Fuzja PKN Orlen i Grupy Lotos pod znakiem zapytania? Komisja Europejska ma obawy

Komisja Europejska wszczęła postępowanie wyjaśniające w sprawie połączenia Lotosu z Orlenem. Obawia się bowiem, że może to ograniczyć konkurencję na rynku paliw - zarówno w Polsce, jak i krajach sąsiadujących, na których działałby podmiot powstały w wyniku połączenia.

Unijna komisarz odpowiedzialna za politykę konkurencji, Margrethe Vestager poinformowała, że Komisja zbada, czy planowane przejęcie doprowadziłoby do ograniczenia konkurencji, wzrostu cen lub ograniczenia wyboru paliw i produktów pokrewnych dla klientów biznesowych i konsumentów końcowych w Polsce i innych państwach członkowskich.

List intencyjny w sprawie połączenia obu spółek podpisano w lutym 2018 roku. W listopadzie PKN Orlen złożył roboczą wersję wniosku o zgłoszenie koncentracji w związku z planowanym przejęciem kontroli kapitałowej nad Grupą Lotos. Z Komisją Europejską płocka spółka prowadziła rozmowy dotyczące szczegółów transakcji.

W komunikacie Komisja przypomniała, że na podjęcie decyzji w sprawie transakcji ma czas do 13 grudnia. Zaznaczyła, że "wszczęcie szczegółowego dochodzenia nie przesądza o jego wyniku".

Orlen tłumaczy

W komunikacie prasowym PKN Orlen tłumaczy, że proces przejęcia Grupy LOTOS jest złożony i to dlatego Komisja Europejska uznała, że potrzebuje więcej czasu na jego pełną analizę. Mamy do czynienia ze skomplikowanym procesem, co zresztą od początku sygnalizowaliśmy. Stanowisko Komisji nie jest dla nas zaskoczeniem. Formalny wniosek, który złożyliśmy do Komisji Europejskiej na początku lipca br., był wynikiem intensywnej pracy z przedstawicielami tej instytucji. Teraz wchodzimy w kolejną, pogłębioną fazę analiz. Ważne jest, aby wypracować takie warunki które będą akceptowalne dla wszystkich stron. Sprawne przeprowadzenie procesu przejęcia kapitałowego Grupy LOTOS to dla nas priorytet. Liczymy, że dzięki merytorycznej i konstruktywnej współpracy stron sfinalizujemy nasze prace w tym roku. Idziemy zgodnie z procedurami Komisji Europejskiej tak, aby znaleźć satysfakcjonujące rozwiązanie

- powiedział Daniel Obajtek, prezes PKN ORLEN.

Jak tłumaczy spółka paliwowa, przedmiotem analiz Komisji Europejskiej w finalnej fazie będą wcześniej zidentyfikowane pokrywające się obszary działalności PKN ORLEN i Grupy LOTOS, w tym m.in. sprzedaż hurtowa czy detaliczna. "Wynikiem tych analiz w finalnej fazie będzie wypracowanie i złożenie środków zaradczych przez PKN ORLEN" - tłumaczy spółka. 

PKN Orlen jest przekonany, że połączenie z Grupą Lotos nie ograniczy konkurencji. Procesy konsolidacyjne w tej branży trwają od dawna i podyktowane są przede wszystkim koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego państw. Podobne konsolidacje w sektorze przechodziły np. węgierski MOL, norweski Statoil, hiszpański Repsol, portugalski GalpEnergia, włoskie ENI, austriackie OMV, francuski TOTAL. Wszystkie zrealizowane w Europie procesy konsolidacji w żaden sposób nie ograniczyły konkurencji na tych rynkach w obszarze sprzedaży paliw czy logistyki. Tak będzie również w przypadku przejęcia kapitałowego Grupy LOTOS przez PKN ORLEN z Grupą LOTOS, szczególnie w przypadku zaakceptowania przez Komisję Europejską środków zaradczych

- pisze w komunikacie PKN Orlen.

Więcej o:
Komentarze (24)
Fuzja PKN Orlen i Grupy Lotos pod znakiem zapytania? Komisja Europejska ma obawy
Zaloguj się
  • guillermo

    Oceniono 3 razy 3

    Nie dajcie się nabrać na te brednie Obajtka i PiSu. Z początku miała być fuzja, teraz jest mowa o przejęciu. A w istocie jest to cicha prywatyzacja i skok na kasę na socjale i załatanie dziury budżetowej? A dlaczego? Ano dlatego, że akcjonariat nie kłamie i mówi, że SP w Lotosie ma 54 proc udziałów, a w Orlenie...27. Więc spółka z mniejszościowym udziałem SP przejmuje pod egidą PiSu spólkę gdzie pełną kontrolę ma SP. W istocie też Orlen jest fatalnie zarządzany, kiepsko sobie radzi z dostosowaniem się do rynku paliw, który przechodzi kryzys. Lotos znacznie lepiej był zarządzany i poczyniono tam odpowiednie inwestycje. Poza tym nikt nie ukrywa, że na Obajtka naciska nie książę Żoliborza, tylko prywatni inwestorzy Orlenu. Wali to wałem kilometr, daltego trzymam kciuki za Komisję.

  • Fred Cziki

    Oceniono 3 razy 3

    Fuzja jest po to by ulokować ludzi pisu po niepewnych losu istnienia i bytu Prawa i Sprawiedliwości. Oto pies pogrzebany.

  • pislamabad

    Oceniono 7 razy 3

    Hoho zlot pisdeckich trolli nastąpił, jakie to tępe żmije masakra. Tuuuusk winny! To już chyba z 15 lat tych brednii komuchów od kaczki

  • Ritchie

    Oceniono 2 razy 2

    @djdustinltd
    Toteż UE nie zgadza się na połączenie Total-u z Shell-em.

  • mackowy74

    Oceniono 4 razy 2

    BEZ FUZJI OBAJTKOWEGO ORLENU I LOTOSU, MAMY MEGA MONOPOLISTĘ, BO NAWET TE TZW. OBCE KONCERNY, KUPUJĄ PALIWA OD WYMIENIONYCH POWYŻEJ!!!PO ZA TYM CENY PALIW W KACZYSTANIE SIĘ CHORE!!!JEST PEWNE,ŻE DECYZJĘ KOMISJI WYKORZYSTAJĄ PiSOWSKIE HIENY I ROZPOCZNIE SIĘ HEJT I SZCZUCIE, W PiS TV I GADZINÓWKACH!!

  • Ritchie

    0

    Przyznam, że nie rozumiem tu Unii. Przecież połączone udziały Orlen-u z Lotosem to i tak byłby raptem mały procent potęgi BP czy Shell-a.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX