Fuzja Orlenu i Lotosu pod okiem Brukseli. KE ma obawy. Jak radzi造 sobie inne sp馧ki paliwowe?

Planowane po陰czenie Orlenu z Lotosem pomog這by polskim sp馧kom w uzyskaniu lepszej pozycji na rynku, ale Komisja ma bardzo konkretne obawy w kwestii wp造wu fuzji na rynek nie tylko w Polsce.

Prace nad po陰czeniem dw鏂h polskich sp馧ek paliwowych prowadzone s od p馧tora roku i potrwaj jeszcze co najmniej kilka miesi璚y. Orlen zamierza odkupi udzia造 w Grupie Lotos od Skarbu Pa雟twa. W pierwszym etapie 32,99 proc. akcji, w kolejnym konieczne b璠zie og這szenie wezwania na zakup akcji reprezentuj帷ych do 66 proc. og鏊nej liczby g這s闚 na walnym zgromadzeniu. Zanim jednak to si stanie, potrzebna jest zgoda Komisji Europejskiej.

Komisja w lipcu dosta豉 zg這szenie od polskiego koncernu. Teraz przesz豉 do drugiego etapu szczeg馧owego post瘼owania, kt鏎y potrwa maksymalnie do 22 stycznia 2020 r. W sektorze energetycznym zgoda wydana przez Komisj Europejsk ju na pierwszym etapie post瘼owania by豉by a nadto dobr informacj. Takie przypadki si zdarza造, ale przy mniej skomplikowanych transakcjach. Decyzja Komisji nie jest wi璚 zaskoczeniem.

Czego obawia si Komisja Europejska

PKN Orlen i Grupa Lotos to du瞠 zintegrowane sp馧ki naftowe i gazowe. S w豉軼icielami jedynych istniej帷ych w Polsce rafinerii. Na 26,9 mln ton ropy przerobionej w ubieg造m roku 60 proc. przypada na Orlen a 40 proc. na Lotos - podaje Polska Organizacja Przemys逝 i Handlu Naftowego (POPiHN).

Na tym etapie Komisja obawia si, 瞠 fuzja Orlenu z Lotosem mo瞠 doprowadzi do ograniczenia konkurencji na kilku rynkach. Wst瘼ne dochodzenie wykaza這, 瞠 w przypadku hurtowej dostawy paliw transakcja doprowadzi豉by do stworzenia "quasi-monopolu na poziomie dostaw z rafinerii”, poniewa po陰czy造by si jedyne podmioty posiadaj帷e w Polsce rafinerie. Podmiot powsta造 w wyniku po陰czenia sta豚y si r闚nie liderem na rynku niedetalicznych dostaw oleju nap璠owego, benzyny i innych paliw - czytamy. PKN Orlen i Lotos s jedynymi dostawcami krajowymi paliwa w Polsce, ale jest te import. Tu jednak - jak wskaza豉 Bruksela -  istniej bariery, takie jak dost瘼 do infrastruktury i przepisy dotycz帷e magazynowania.

Na poziomie sprzeda篡 detalicznej fuzja Orlenu z Lotosem doprowadzi豉by do powstania koncernu czterokrotnie wi瘯szego od nast瘼nego gracza, wi璚 nowy podmiot nie odczuwa豚y znacznej presji konkurencji - oceni豉 KE. W odniesieniu do detalicznych dostaw paliwa lotniczego proponowana transakcja wyeliminowa豉by jedynego konkurenta PKN Orlen na wielu lotniskach - dodaje KE. 

Czy wszyscy si konsoliduj? Jak przebiega豉 konsolidacja w regionie? Jak dogada si z Bruksel? Jak przebiega procedura? O tym w dalszej cz窷ci artyku逝 na portalu WysokieNapiecie.pl

Artyku pochodzi z serwisu WysokieNapiecie.pl.

Wi璚ej o:
Komentarze (1)
Fuzja Orlenu i Lotosu pod okiem Brukseli. KE ma obawy. Jak radzi造 sobie inne sp馧ki paliwowe?
Zaloguj si
  • komercyjny02

    Oceniono 1 raz 1

    Orlen SA - udzia造 Skarbu Pa雟twa 27,52%
    Lotos SA - udzia造 Skarbu Pa雟twa 53,19%

    Ciekawe jaki b璠zie udzia Skarbu Pa雟twa jako akcjonariusza tego nowego L'Orlenu SA czy te OrLotosu SA?

Aby oceni zaloguj si lub zarejestrujX