To już chyba koniec problemów z budową obwodnicy Marek. Ma być gotowa za 1,5 roku

Po blisko dwóch latach od otwarcia ośmiokilometrowego fragmentu drogi ekspresowej S8 Marki - Kobyłka, w końcu będą mogły ruszyć prace związane m.in. z dokończeniem budowy węzłów Kobyłka, Marki i Zielonka. Wcześniej GDDKiA wyrzuciła z planu budowy włoską firmę, a potem długo nie można było znaleźć firmy, która zmieści się w zaplanowanym kosztorysie.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o podpisaniu umowy ze spółką Strabag na dokończenie prac przy budowie obwodnicy Marek. Konkretnie chodzi o ośmiokilometrowy odcinek drogi ekspresowej S8 pomiędzy Markami a Kobyłką.

Kontrakt opiewa na 166 mln zł. Zakończenie wszystkich prac przewidywane jest wiosną 2021 r.

Droga, z której ciężko zjechać

Sam odcinek S8 Marki-Kobyłka jest gotowy od grudnia 2017 r. Spółka Salini Polska długo irytowała GDDKiA, termin zakończenia prac był kilkukrotnie przekładany, ale w końcu udało się ten fragment S8 otworzyć. 

Tyle, że potem kolejne długie miesiące niegotowe było wciąż w zasadzie wszystko "wokół" tego odcinka - przede wszystkim węzły Kobyłka, Marki i Zielonka (łącznice, zjazdy, drogi dojazdowe itd.), ale też np. chodniki, ścieżki rowerowe, kładka, pasy technologiczne czy zieleń. Nie wykonano prac sanitarnych, teletechnicznych czy elektroenergetycznych.

Dla mieszkańców Wołomina, Kobyłki czy Zielonki jedynym czynnym węzłem był (i nadal jest) węzeł Zielonka.

Oferty dwa razy ponad kosztorys GDDKiA

W końcu w maju 2018 r. GDDKiA odstąpiła od umowy z Salini na realizację robót. Po kilku miesiącach ogłosiła przetarg na dokończenie budowy łącznicy zjazdowej z obwodnicy Marek. Jedyna oferta, która wpłynęła, opiewała jednak na dwa razy więcej, niż mogła zapłacić GDDKiA. Postępowanie więc unieważniono, podobnie zresztą jak kolejne, w którym wpłynęły dwie oferty - z tym, że ta tańsza była o 70 proc. wyższa od kosztorysu GDDKiA.

W końcu GDDKiA zweryfikowała kosztorys na dokończenie wszystkich prac na odcinku Marki - Kobyłka, biorąc pod uwagę m.in wzrost cen materiałów czy wykonanie robót poprawkowych. Oczywiście oznaczało to konieczność pozyskania dodatkowych środków. Udało się, więc ruszył kolejny przetarg. Tym razem udało się podpisać umowę z firmą Strabag, i tak oto w końcu po 23 miesiącach od otwarcia odcinka Marki-Kobyłka wygląda na to, że ruszą prace "wykończeniowe" wokół tej drogi.

Więcej o:
Komentarze (10)
To już chyba koniec problemów z budową obwodnicy Marek. Ma być gotowa za 1,5 roku
Zaloguj się
  • ligand17

    Oceniono 10 razy 10

    To teraz czekamy na domknięcie pierścienia i drogę przez Wesołą. Dotychczasowy "główny blokujący" już nie będzie w stanie blokować budowy.

  • udet1124

    Oceniono 9 razy 7

    Lał zamawiający zmienil po 2 latach kosztorys i nagle wybrał wykonawcę. Cud.

  • czekam_nad_rzeka

    Oceniono 7 razy 5

    Dobrze, że jest mapka. Lepiej widać o czym jest artykuł.

  • radek_sziwa

    Oceniono 8 razy 4

    Najpierw wywalili Wlochow bo ci zadali wiecej kasy za wzrost cen materialow i generalny wzrost kosztow. Na zasadzie: wywalimy ich bo mozemy, pkazemy tym makaronom jakie mamy wielkie jaja. Potem zdziwienie, ze oferty z rynku splywaja z cena x2 do kosztorysu. Szok! Niedowierzanie! Czyzby Wlosi mowili prawde? Ponowny przetarg, podniesienie kosztorysu i cud Panie! Cud!!! Jest wykonawca, dokonczy to co Wlosi zaczeli, zaplacimy mu te 2x tyle, wuj z tym ze to podobnie do tego co moglismy zaplacic Wlochom i zaoszczedzic sobie te 2 lata szarpaniny i opoznienia ale pokazalismy im, makaronom jakie to z nas kozaki!!!

  • qcleszek1

    0

    Obiecanki ,cacanki a Markom i Zielonce radość ! Po zakończeniu budowy będą tam jeździły same elektryczne samochody !

  • rezun-one

    Oceniono 5 razy -1

    Ludzie oni wam wybudują drogę tak jak przekop mierzei zrobili.
    Planują od 2006 i już prezes nawet wbił kołek.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX