Autosan wyprodukował pierwszy elektryczny autobus. Ma szansę na gigantyczny kontrakt

Autosan zaprezentował pierwszy elektryczny autobus wyprodukowany w całości w Sanoku. Firma zawarła też porozumienie z gigantami branży energetycznej. Ma szansę zdobyć kontrakt na wyprodukowanie dla nich 1500 elektrycznych pojazdów specjalnych.

Autosan, polski producent autobusów, po raz pierwszy publicznie zaprezentował właśnie pierwszego elektryka. Jak podkreśla spółka pojazd przeznaczony dla polskich odbiorców został wyprodukowany w całości w Sanoku.

Powstał autobus elektryczny 12-metrowy, który pod względem parametrów jest na najwyższym poziomie światowym

- zapewnił Pan Eugeniusz Szymonik, prezes Autosanu.

Prezentacja autobusu została poprzedzona podpisaniem porozumienia. Zawarły je Polska Grupa Energetyczna i Agencja Rozwoju Przemysłu. Dotyczy współpracy przy projekcie związanym z produkcją autobusów elektrycznych.

Autosan ma szansę na gigantyczny kontrakt. 1500 pojazdów specjalnych

Podczas uroczystości podpisano też drugie porozumienie, które dotyczyło elektrycznych pojazdów specjalnych. Podpisali je Autosan, Polska Grupa Zbrojeniowa oraz trzy największe grupy energetyczne w Polsce.

W ciągu czterech najbliższych lat Autosan ma szansę wyprodukować nawet 1500 pojazdów elektrycznych. Nie chodzi tylko o autobusy lecz pojazdy specjalne wykorzystywane między innymi przez służby monterskie czy pogotowia energetyczne spółek PGE, Enea i TAURON.

"Dzisiejsze porozumienie, mające finalnie doprowadzić do wyprodukowania floty ekologicznych pojazdów specjalnych, wpisuje się w naszą strategię. Współpraca z największymi przedsiębiorstwami z sektora energetyki jest kluczem do wypracowania innowacyjnych rozwiązań o znaczącym potencjale rozwojowym i biznesowym" - powiedział Pan Witold Słowik, Prezes Zarządu PGZ S.A.

Czytaj też: Autosan jak gorący kartofel. Dwa lata temu miał być militarny, teraz jednak elektryczny

Zainicjowany w Sanoku projekt ma na celu pozyskiwanie kontraktów na dostawę, dzierżawę lub długoterminowy wynajem autobusów elektrycznych. Partnerzy planują wspólnie koordynować proces produkcyjny realizowany przez polskie firmy z branży, m.in. Autosan. Rozpoczęta współpraca to ważny krok w stronę wymiany taboru jednostek samorządu terytorialnego przeznaczonych m.in. do transportu uczniów do szkół - podaje spółka w komunikacie.

Historia Autosanu

Polska Grupa Zbrojeniowa, właściciel Autosana, w 2018 roku zarobiła 37,4 mln zł - czytamy w oficjalnym komunikacie. Wynik ten oznacza wzrost w stosunku do roku 2017 o 151 mln zł. Przychody wzrosły o 550 mln i osiągnęły poziom 5,5 mld zł.

Historia producenta autobusów sięga XIX w. Ostatecznie jednak w 2013 roku spółka ogłosiła upadłość. Rok później przedsiębiorstwo zostało wystawione na sprzedaż, nie znaleźli się jednak chętni na jego zakup. Kolejne postępowania również nie spotkały się z zainteresowaniem rynku.

>>> Polacy potrafią to robić na światowym poziomie. Chodzi oczywiście o gry

Więcej o:
Komentarze (52)
Autosan wyprodukował pierwszy elektryczny autobus. Ma szansę na gigantyczny kontrakt
Zaloguj się
  • boczny_obserwator

    Oceniono 20 razy 12

    Jedna państwowa firma kupuje u drugiej na polecenie partii rządzącej. Nie wróży to nic dobrego.

  • krynolinka

    Oceniono 18 razy 6

    Lodołomacza też ostatnio prezentowali. Ten autobusik też papierowe elementy ma?

  • lud.czerski.wyklety

    Oceniono 13 razy 5

    Brian Souter, 2015 r.
    "Byłem w Autosanie dwa lata temu i chciałem im zlecić zamówienie, ale jakość pojazdu jaki mogli nam zaproponować, była niska. Producent naszego podwozia nie zgodził się na współpracę, z powodu właśnie tej jakości.

    Jednocześnie zaprosiłem naszych współpracowników ze Szkocji by przyjechali i zobaczyli jak to wygląda. Ale nie znaleźli nic co by było atrakcyjne. Żałuję bardzo, bo pracownicy, którzy tam są to świetni specjaliści, ale cała fabryka raczej przypomina muzeum z czasów stalinowskich. Raczej przystosowana do produkcji czołgów niż autobusów. Lubię wyzwania, ale to muszą być racjonalne wyzwania."

  • siwywaldi

    Oceniono 17 razy 5

    Znając sięgająca jeszcze lat 60-tych ub. w. jakość i trwałość autobusów wychodzących z tej fabryki,
    z góry serdecznie współczuje ewentualnemu zwycięscy kontraktu.... :-(

  • lucifer

    Oceniono 12 razy 4

    "zapewnił Pan Eugeniusz Szymonik"
    WTF?
    Co to za nowy zwyczaj, jakich panow nam tu kreujecie?
    To ma byc jak "Sir" angielski? Panow mielismy kiedys, a potem zerwano kajdany!

  • macwies

    Oceniono 5 razy 3

    Jeszcze 999 999 sztuk i obietnica Matołusza zostanie spełniona.
    W tempie 1 sztuka co 4 lata to trochę potrwa :)))

  • wejsunek47

    Oceniono 3 razy 3

    czyli przekładanie z lewej kieszeni do prawej..... a na końcu to podatnicy zapłacą za te pajacowanie...

  • cezaryk

    Oceniono 9 razy 3

    > został wyprodukowany w całości w Sanoku
    Serio? Elektronika, silnik, skrzynia biegów, klimatyzacja....?
    Być może został w Sanoku poskładany. Może.

  • tom_aszek

    Oceniono 2 razy 2

    "Autosan (...) Ma szansę zdobyć kontrakt na wyprodukowanie dla nich 1500 elektrycznych pojazdów specjalnych."

    Pamiętając poprzednie "kontraktowe" doświadczenia Autosanu proponuję, by przy starcie w przetargu przesunęli zegarki o 20 minut naprzód. I, na wszelki wypadek, kalendarze o jeden dzień do przodu.
    Bo znów się spóźnią ze złożeniem oferty...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX