Oto 98 informacji na twój temat, które Facebook przekazuje reklamodawcom

Robert Kędzierski
Ilość kupowanego alkoholu, wartość domu, czy liczba posiadanych kredytów. Facebook wie o tobie więcej, niż ci się wydaje. Po co? By sprzedać te informacje reklamodawcom. I zarabiać.

To, że Facebook profiluje swoich użytkowników nie powinno być dla nikogo wielkim zaskoczeniem. Największy serwis społecznościowy na świecie jest przecież darmowy, a skoro przynosi miliardy dolarów zysku, to nie trudno zgadnąć, że te pieniądze biorą się przede wszystkim z reklam. 

Reklamodawcy oczekują natomiast od Facebooka jak najbardziej dokładnych informacji o użytkownikach. Skuteczna reklama musi bowiem trafiać nie tylko w nasze  zainteresowania, ale również w bieżące potrzeby. Dlatego też za każdym razem, gdy logujemy się na Facebooku, serwis gromadzi bardzo dużo informacji o naszej aktywności - i to zarówno tej dotyczącej serwisu, jak i innych stron internetowych.

Czytaj też: Tak się "zarabia" na nieostrożności internautów. Fortuna w miesiąc. 

Facebook "widzi przez ściany"

Washington Post opublikował raport, w którym wyjaśnia, że Facebook, w sposób wirtualny, widzi dane z każdej strony, którą przegląda użytkownik, jeśli jest jednocześnie zalogowany w serwisie. To pozwala na zdobycie szczegółowych informacji np. o tym, że naszą pasją są motocykle, a nie samochody, czy też o tym, że interesuje nas w szczególności Azja, określone marki odzieżowe oraz konkretny zapach perfum.

Co więcej, za pośrednictwem przycisków "lubię to" Facebook zbiera dodatkowe informacje nawet wtedy, gdy użytkownik nie jest zalogowany w serwisie.

Messenger zyska niedługo nową funkcję.Messenger zyska niedługo nową funkcję. fot. Karlis Dambrans

Kim jesteś? 

Lista informacji, które zbiera Facebook jest długa i  składa się aż z 98 pozycji. Podstawowe dane pozwalają na ogólne określenie tego, kim jest użytkownik. Pod uwagę brane są m.in.: miejsce przebywania, wiek, płeć, język,  wykształcenie i poziom dochodu. Dla Facebooka ważne są też informacje o tym, gdzie mieszkasz (dom/mieszkanie), ile metrów ma twój dom, i w którym roku go wybudowano.

Gdzie pracujesz

Facebook zbiera również dane dotyczące twojego zatrudnienia: nazwa pracodawcy, branża, stanowisko i ilość osób zatrudnionych w twoim zakładzie. Uwadze serwisu nie umknie fakt, że prowadzisz własną firmę lub jeśli jesteś kierownikiem

Co masz w garażu?

Serwis sporo uwagi poświęca naszym zainteresowaniom i potrzebom związanym z motoryzacją. Sprawdza więc, czy posiadamy samochód (marka, rocznik), motocykl, jaki pojazd planujemy kupić (jaką markę, za jaką kwotę, i kiedy). Sprawdza też jakie części ostatnio zakupiliśmy, i czy będziemy jakichś potrzebować. 

Relacje z otoczeniem i bliskimi

Dla reklamodawców znaczenie ma również to, co dzieje się w twoim prywatnym życiu. Dlatego na liście danych zbieranych przez Facebooka znajduje się informacja o tym, czy użytkownik przebywa z dala od stałego miejsca zamieszkania, czy jest w związku na odległość, czy ma nową pracę, czy jest świeżo po ślubie, czy właśnie się zaręczył, czy właśnie się przeprowadził oraz, czy oczekuje dziecka. 

Czytaj też: To zdjęcie jest symbolem zniewolenia przez Technologię. 

Mark ZuckerbergMark Zuckerberg fot. Mark Zuckerberg/Facebook/YouTube

Na co wydajesz

Jeśli masz dzieci, zwierzęta domowe, jeśli masz alergię lub często chodzisz do restauracji, Facebook przeanalizuje również te informacje. Przekaże również reklamodawcom dane o tym, jakie kosmetyki kupujesz, a nawet jakie zakupy robisz w markecie (o ile oczywiście zakupów dokonujesz online). 

Czytaj też: Puszysta? A może za gruba? Facebook cenzuruje zdjęcie modelki.

Zainteresowania

To jedno z najważniejszych zagadnień, które bada Facebook. Lubisz gry planszowe? A może wolisz konsole? Szybko "chłoniesz" nowości technologiczne, a może wolisz, aż przekonają cię do nich znajomi? Te informacje uzupełniane na podstawie twoich "polubień". Za każdym razem, gdy klikniesz przycisk "lubię to", sam decydujesz o tym, jakie reklamy będą wyświetlane na twoim profilu. 

Tego pewnie wolałbyś nie zdradzać

Reklamodawcy Facebooka chcą wiedzieć o użytkownikach jeszcze więcej. Dlatego serwis przekazuje również o wiele bardziej szczegółowe dane, co może budzić pewne kontrowersje. Okazuje się bowiem, że reklamodawcy wiedzą czy użytkownik zaciągnął już kredyt, albo ma kartę kredytową, a nawet czy ma kłopot w jej spłacaniu. Wiedzą też kto kupuje "ponadprzeciętne ilości" piwa i wina. 

Oto szczegółowa lista informacji, które Facebook zbiera na twój temat:Oto szczegółowa lista informacji, które Facebook zbiera na twój temat: Fot. Robert Kędzierski (dane: Facebook/Washington Post)

(kliknij, by powiększyć)

Komentarze (56)
Oto 98 informacji na twój temat, które Facebook przekazuje reklamodawcom
Zaloguj się
  • mczes57

    Oceniono 11 razy 9

    Podawać jak najmniej danych o sobie. Najlepiej nie mieć konta.

  • meszugga

    Oceniono 12 razy 6

    Pozycja 99. Kiedy, gdzie i o której godzinie twoje dziecko robi kupę i jak jest konsystencja.

  • korollaq

    Oceniono 13 razy 5

    I co im z tego zbierania, jak celują tylko w wiek i płeć. Bardzo dużo z mężem podróżujemy i wyszukiwania tego dotyczące mają jak na dłoni, a nie widzę np. reklam wycieczek, hoteli, tylko akcesoria dziecięce (nie mamy dzieci) i jakieś babskie duperele, suplementy diety.

  • giermek_rzepka

    Oceniono 5 razy 3

    Na tej długiej liście brakuje pozycji „Użytkownicy korzystający z Adblocka".

  • pierwsze_all

    Oceniono 4 razy 2

    He, he - fajne, ale ja akurat celowo podaję błędne informacje i lajkuję czasem zupełnie na pałę. Jakoś nie widzę dopasowania reklam ani do prawdziwych preferencji (które i tak nie mają ŻADNEGO przełożenia na decyzje zakupowe) ani do tych blefowanych. Jedyne profilowanie jakie stosują to płeć (nawet wiek nie bardzo pasuje), więc widzę jakieś pierdoły kulinarne na przemian ze środkami na odchudzanie i rzadko kiedy kosmetyki czy jakieś spa - bo według "onych" każda kobieta musi, ale to musi mieć obsesję na punkcie swojej wagi i jedzenia - debilizm zupełny, a jego skuteczność absolutnie zerowa.

  • s0nar

    Oceniono 4 razy 2

    Pfff, żałosne. Ci reklamodawcy pozyskują dane, głowią się nad nimi, starają się jak najlepiej dopasować treść reklam do rzekomych preferencji danego użytkownika, a większość normalnych użytkowników...po prostu blokuje reklamy AdBlockami, uBlockami i innymi blokerami, więc cały wysiłek tych reklamodawców idzie na marne :D Mnie tam na Facebooku nie wyświetla się praktycznie żadna reklama. A że ktoś wie czy mam zwierzaka czy żonę? Wisi mi to. To chyba oczywiste, że jeśli umieszcza się w takim serwisie zdjęcie psa, kota czy żony to automatycznie tego typu informacja staje się publiczna, nawet jeśli ograniczamy tylko do znajomych grono odbiorców treści.

  • calmy

    Oceniono 10 razy 2

    Niestety, bezdenna naiwność użytkowników nie rozumiejących narzędzi z których korzysta, ani nie ogarniających modeli biznesowych ofiarodawców "bezpłatnych" aplikacji prowadzi nas do nieciekawego świata w którym sprzedawca będzie o kliencie wiedział wszystko.
    A potem wchodzi taki na portal linii lotniczych, klika na określony lot i nie zauważa nawet, że cena jaką mu oferują linie jest dwa razy większa bo: a) stać klienta, b) klient się intensywnie interesował celem, 3) klient już zabukował hotel i "musi".

    Artykuł dostarcza niestety informacji niepełnych, to nie reklamodawcom Facebook sprzedaje dane użytkowników, lecz koncernom wyspecjalizowanym w tworzeniu profili konsumenckich. takich jak np. ACXIOM. To tam się spotykają dane od gugla, fejsbuka, twojego operatora komórki, VISY albo MASTERS, Twojego babnku itd itp. ACXIOM wie nieomal wszystko o miliardach konsumentów.
    Chcesz dostać spis kobiet w 8 miesiącu ciąży, których ciąża przebiega prawidłowo, rachunek bieżący zbilansowany, które mają najdroższy model Iphona i których mąż jeździ samochodem wartym więcej niż 80.000 USD? Nic prostszego, ACXIOM ci za duże pieniądze dostarczy.
    Jeśli jesteś producentem luksusowych produktów dla niemowląt - wygrałeś. Konsument przegrał.

  • jan_woreczko

    Oceniono 3 razy 1

    Jak zarabiać pieniądze na facebooku? 1. wejdź na FB 2. Skasuj konto 3. weź się do roboty!

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX