Producenci umieszczają te naklejki na wielu twoich sprzętach. W ten sposób łamią prawo?

Robert Kędzierski
Producenci sprzętu dbają o to, abyśmy, w okresie trwania gwarancji, samodzielnie go nie modernizowali i nie naprawiali. Czy naklejki, które mają temu zapobiec, są niezgodne z prawem?

Firmy produkujące sprzęt elektroniczny starają się zabezpieczyć na wypadek ewentualnych roszczeń związanych z naprawą gwarancyjną. Dlatego też obklejają sprzęt tzw. plombami. W razie ich uszkodzenia, często odmawiają naprawy.

Amerykańskie media zwracają uwagę na to, że według przepisów takie zabezpieczenie jest nielegalne. Łamie bowiem ono prawo amerykańskiego konsumenta do naprawy lub modyfikacji sprzętu w dowolnym serwisie.

Naklejki w Polsce w pełni legalne

Podobne zabezpieczenia stosują również polscy producenci, importerzy oraz firmy specjalizujące się w naprawie. Gdy zauważą uszkodzone plomby, często odmawiają naprawy gwarancyjnej. Czy mają do tego prawa?

Zgodnie z polskim prawem, w karcie gwarancyjnej  musi znaleźć się zapis informujący o tym, że zerwanie plomby jest równoznaczne z utratą gwarancji. Wówczas, klient, który uszkodził plombę, traci prawo do naprawy gwarancyjnej.

Jeśli jednak takiego zapisu w warunkach gwarancji brakuje, to uszkodzenie plomby nie zwalnia producenta lub sprzedawcy z obowiązku naprawy sprzętu.

Gwarancja, a rękojmia

W razie problemów ze sprzętem musimy pamiętać jeszcze o jednym - poprawność działania sprzętu zapewnia nam nie tylko gwarancja, ale i rękojmia. Według prawa to "obligatoryjna odpowiedzialność sprzedającego względem kupującego za wady fizyczne oraz prawne rzeczy sprzedanej".

W praktyce oznacza to, że jeżeli kupimy sprzęt sprawny według sprzedawcy, to odpowiada on za niego nawet, jeśli nie udzielił nam gwarancji. Musi bowiem dotrzymać zgodności towaru z umową - a towar zgodny z umową to towar sprawny. Zanim więc zaczniemy zastanawiać się, czy samodzielnie naprawić sprzęt i zanim rozważymy naruszenie plomb gwarancyjnych zwróćmy się wcześniej do sprzedawcy. 

Więcej o:
Komentarze (33)
Producenci umieszczają te naklejki na wielu twoich sprzętach. W ten sposób łamią prawo?
Zaloguj się
  • Paweł Gaśnica

    Oceniono 22 razy 22

    wszystko piekne ale jak udowodnić ze miało sie plomby całe przed wysłaniem do serwisu? polskie serwisy to wylegarnia chamstwa, arogancji i oszustwa...

  • a179972b

    Oceniono 6 razy 4

    a gdzie treść artykułu? Czy to: "Producenci sprzętu dbają o to, abyśmy, w okresie trwania gwarancji, samodzielnie go nie modernizowali i nie naprawiali. Czy naklejki, które mają temu zapobiec, są niezgodne z prawem?"
    już wszystko??

  • lukask73

    Oceniono 2 razy 2

    Producent ma prawo udzielić gwarancji na dowolnych warunkach. Nabywca może z niej nie korzystać lub nawet odstąpić od zakupu. Natomiast plomba w przypadku rękojmi nie ma żadnego znaczenia — teoretycznie. W praktyce lepiej nie robić z siebie bohatera, ponieważ mało kto ma czas na włóczenie się po sądach w sprawie zepsutego komputera czy telefonu, który po paru miesiącach ma połowę wartości.

  • scibor3

    Oceniono 4 razy 2

    Ależ ci Amerykanie marudni. Kluska tak oklejał komputery stickerami, że były kłopoty z chłodzeniem (już pomijam przypadki gdy stickery miały zamaskować brak pamięci cache). A patrzcie ilu go nadal kocha.

  • ulanzalasem

    Oceniono 8 razy 2

    No tak...nie otwieraj obudowy komputera przez dwa lata...ciekawe ilu nazbiera się kurzu xD Kupiłeś sobie jeden dysk, chcesz dołożyć drugi...niby jak ? Poprzez serwis ? Dzisiaj w czasach kiedy kupujemy sprzęt z drugiego końca kraju ? Raczej idiotyczne przepisy.

  • pan_glosny

    Oceniono 6 razy 2

    Taką plombę ściąga się i zakłada z powrotem przy pomocy suszarki do włosów (temperatura). Należy tylko uważać, aby nie przegrzać sprzętu.

  • ksobier

    Oceniono 1 raz 1

    Amerykańskie prawa i patenty nie działają nigdzie indziej na świecie niż w USA (i może Kanadzie)

  • patriota21wieku

    0

    "Amerykańskie media zwracają uwagę na to, że według przepisów takie zabezpieczenie jest nielegalne. Łamie bowiem ono prawo amerykańskiego konsumenta do naprawy lub modyfikacji sprzętu w dowolnym serwisie."

    Bzdura! W USA, zawsze mozna sobie naprawic czy modyfikowac NA WLASNY RACHUNEK. Tylko jak sie zerwie plombe, to nie mozna wtedy zwrocic tego przedmiotu w ramach gwarancji! Bo producent gwarantuje to co wyprodukowal, a jak sie naprawi u wujka na stole, to juz producent nie ma gwaracji ze to wujek nie spieprzyl produktu.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX