GDDKiA szuka wykonawcy na zerwany kontrakt na S61. Najtańsza oferta przekracza budżet o 50 mln zł

GDDKiA szuka kolejnego wykonawcy fragmentu drogi ekspresowej S61 na odcinku Podborze - Śniadowo. Poprzednia umowa na prace przy odcinku o długości 19,43 km została zerwana. Obecnie najtańszą ofertę przedstawiła firma Polaqua. Jej oczekiwania finansowe przekroczyły budżet drogowców o 49,96 mln zł.

Odcinek ekspresówki S61 Polaqua chce wybudować w cenie 749,96 mln zł. Najdroższą ofertę przedstawiła z kolei firma Mostostal Warszawa, która prace wyceniła na 940,9 mln zł. GDDKiA dla wybudowania odcinka S61 Podborze - Śniadowo założyła budżet 700 mln zł.

Zgodnie z warunkami przetargu ogłoszonego 16 sierpnia 2019 r., wykonawca musi uzyskać decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) oraz zaprojektować i wybudować drogę wraz z pełną infrastrukturą. Całość ma zwieńczyć uzyskanie przez wykonawcę zgody na użytkowanie drogi.

Kolejna zerwana umowa GDDKiA

Poprzednim wykonawcą inwestycji miało być konsorcjum firm z liderem Rubau Polska. Jednak współpraca między drogowcami a wykonawcą od początku nie układała się pomyślnie. Jak poinformowała GDDKiA, pierwotny wykonawca nie złożył nawet wniosku o ZRID.

(...) mnożył problemy, a nawet zażądał gwarancji zapłaty (czyli potwierdzenia wypłacalności Skarbu Państwa reprezentowanego przez GDDKiA). Gdy ją otrzymał, stwierdził autorytatywnie, że gwarancja w takiej postaci go nie zadowala

- poinformowała GDDKiA.

W związku z powyższym, drogowcy zdecydowali się odstąpić od umowy z winy wykonawcy. Obecnie trwa zapoznawanie się z bieżącymi ofertami po kolejnym przetargu, w którym dominujące jest kryterium cenowe (60 proc.), a brane pod uwagę będą też takie aspekty, jak wydłużenie gwarancji, czy skrócenie terminu realizacji (40 proc. dla kryteriów pozacenowych).

Więcej o:
Komentarze (21)
GDDKiA szuka wykonawcy na zerwany kontrakt na S61. Najtańsza oferta przekracza budżet o 50 mln zł
Zaloguj się
  • hi2per

    Oceniono 20 razy 16

    Między 2017 r. a czerwcem 2019 r. nie oddano do użytku ani jednego kilometra autostrady. Oficjalne dane GDDKiA. Brawo PiS!

  • cozano

    Oceniono 12 razy 12

    Zrywanie umów o budowę dróg daje duże oszczędności rządzącym w budżecie. Podejrzewam, że w najbliższym czasie obecne władze jeszcze więcej takich "oszczędności" będą miały.

  • ojobazos

    Oceniono 12 razy 12

    Tylko nikt nie napisał, dlaczego tak naprawdę RUBAU odstąpił od umowy na S61 w maju 2019 -po prostu za 460 mln zł nie byli w stanie tego zrobić. To widać teraz, że POLAQUA chce budować ten sam odcinek za aż 750 mln zł. Tu jest pies pogrzebany,a nie żądania zabezpieczeń finansowych bla bla bla.

  • awm10

    0

    Nie mogą znaleźć wykonawcy?
    Telefon do Banasia i już.

  • the-only.charybdis

    0

    Na szczęście w przetargu nie startowali Włosi z ofertą na 700 mln zł.
    I co teraz? Kwota najtańszej oferty przekracza budżet o 50 mln zł. Unieważnią przetarg?

  • tomek_pb2

    Oceniono 4 razy -2

    Za rządów PiSu, drogi zrealizowane, realizowane i te które doszły do fazy przetargu, dobrze obrazują priorytety PiSu charakterystyczne dla komunistycznego centralizmu. Są to bezpłatne drogi szybkiego ruchu niemal wyłącznie z Warszawy w różnych kierunkach. Nie ma znaczenia , że Warszawa właściwie nie produkuje żadnych konkretnych towarów , tylko jakieś rozporządzenia i papierzyska, które można przesłać mailem. Ważne , żeby rządowe urzędasy miały wygodne drogi do różnych miejsc,a posłowie do swoich okręgów. Jak widać z map zrealizowano lub na ukończeniu są już DS z W-wy do Białegostoku, do Lublina i Chełma, na do Olsztyna, Elbląga i Trójmiasta , do Radomia i Kielc (połowa drogi na Kraków ale od strony W-wy , do Piotrkowa (tzn połowa Gierkówki do Sosnowca, ale od strony W-wy). Wcześniej juz była A2 na Łodź , Poznań i Berlin. Teraz mają jeszcze priorytet i duże zaawansowanie drogi nr 14 i nr 67 prowadzące z W-wy na Wrocław.Z mapy wynika ,że nawet S61, czyli odgałęzienie z drogi S8 W-wa-Białystok w kierunku na takie dziury jak Łomża i Suwałki, ma znacznie wyższy priorytet niż "słynna" Via Baltica ze Słowacji przez Rzeszów, Lublin , Białystok na Litwę. Można nawet oczekiwać priorytetu dla darmowej A2 z W-wy do Siedlec i Terespola i darmowej S10 z W-wy do Sierpca ,a potem do Torunia. A jak PiS zdobędzie zachód kraju to nawet do Szczecina. Natomiast ta Via Baltica i Via Carpatia (S19) idzie jak krew z nosa pod górkę, choć prowadzi przez matecznik PiSu. Ale to jeszcze pryszcz. Nie ma w ogóle planów realizacji dużo ważniejszych dróg szybkiego ruchu niż ta S19. Np w kolejności wg znaczenia:
    1.) S11 czyli najkrótsze i proste połączenie największej polskiej aglomeracji GOP oraz milionowej aglomeracji stolicy Małopolski, ze stolicą Wielkopolski i środkowym Pomorzem . To regiony o największej w Polsce produkcji konkretnych towarów i największej potrzebie ich transportu. A S11 ma też ogromne znaczenie turystyczne dla połączenia wielkich miast z górami , morzem i pojezierzami.
    2). S1 od Obwodnicy wschodniej GOP do Bielska Białej i Żywca dalej na Słowację przez Zwardoń i Korbielów. Na razie jest z tego tylko odcinek Z Bielska-Białej do Żywca. Obecna droga to masakra. W małej Pszczynie jest chyba ze 6 skrzyżowań ze światłami, a ruch jest gigantyczny.
    3.) Połączenia drugiego miasta w Polsce i starej stolicy Krakowa z resztą Polski, ograniczają się się tylko do autostrady A4. W siedliskach PiSu t.j na wschód od Krakowa ta A4 jest lepsza i za darmo. Od Balic na zachód w kierunku Katowic, to wiecznie rozgrzebany syf, najdroższy na świecie ( 20zł za 48km) . Brakuje większej części Zakopianki oraz szybkich dróg z Krakowa: nr 94 na Olkusz, Dąbrowę Górniczą , Bytom do połączenia z A1 i S10; nr S7 na Miechów i Kielce, nr 52 na Bielsko-Białą do połączenia na Cieszyn i do Czech .
    4. Fatalnie wyglądają ruchliwe drogi prowadzące do różnych ośrodków turystycznych w Karpatach , Sudetach, nad jeziorami i nad morzem.
    5. Tragedią dla płuc i uszu milionów ludzi jest brak obwodnic omijających gęsto zamieszkałe tereny. Absolutnym kuriozum są tu Katowice gdzie autostrada A4 i droga S86 wręcz skręcają do centrum i biegną ok 1km od rynku przy najgęściej zaludnionych rejonach . Niewiele lepszy jest przebieg autostrad i DSR przez takie miasta jak Bytom. Chorzów, Ruda Śl, Mysłowice. Brakuje wielu obwodnic dużych miast, zwłaszcza najkorzystniejszych pn -wsch ( z uwagi na wiatry pd-zach 0 ) Np dla takich miast jak Katowice z Siemianowicami i Bytomiem, Kraków, Poznań, Wrocław, Bydgoszcz, Lublin i wiele innych mniejszych położonych przy b. ruchliwych drogach. Pisowski "program" 100 obwodnic, w ogóle ignoruje najpilniejsze potrzeby.

  • andrzejbak

    Oceniono 8 razy -8

    S-61 jest to jedyna droga którą życzę im aby się nie udało wybudować, jest to typowa korupcyjna zachciewajka PO - od Suwałk droga powinna iść już wybudowanym odcinkiem do Augustowa a później do Białegostoku i już wybudowaną S-8 do Warszawy. W niedalekiej przyszłości i tak trzeba budować ekspresówkę z Białegostoku do Suwałk jako północną część ViaKarpatia. Tek odcinek na który teraz ogłosili przetarg to wielkie nieporozumienie droga na przykład zawraca pod Ostrowią Mazowiecką w zupełnie odwrotnym kierunku (na Białystok) zamiast w kierunku Warszawy przez co na odcinku 19 km wydłuża dojazd do Warszawy o 10 km.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX