Jazda na suwak i korytarz życia będą obowiązkowe. Tak wynika z nowelizacji Prawa o ruchu drogowym

Sejm nowelizował 16 października Prawo o ruchu drogowym. Najważniejsze zmiany to wprowadzenie do przepisów jazdy na suwak oraz korytarza życia. Na czym polegają nowelizacje?

Celem wprowadzonych zmian jest usprawnienie dojazdu służbom uprzywilejowanym w drodze do wypadku oraz zwiększenie przepustowości ruchu podczas korków. Za zmianą przepisów Prawa o ruchu drogowym opowiedziało się 415 posłów, 2 wstrzymało się od głosu, natomiast 6 było przeciwnych. Przepisy miały wejść w życie 1 listopada 2019 r., natomiast termin ten jest zmieniony ze względu na wydłużoną pracę obecnej kadencji Sejmu.

Jazda na suwak i korytarz życia obowiązkowe. Na czym polegają nowe zmiany?

Nowe przepisy jasno określają, jak kierowcy mają zachować się w konkretnych sytuacjach. Unikniemy więc sytuacji, w której pogotowie musi stać w korku bądź podczas zwężania drogi dochodzi do wielokilometrowego zatoru.

Jazda na suwak to znana metoda wykorzystywana podczas zwężenia drogi. Według nowych przepisów, kierowcy mają obowiązek ustąpić pierwszeństwa osobom jadącym po pasach, które wkrótce się skończą. Kierowcy będą puszczać innych naprzemiennie i pojedynczo. Dzięki temu manewr ma odbywać się płynnie oraz z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. 

Czytaj także: Zgłaszają się chętni na dokończenie odcinka S7. Najtańsza oferta przekracza budżet GDDKiA o ponad 126 mln zł

Korytarz życia powstaje w momencie, gdy na drodze doszło do wypadku. Jest tworzony po to, by pojazd uprzywilejowany, najczęściej karetka mogły dotrzeć do miejsca zdarzenia jak najszybciej. W tym przypadku przepisy mówią jasno: kierowcy jadący skrajnie lewym pasem mają obowiązek zjechać maksymalnie na lewo, natomiast kierowcy z innych pasów muszą zjechać maksymalnie blisko prawej krawędzie. Takie zachowanie ułatwi dojazd karetki bądź innego wozu uprzywilejowanego w drodze do wypadku.

Więcej o:
Komentarze (24)
Jazda na suwak i korytarz życia będą obowiązkowe. Tak wynika z nowelizacji Prawa o ruchu drogowym
Zaloguj się
  • monoekann

    Oceniono 3 razy 3

    Jakiś czas temu pisałem w tymże temacie o moich ciągłych złych doświadczeniach jazdy po Polsce (95% czasu jestem za granicą). Panie i Panowie, Wielka Piątka! 4 tyg temu wpadłem na dwa tygodnie do PL, i muszę powiedzieć że miodzio!
    Jazda na suwak, piąteczka. Z paroma Januszo wyjątkami ale robactwo już tak ma.
    W korkach, na skrzyżowaniach, przed pasami, pełna kultura.
    Autostrady to samo, puszczanie, wracanie na prawy pas, zjazd na lewy by dołączający do autostrady płynnie mogli do niej dołączyć.
    Jeszcze tylko ten zwyczaj zjeżdżania na pobocze na krajówkach i wyprzedzanie na krzywy ryj można by przytemperować, ale nie bądźmy malkontentami.

    Nie żebym był kimkolwiek istotnym by moje zdanie miało jakiekolwiek znaczenie, ale w związku z moim poprzednim postem postanowiłem napisać że odszczekuję wszystko co wtedy powiedziałem! Super Wielka Piątka PLUS

    Dziękuję

  • Dominik Li

    Oceniono 7 razy 3

    Jeszcze trzeba szeryfów obowiazkowo odplatnie przeszkolic. 90% kierowcow nie ma pojecia jal jechac na suwak. I mam nadzieje ze za blokowanie lewego pasa bedzie duzo wieksza kara.

  • seboc

    Oceniono 1 raz 1

    A w takim korytarzu popylac bedzie Szydlo czy inny pisowski cep.

  • Wizard Marco

    Oceniono 3 razy 1

    Wszelkiej maści Janusze i szeryfy drogowe i tak będą wiedzieć lepiej. A kto będzie to prawo egzekwował? Policja? Wolne żarty. Kierowcy się czują bezkarni i niestety mają podstawy by tak myśleć.

  • sztucznypolak

    Oceniono 3 razy 1

    Pamietajcie, zeby suwak dobrze dzialal, to (jesli oczywiscie to mozliwe) nalezy po wjechaniu w zwezenie przyspieszyc i jak najszybciej odjezdzac.
    Wynika to w prosty sposob z praw fizyki: woda w szerokiej rzece plynie wolni, po zwezeniu - duzo szybciej. Tak samo na drodze: na jednym pasie musi przejechac dwa razy wiecej samochodow niz na kazdym pojedynczym przed zwezeniem.

  • wilczek1968

    Oceniono 2 razy 0

    Czy to oznacza, że jak wjadę przed samochód a on, nie chcąc mnie wpuścić, wjedzie mi w drzwi to on będzie winny wymuszenia pierwszeństwa?
    Teoretycznie tak wynika z nowych przepisów ale co zrobi policja?

  • 2kathmandu

    Oceniono 6 razy -4

    a co w sytuacji, kiedy jeden pas się kończy "normalnie" - też mam wpuszczać tych co podjechali do samego końca i się zatrzymali, mimo, że sam wjechałem "na suwak" kilometr wcześniej? ja wjechałem na pas przejezdny z prędkością - powiedzmy - 60km/h, a po dojechaniu (w korku) do miejsca zwężenia muszę wpuścić tych, co przyjechali 15 min. po mnie. a ten kwadrans to dlatego, że ci co przyjechali wcześniej, mają się zatrzymać i wpuszczać tych co przyjadą potem

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX