekraczające aktualne możliwości"
Zaloguj się
  • gajowy3

    Oceniono 31 razy 31

    gdyby zejść z gigantomanii i zaplanować samo duże lotnisko opierając dojazd o sąsiednie węzły komunikacyjne tj. Warszawę i Łódź połączone szybka koleją i autostradą to dałoby się to wybudować. ale przebudowa układu komunikacyjnego w połowie Polski i budowa nowego miasta to pomysł godny satrapy w Azji czy Ameryce Płd. - budowa niemożliwa do sfinansowania.

  • mr0ka

    Oceniono 25 razy 25

    Oj tam, oj tam ... po prostu ktoś zapomniał że do lotniska większość ludzi musi dojechać. Nie każdy ma do dyspozycji rządowy samolot.

  • jac_l_w

    Oceniono 21 razy 21

    To wyzwanie przekracza nie tylko możliwości PKP, ale całego państwa, nawet gdyby Bruksela sypała groszem. No i co z tego? Przecież Prezes Polski nie odwoła budowy CPK, skoro wystarczy odwołać autorów raportu.

  • harry.s.totteles

    Oceniono 21 razy 19

    A główna stacja kolejowa dla Górnego Śląska zaplanowana w Olkuszu. Na drzewo z takimi debilizmami. Na szczęście to i tak nie powstanie.

  • real_marek

    Oceniono 16 razy 16

    O co kaman, są inne linie kolejowe na świecie. Zresztą to lotnisko nigdy nie powstanie, a szczególnie nie za tych rządów. Nic nie powstanie za tych rządów.

  • marymania

    Oceniono 13 razy 13

    A nie da rady na tej stępce od promu ze Szczecina jeździć? Ona już jest i mało używana.

  • remo29

    Oceniono 10 razy 10

    Powinni jeszcze ogłosić budowę Gwiazdy Śmierci, co to dla Matiego, nie takie pierdoły ludowi pociskał.

  • marywil2012

    Oceniono 11 razy 9

    To są żarty. Kto w ogóle że pisowskie brednie z prlowskimi pieciolatkami i dzeosieciolarkami bierze na poważnie? Idioci głosujący na PiS? Przecież ci ludzie nie mają podstawowego wykształcenia i nie wiedzą ile to jest milion i milard. Nie mają w ogóle pojęcia ile trzeba czasu ani pieniedzy aby stworzyć taki węzeł. Dlaczego my mamy takich kretynów w kraju?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX