Chiński "lewitujący" autobus to przekręt? Nowe, zaskakujące fakty

Robert Kędzierski
Miał być rewolucyjnym środkiem transportu, a może okazać się maszynką do wyciągania pieniędzy od naiwnych inwestorów.

Tydzień temu media obiegły zdjęcia  przełomowego, jak się zdawało, środka transportu. W Chinach zaprezentowano testowy model pojazdu TEB-1, nazywanego "lewitującym autobusem", który miałby poruszać się na specjalnie przygotowanych szynach ułożonych po obydwu stronach jezdni. Kabiny pasażerskie umieszczone są  w nim dwa metry nad ziemią, dzięki czemu samochody mogłoby poruszać się pod autobusem.

 

Projekt TEB-1, zaprezentowany po raz pierwszy na targach China Beijng International High-Tech Expo, zaczyna jednak budzić coraz więcej wątpliwości. Pokaz, który odbył się tydzień temu miał być pierwszym publicznym testem pojazdu. Okazuje się jednak, że lokalne media nawet o nim nie słyszały. Nie mówiąc o udziale w teście.

Gdy te fakty wyszły na jaw, spółka stojąca za projektem zmieniła swoje stanowisko i stwierdziła, że ubiegłotygodniowe wydarzenie miało jedynie charakter "wewnętrznego testu". Przedstawiciel firmy dodał, że TEB-1 wymaga dalszych prac.

Popular Mechanics, powołując się na doniesienia chińskich mediów, twierdzi, że cały projekt to przekręt. Jego finansowanie przypomina piramidę - inwestorzy są kuszeni wysokim zyskiem w zamian za przyciągnięcie kolejnych. Chińska bulwarówka "Global Times" donosi natomiast o tym, że szef projektu ukończył jedynie szkołę podstawową. 

embed

Krytycy projektu zwracają uwagę na to, że jego poruszanie się w miejskiej przestrzeni wydaje się być nierealne. Po pierwsze, pojazd miałby przewozić nawet do 1200 pasażerów jednocześnie, co oznaczałoby by, że zarówno on, jak i droga musiałyby udźwignąć ciężar wynoszący ponad 100 ton. To niemożliwe.

TEB-1 nie byłby też w stanie skręcać, zmieniać pasa ruchu, co mógłby doprowadzić do zablokowania innych pojazdów. Wymagałby też ogromnych przystanków. Czy oznacza tom, że chińska innowacja nigdy nie wyjdzie poza etap makiety i wizualizacji?

Więcej o:
Komentarze (74)
Chiński "lewitujący" autobus to przekręt? Nowe, zaskakujące fakty
Zaloguj się
  • cysio93

    0

    Fajna animacja - wszyscy na czerwonym jadą :-)

  • bzychnur

    0

    zastanawiam się czy autor artykulu ma wyksztalcenie lepsze niż chiński szef projektu...
    skoro pojazd porusz się po specjalnych szynach ulozonych wzdłuż drogi to jakie znaczenie ma zdolność drogi do udzwigniecia 100 ton? czy droga tez musi udzwignac 100 ton jeśli nad droga przelatuje samolot?

  • spark5719

    0

    Prześwit 2 metry?! Strach założyć bagażnik na dach wyższej "osobówki", a co dopiero mówić o "spotkaniu" z dostawczakiem, autobusem czy ciężarówką.

  • irocx

    0

    Dzieciaki, sklerozę macie? O tym autobusie było głośno już w maju. I już w maju mądrzy ludzie (czytaj - z wykształceniem technicznym) pisali że to bzdura i że takie cuś nie da rady skręcać.Ale lemingi darły się wniebogłosy, ze da radę...

  • wilem07

    0

    durny tytuł zeby tylko naiwniak kliknal = wstyd !!!!!!!!!!!!

  • myslacyszaryczlowiek1

    Oceniono 1 raz 1

    Ciekawszy z chińskich wynalazków jest autobus na kondensatory, które ładuje błyskawicznie na przystankach podczas wsiadania i wysiadania pasażerów. W dodatku zbudowano i wypróbowano kilka prototypów.

  • ochujek

    Oceniono 3 razy -1

    Pomysł dobry. Dopracują i sprzedadzą. Nie takie "niemożliwe" rzeczy podbijały rynek.

  • k-100

    Oceniono 1 raz 1

    co to znaczy droga nie udźwignie 100ton pytanie brzmi na ilu osiach po za tym drogę a raczej szyny trzeba pod to przygotować sam osobiście byłem świadkiem przesuwania po szynach oddalonych od siebie o nieco ponad 100m elementu mostu ważącego ponad 2200 ton więc te 100t nie robi na mnie żadnego wrażenia wszystko zależy z jaką prędkością będą się poruszały te cuda bo równie dobrze jeśli faktycznie będzie problem z zamontowaniem osi skrętnych to można zastosować obrotnicę na krzyżówce która wykona ten skręt w ok 60 sec. Pozdrawiam marzycieli

  • topix

    Oceniono 1 raz 1

    dlaczego niby 100 ton na os,czy caly pojazd na bardzo wielu kolach, tirbz ladunkiem 40ton ale tez nie na os.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX