Chiński "lewitujący" autobus to przekręt? Nowe, zaskakujące fakty

Robert Kędzierski
Miał być rewolucyjnym środkiem transportu, a może okazać się maszynką do wyciągania pieniędzy od naiwnych inwestorów.

Tydzień temu media obiegły zdjęcia  przełomowego, jak się zdawało, środka transportu. W Chinach zaprezentowano testowy model pojazdu TEB-1, nazywanego "lewitującym autobusem", który miałby poruszać się na specjalnie przygotowanych szynach ułożonych po obydwu stronach jezdni. Kabiny pasażerskie umieszczone są  w nim dwa metry nad ziemią, dzięki czemu samochody mogłoby poruszać się pod autobusem.

 

Projekt TEB-1, zaprezentowany po raz pierwszy na targach China Beijng International High-Tech Expo, zaczyna jednak budzić coraz więcej wątpliwości. Pokaz, który odbył się tydzień temu miał być pierwszym publicznym testem pojazdu. Okazuje się jednak, że lokalne media nawet o nim nie słyszały. Nie mówiąc o udziale w teście.

Gdy te fakty wyszły na jaw, spółka stojąca za projektem zmieniła swoje stanowisko i stwierdziła, że ubiegłotygodniowe wydarzenie miało jedynie charakter "wewnętrznego testu". Przedstawiciel firmy dodał, że TEB-1 wymaga dalszych prac.

Popular Mechanics, powołując się na doniesienia chińskich mediów, twierdzi, że cały projekt to przekręt. Jego finansowanie przypomina piramidę - inwestorzy są kuszeni wysokim zyskiem w zamian za przyciągnięcie kolejnych. Chińska bulwarówka "Global Times" donosi natomiast o tym, że szef projektu ukończył jedynie szkołę podstawową. 

embed

Krytycy projektu zwracają uwagę na to, że jego poruszanie się w miejskiej przestrzeni wydaje się być nierealne. Po pierwsze, pojazd miałby przewozić nawet do 1200 pasażerów jednocześnie, co oznaczałoby by, że zarówno on, jak i droga musiałyby udźwignąć ciężar wynoszący ponad 100 ton. To niemożliwe.

TEB-1 nie byłby też w stanie skręcać, zmieniać pasa ruchu, co mógłby doprowadzić do zablokowania innych pojazdów. Wymagałby też ogromnych przystanków. Czy oznacza tom, że chińska innowacja nigdy nie wyjdzie poza etap makiety i wizualizacji?

Więcej o:
Komentarze (74)
Chiński "lewitujący" autobus to przekręt? Nowe, zaskakujące fakty
Zaloguj się
  • bialyrasizm

    Oceniono 27 razy 27

    "zarówno on, jak i droga musiałyby udźwignąć ciężar wynoszący ponad 100 ton. To niemożliwe."

    Dlaczego niemożliwe? Pociągi towarowe często ważą pond 1000 ton i nawet zdarza im się przecinać drogi.
    Cenisz dobre dziennikarstwo?

  • ruda_owca

    Oceniono 34 razy 22

    Drogi autorze, to nie jest żaden "lewitujący" autobus, ani nie lewituje, ani nawet nie został tak oryginalnie nazwany.

  • Józef Lis

    Oceniono 13 razy 9

    "Elevated" nie znaczy lewitujący tylko podniesiony

  • krwawy_krolik

    Oceniono 4 razy 4

    Co w tym zaskakujacego? Ze Chinczycy naciagaja inwestorow? a niedzwiedz sra w lesie.

  • speedy13

    Oceniono 3 razy 3

    A jeszcze w kwestii formalnej: czemu to się właściwie nazywa "autobus"? Skoro jeździ po szynach, zasilany jest z zewnętrznej sieci (zresztą bardzo sprytnie - sieć nieciągła) i składa się z modułów, które można łączyć w dłuższe zestawy, to chyba bardziej pasowałoby doń określenie "pociąg" lub "tramwaj".

  • myslacyszaryczlowiek1

    Oceniono 1 raz 1

    Ciekawszy z chińskich wynalazków jest autobus na kondensatory, które ładuje błyskawicznie na przystankach podczas wsiadania i wysiadania pasażerów. W dodatku zbudowano i wypróbowano kilka prototypów.

  • k-100

    Oceniono 1 raz 1

    co to znaczy droga nie udźwignie 100ton pytanie brzmi na ilu osiach po za tym drogę a raczej szyny trzeba pod to przygotować sam osobiście byłem świadkiem przesuwania po szynach oddalonych od siebie o nieco ponad 100m elementu mostu ważącego ponad 2200 ton więc te 100t nie robi na mnie żadnego wrażenia wszystko zależy z jaką prędkością będą się poruszały te cuda bo równie dobrze jeśli faktycznie będzie problem z zamontowaniem osi skrętnych to można zastosować obrotnicę na krzyżówce która wykona ten skręt w ok 60 sec. Pozdrawiam marzycieli

  • topix

    Oceniono 1 raz 1

    dlaczego niby 100 ton na os,czy caly pojazd na bardzo wielu kolach, tirbz ladunkiem 40ton ale tez nie na os.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX