Z Warszawy do Krakowa i Katowic z prędkością 250 km/h. Inwestycja za ponad 300 mln zł

Za cztery lata pociągi jadące z Warszawy do Krakowa i Katowic pojadą z prędkością 250 kilometrów na godzinę. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały właśnie umowę na instalację systemu, który zagwarantuje bezpieczeństwo w podczas jazdy z taką prędkością. Inwestycja będzie kosztować 314 mln zł.

Jak informuje resort infrastruktury, w ramach inwestycji na trasie zamontowane zostaną urządzenia i system ERTMS/ETCS poziomu 2. Będą dostosowane do współpracy z nowymi urządzeniami sterowania ruchem pociągów na stacjach Psary, Góra Włodowska oraz posterunku Knapówka. Modernizacji zostanie poddany odcinek Centralnej Magistrali Kolejowej o długości 210 kilometrów. 

W 2023 r. czas przejazdu ze stolicy do Krakowa i Katowic skróci się do poniżej 2 godzin. CMK będzie pierwszą linią w kraju, na której pociągi pojadą z prędkością powyżej 200 km/h

- powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Jak mówi prezes PKP PLK Ireneusz Merchel, na innych odcinkach też będzie zwiększana prędkość. Zaznaczył, że chodzi tu przede wszystkim o odcinek Grodzisk Mazowiecki - Warszawa. Dziś dopuszczalna prędkość to 160 kilometrów na godzinę. Merchel zapewnił, że będzie możliwe podniesienie prędkości do 200 kilometrów na godzinę, ale konieczne będzie odseparowanie ruchu i pozostawienie najszybszych składów na linii dalekobieżnej.

Unijne przepisy nakazują, by systemy bezpieczeństwa były zamontowane na każdej trasie, na której pociągi mogą jechać z prędkością przekraczającą 160 kilometrów na godzinę. System zapewnia stałą łączność z kabiną maszynisty i kontroluje między innymi prędkość. W razie zagrożenia system automatycznie zatrzymuje pociąg.

Podpisana umowa na nowy wiadukt

W poniedziałek została też podpisana umowa na budowę wiaduktu drogowego na Centralnej Magistrali Kolejowej w Zachorzowie Kolonii (woj. łódzkie). Zastąpi on kolizyjny przejazd kolejowo-drogowy. Wiadukt ma być gotowy w 2021 r. 

Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, na CMK obecnie postępuje modernizacja stacji w Idzikowicach oraz modernizacja 14 obiektów inżynieryjnych na szlaku Idzikowice - Opoczno. Rozpocznie się także budowa bezkolizyjnych skrzyżowań w Koziej Wsi i Motycznie.

Więcej o:
Komentarze (46)
Z Warszawy do Krakowa i Katowic z prędkością 250 km/h. Inwestycja za ponad 300 mln zł
Zaloguj się
  • edek40

    Oceniono 14 razy 12

    Przyznam, że chyba wolałbym, aby jeździły 160-200 km/h, ale dostatecznie często i PUNKTUALNIE.

    Łatwiej jednak jest i przyjemniej pochwalić się ile kasy w coś się wpakowało i ile można będzie jechać, niż cichutko przysiąść i zorganizować to, co już mamy. Można zaprosic Morawieckiego, TVP i klechów i pokropić. A że potem będzie się spóźniać....

  • razal-on-line

    Oceniono 10 razy 10

    Za to z Katowic do Krakowa ze średnią prędkością 30 km/h. XXI wiek normalnie

  • n0th

    Oceniono 8 razy 6

    "Inwestycja będzie kosztować 314 mld zł."

    Ciutkę drogo.
    Za 314 mld zł to by można wybudować z 10 000 km autostrad albo tyle samo lini kolejowych dużych prędkości a tu sam system tyle kosztuje :))

    No przecież wiem że mln ;]

  • komentarz_miesiaca

    Oceniono 4 razy 4

    "Inwestycja będzie kosztować 314 mld zł." - Biorę ten kontrakt, zrobię to za 3,14 mld zł (Liczba Pi ponad wszystko!). Mogę nawet gratis przez rok przekazywać uścisk dłoni wszystkim pasażerom!

  • labeo

    Oceniono 3 razy 3

    Za 4 lata? Odcinek między Krakowem a Rzeszowem czy inny przykład z Wrocławia do Poznania remontują już blisko 10 lat! Wykonawcy co chwilę się zmieniają a postęp jest taki, że może za następne 10 lat ukończą.

  • dlepa

    Oceniono 2 razy 2

    W tytule „inwestycja za ponad 300 milionów złotych”, a dalej w tekście „inwestycja będzie kosztować 314 mld zlotych”. Czyli jeszcze nic nie zaczęli robić, a już koszty wzrosły i 1000 razy.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX