Black Friday. UOKiK ostrzega konsumentów przed wpadkami zakupowego szaleństwa

Reklamacja wadliwego towaru i podejrzane promocje to jedne z sytuacji, z którymi musi liczyć się konsument w czasie przedświątecznego, zakupowego szaleństwa. Najgorętszy czas w handlu detalicznym symbolicznie rozpoczyna Black Friday, który w tym roku przypada 29 listopada.

Black Friday oraz związane z nim wyprzedaże i promocje rozpoczną się w ostatni piątek listopada. Znany na całym świecie Czarny Piątek inauguruje przedświąteczny okres wzmożonych zakupów. To dla wielu firm z branży handlu detalicznego najgorętszy czas w roku. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) i Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) przestrzegają zakupowiczów przed nieuczciwymi sprzedawcami oraz przypominają o prawach, jakie ma konsument. Także w Czarny Piątek.

Zakupy stacjonarne. Reklamacja i zwrot towaru

Urzędnicy przypominają, że produkt z wadą możemy zwrócić w ciągu dwóch lat od momentu zakupu. Wyjątkiem jest sytuacja, w której sprzedawca oferuje wadliwy produkt w specjalnej cenie - niższej ze względu na jasno zakomunikowaną wadę. Jeśli kupiliśmy przykładowo kurtkę, która dzięki wadzie kosztowała jedną trzecią ceny - nie możemy jej reklamować. W ramach reklamacji możemy żądać naprawy towaru, jego wymiany lub obniżenia jego ceny.

Przedsiębiorca musi rozpatrzyć taką reklamację w ciągu 14 dni - jeśli nie dotrzyma terminu, przyjmuje się, że ją uznał

- podaje UOKiK.

Jeżeli wada jest istotna, a my zachowaliśmy dowód zakupu, możemy ponadto zażądać odstąpienia od umowy. Jeżeli w ramach Black Friday kupiliśmy pełnowartościowy produkt, a chcemy go zwrócić, będzie to uzależnione od dobrej woli sprzedawcy, dlatego warto zapytać o tę kwestię w trakcie zakupów. Urzędnicy przypominają ponadto, że jeżeli przy kasie cena naszego towaru okaże się wyższa niż na metce, mamy prawo zakupić produkt w cenie z metki. To informacja dla sprzedawców, aby we właściwy sposób oznaczali towary pod względem cenowym.

>>> Szukasz aplikacji, które pomogą zaoszczędzić na zakupach? Sprawdź nasze propozycje

Zakupu przez internet. Sprawdzaj kuriera

Nie mamy obowiązku sprawdzania przesyłki, ale w wielu przypadkach może być to dla nas zgubne. Szczególnie w gorącym zakupowo okresie przedświątecznym, gdy firmy kurierskie mają najwięcej pracy. Jeśli zauważymy, że opakowanie przesyłki jest uszkodzone, lepiej sprawdźmy ją przy kurierze w celu spisania protokołu zniszczenia. Jeżeli nie mamy takiej możliwości, urzędnicy zalecają zrobienie zdjęć lub nagranie video podczas rozpakowywania przesyłki. Jeżeli kurier został wybrany przez sprzedawcę, to sklep internetowy ponosi odpowiedzialność za zniszczenie przesyłki w transporcie.

Kupujący przez internet w Black Friday i okresie przedświątecznym muszą liczyć się z opóźnieniami w związku z ogromną liczbą zamówień. Towar musi jednak być dostarczony w ciągu 30 dni od zamówienia - jest to termin obowiązujący we wszystkich krajach UE. Jeżeli zostanie przekroczony, mamy prawo odstąpić od umowy. Towar możemy także zwrócić w ciągu 14 dni, o ile nie jest on wyprodukowany na nasze specjalne zamówienie (np. biżuteria z grawerem). Zasada ta dotyczy także odpieczętowanych płyt lub gier komputerowych.

Płać za pobraniem lub kartą

Opcja płatności za pobraniem jest bezpieczna ze względu na to, że płacimy za towar, który fizycznie do nas dotarł. Jest ona jednak rzadko dostępna w przypadku zagranicznych sklepów internetowych. UOKiK i ECK przypominają, że w przypadku przesyłek zagranicznych, najbezpieczniejszą formą płatności jest ta z użyciem karty kredytowej. W przypadku, gdy sprzedawca nas zbywa lub ociąga się z przesyłką, naruszając zasadę 30-dniowego terminu dostarczenia towaru, możemy wystąpić do banku. Ten uruchomi wtedy procedurę charge back, byśmy mogli odzyskać swoje pieniądze.

Więcej o:
Komentarze (3)
Black Friday. UOKiK ostrzega konsumentów przed wpadkami zakupowego szaleństwa
Zaloguj się
  • pintonek

    Oceniono 1 raz 1

    U nas w kraju to Black Ściema ale niech próbują, zawsze się jacyś głupcy nawiną na których da się zarobić.

  • jan700

    Oceniono 2 razy 0

    Tanie zakupy nie są celem naszego życia.

  • sselrats

    Oceniono 2 razy 0

    Nie ma co sie martwic. Black Friday to nie w Polsce.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX