Przekop Mierzei Wiślanej. Nie ma pieniędzy na prace w Elblągu. "Będzie miał znaczenie turystyczne"

Senator Jerzy Wcisła informuje o niezrozumiałych decyzjach Ministerstwa Gospodarki dotyczących przekopu Mierzei Wiślanej. W budżecie nie ma bowiem środków na pogłębienie toru wodnego w granicach elbląskiego portu. "Wybudowanie kanału bez przystosowania portu będzie miało znaczenie jedynie turystyczne" - ostrzega senator.

Przekop Mierzei Wiślanej to jedna ze sztandarowych inwestycji PiS. Władze zapewniały, że dzięki niej port morski w Elblągu zyska na znaczeniu. Senator Jerzy Wcisła alarmuje, że pomimo wcześniejszych deklaracji w budżecie nie znalazły się jednak środki niezbędne na na pogłębienie toru wodnego w granicach elbląskiego portu. 

Tak wynika z odpowiedzi Ministerstwa Gospodarki na interpelację parlamentarzysty.

W przypadku inwestycji portowych będzie to zadanie w gestii zarządu portu, dlatego też nie znajduje się we wspomnianym programie, (programie związanym z budową kanału - przyp. red.). Podmiotem zarządzającym portem Elbląg jest Zarząd Portu Morskiego Elbląg spółka z o.o.

- czytamy w oficjalnym piśmie cytowanym przez portal info.elblag.pl.

Wybudowanie kanału bez przystosowania portu do parametrów kanału będzie miało znaczenie jedynie turystyczne

 - stwierdza senator Wcisła.

Żadna barka, która dzisiaj wpływa do Elbląga, nie będzie płynęła drogą morską, tylko przez Zalew Wiślany, tak, jak do tej pory. Ten kanał będzie nieużyteczny, popłyną nim większe jachty, ale to nie spowoduje ekonomicznej opłacalności tego przedsięwzięcia

- dodaje. 

>>> O co chodzi z przekopem Mierzei Wiślanej? Komu jest potrzebna ta inwestycja? Wyjaśniamy

Przekop Mierzei Wiślanej - zmiana dotychczasowych ustaleń?

Witold Wróblewski, prezydent Elbląga, nie kryje zdziwienia stanowiskiem resortu. Twierdzi, że jeszcze w kwietniu był zapewniany o finansowaniu z budżetu. Odbywały się już rozmowy dotyczące konkretnych terenów przeznaczonych pod inwestycję. 

Artur Zgliński, dyrektor Zarządu Portu w Elblągu, przekonuje z kolei, że zgodnie z przepisami "utrzymanie infrastruktury zapewniającej dostęp do portów i przystani morskich jest finansowane ze środków budżetu państwa".

Czytaj też: Prawie miliard złotych za przekop Mierzei Wiślanej. Najkorzystniejszą ofertę złożyli Belgowie. Miało być taniej

Przekop Mierzei Wiślanej - pierwszy etap prac droższy o 200 mln zł

W połowie lipca Urząd Morski w Gdyni poinformował, że komisja przetargowa najlepiej oceniła ofertę, którą złożyło polsko-belgijskie konsorcjum firm N.V Besix S.A., NDI S.A. i NDI Sp.zo.o. Za wykonanie prac zażądało ono 992 mln zł. To ponad 200 mln zł więcej, niż zakładano (pierwszy etap prac według rządu miał kosztować 718 mln zł).

Prace nad przekopem Mierzei Wiślanej podzielone na trzy etapy

Inwestycja zostanie wykonana w trzech etapach. W pierwszym inwestor będzie musiał wybudować kanał żeglugowy o długości 1,5 km, port osłonowy, śluzę oraz zapewnić drogi dojazdowe, budynki obsługi, a nawet punkt widokowy umieszczony na stworzonej wyspie. 

Drugi etap prac ma kosztować 150 mln - polega na budowie mostu obrotowego na rzece Elbląg. Trzecią inwestycją jest pogłębienie Zalewu Wiślanego. 

Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną ma trwać do 2022 roku. Dzięki niej morski szlak na Bałtyk będzie krótszy o 100 km. Przekop Mierzei Wiślanej od początku zakładał ułatwiony dostęp do portu w Elblągu, gdzie miałyby wpływać jednostki o zanurzeniu do 4 metrów. Niezbędne jest jednak pogłębienie samego kanału w obrębie elbląskiego portu. 

Więcej o:
Komentarze (284)
Przekop Mierzei Wiślanej. Nie ma pieniędzy na prace w Elblągu. "Będzie miał znaczenie turystyczne"
Zaloguj się
  • stefan-50

    Oceniono 112 razy 104

    Ważne że kołek jest wbity i las wycięty. Drewno wykorzystamy na budowę mauzoleum Yarosława. Centralną pozycję zajmie rzeczony kołek.

  • justas32

    Oceniono 104 razy 94

    Przekop Mierzei to symbol polskiej pisowskiej głupoty i gigantomanii ...

  • justas32

    Oceniono 76 razy 66

    Gierek też miał rozmach. Tylko że PiS zadłuża Polskę dużo bardziej niż Gierek. Ciekawe że media o tym nie mówią ...

  • tempa-dzida2

    Oceniono 54 razy 52

    CZYLI PO PROSTU NIE MA PIENIĘDZY !!!!!!
    Jak się planuje budżet bez wydatków na inwestycje, to na papierze się "zepnie bez deficytu".
    Pamiętajmy !!!!! odkładanie wydatków w sferze publicznej TO KOLEJNY DŁUG !!!!!

  • Henryk Yoorevitch

    Oceniono 49 razy 45

    Przecież nie o to chodzi by złowić króliczka ale by gonić go. Iluż przydupasow można umieścić w dyrekcji "Przekopu mierzei w budowie" i "Pogłębianiu kanału w budowie".

  • vanlig

    Oceniono 46 razy 44

    Ważne, że las został wycięty i drewno sprzedane. Przecież można w ogóle nie kopać kanału.

  • maciejwscieklica

    Oceniono 44 razy 42

    nie ma kasy
    na słuzbe zdrowia
    umierajace w oczekiwaniu na operacje dzieci
    na przeciazone szkoły
    na oczyszczalnie scieków
    ba, na wodociagi i kanalizacje
    ale
    kasa zawsze jest
    na ksieze gosposie
    na Rydzyka
    na zakup kilejnej działki przez biskupa

    kasa znalazła sie
    na zakup systemu inwigilacji telefonicznej
    i na kolejne etaty w sejmie i senacie
    a co !

  • 1docentpj

    Oceniono 39 razy 37

    Przecież ta inwestycja spełniła swój cel, miała zwyczajnie jeszcze bardziej skłócić Polaków i cel został osiągnięty. Przecież nikt kto ma chociaż trochę oleju w głowie nigdy nie uwierzy w brednie dobrej zmiany. Rozdali pieniądze, które PO starała się odłożyć, skorzystaliśmy z dobrej koniunktury gospodarczej na świecie i na szczęście jakoś dokończyli uszczelnianie VAT-u które opracował i zaczął wdrażać Szczurek (teraz postawią go za to pod TS).

  • tempa-dzida2

    Oceniono 34 razy 32

    Nie przekopać, tylko PRZEORAĆ.
    Nie mierzeję, ale UMYSŁY ... przynajmniej niektórych.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX