Trzy miliony Polaków zrezygnowało z płatnej telewizji. Przyciągnął ich Netflix i inne serwisy VOD

Płatna telewizja w Polsce w sześć lat straciła trzy miliony użytkowników. Jednocześnie rośnie grono internautów, którzy filmów i seriali szukają na platformach VOD, takich jak Netflix. Na zmianę w zachowaniu Polaków reaguje branża informatyczna. Na rozwój wyda fortunę.

Płatna telewizja wciąż jest w Polsce bardzo popularna, jednak ta popularność z roku na rok maleje. Joanna Nowakowska z agencji Wavemaker, cytowana przez "Rzeczpospolitą" wylicza, że w ciągu sześciu lat - pomiędzy rokiem 2013 a 2019 - liczba osób, które korzystają z płatnej telewizji zmniejszyła się o trzy mln. Dziś wynosi 23,7 mln.

Netflix i inne serwisy VOD coraz popularniejsze

Za dostęp do płatnych treści wideo płaci w Polsce już 40 proc. internautów. Blisko 90 proc. robi to co najmniej raz w tygodniu, a 50 proc. codziennie lub kilka razy w tygodniu - wyjaśnia agencji Newseria Biznes Karolina Chołuj, dyrektor działu badawczego w Mindshare Polska.

Segment płatnych treści VoD rośnie najbardziej dynamicznie. Względem 2018 roku wzrósł już praktycznie dwukrotnie, jeśli chodzi o deklaracje tego, czy konsumenci oglądają treści płatne w internecie. Zwiększa się także częstotliwość oglądania treści płatnych.

- ocenia ekspertka.

Według badań Gemius/PBI z grudnia 2019 roku z serwisów VOD (video on demand, z ang "wideo na żądanie") korzysta 2,7 mln Polaków. Liderem zestawienia w listopadzie był Netflix, z którego korzysta 3,7 mln użytkowników (57 proc. proc polskich internautów). Drugi na liście VOD.pl może pochwalić się wynikiem na poziomie 3,2 mln użytkowników. Wysoko na liście jest też HBO Go, z którego korzysta 1,73 mln osób.

Polacy szukają w internecie tego, czego nie ma w telewizji

O mniejszej popularności telewizji świadczy jeszcze jeden trend. Z analiz ekspertów wynika, że 41 proc. konsumentów wideo na żądanie deklaruje, że szuka na platformach innych treści niż te emitowane w telewizji.

Czytaj też: Netflix powinien się bać? W "wojnie streamingowej" jeńców nikt nie będzie brał

Niemal tyle samo osób twierdzi, że korzysta z VoD, by oglądać filmy i seriale emitowane równolegle w tradycyjnych kanałach TV.

Branża inwestuje w IT

O tym, że popularność internetowych serwisów wideo będzie rosnąć, świadczą dane dotyczące inwestycji. Wedle grudniowego raportu firmy badawczej PMR do 2023 roku wydatki na nowe technologie w Polsce zwiększą się o 8 mld zł.

Dostęp do płatnej telewizji przez analityków jest zaliczany do usług telekomunikacyjnych - obok telefonii komórkowej, stacjonarnej i usług internetowych. Zdaniem specjalistów z agencji PMR w 2020 roku wartość tego rynku wzrośnie w Polsce o 2 proc.

Więcej o:
Komentarze (101)
Trzy miliony Polaków zrezygnowało z płatnej telewizji. Przyciągnął ich Netflix i inne serwisy VOD
Zaloguj się
  • soap2

    Oceniono 42 razy 42

    Bo jaki jest sens telewizji kablowej za którą płacę abonament, a potem oglądać reklamy przerywane filmami?

  • squadack

    Oceniono 32 razy 28

    Ludzie szukają telewizji bez uciążliwych reklam! Szału można dostać, gdy marnuje się 3 godziny życia na półtoragodzinny film.

  • el.pistolero

    Oceniono 21 razy 19

    A co oglądać? Amerykańską, familijną filmową głupawkę czy programiki w stylu reality show? Nawet Discovery itp kanały, poszły w stronę wyreżyserowanej sieczki przypominającej paradokumenty. Jedynie "ale Kino" i "Planete" trzymają poziom. Również zrezygnowałbym z tzw tradycyjnej TV gdyby nie paczka Canal+ Sport i Eleveny.

  • tpdlagier

    Oceniono 21 razy 17

    "Polacy szukają w internecie tego, czego nie ma w telewizji" - nie! Polacy nie chcą oglądać tego co jest w telewizji

  • pi.mi

    Oceniono 19 razy 15

    Od kilku lat nie oglądam tv. Nie brakuje mi jej wcale. Czasem u rodziny przelecę się po kanałach i utwierdzam w przekonaniu, że nie ma do czego wracać: prymitywne paradokumenty, telewizje śniadaniowe, reality show dla patologii, reklamy i filmy z myszką...
    Wiadomości znajduję na portalach informacyjnych a rozrywkę w Netflixie.
    Ogromne wrażenie zrobił za to na mnie dziennik TVP Kurskiego. Po 3 latach obejrzałem jeden cały. Tego się nie da opisać ani skomentować... To kategoria sama w sobie.

  • pintonek

    Oceniono 12 razy 10

    Od 4 lat nie mam podłączonej żadnej anteny czy tv kablowej do telewozora bo po prostu nie ma co tam oglądać. Wiadomości sa w internecie na stronach czy po prostu streaming. I spokojniej sie żyje....

  • piotraa81

    Oceniono 11 razy 9

    Przechodzą na vod bo nie chcą płacić na ku...zję...

  • toaletadwa

    Oceniono 11 razy 9

    Filmu w stacji np. Polsat lub TV4 nie da się obejrzeć, przynajmniej 5 reklam po 15 minut, to jest Godzina i 15 minut reklam! Ja nagrywam na dekoderze dopiero potem oglądam przewijając reklamy.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX