Uczą sztuczną inteligencję polowania i zabijania ludzi. Na razie w grze komputerowej

Dwójka pasjonatów z uniwersytetu badawczego Carnegie Mellon postanowiła wykorzystać sieci neuronowe do treningu w sztuce polowania i zabijania wirtualnych przeciwników w grze FPS. Albo mamy do czynienia z końcem dominacji ludzi w Counter Strike'a, albo zaczątkami mrocznej wizji z filmów SF.

Na pewno kojarzycie ten scenariusz: wojskowy system obronny uzyskuje samoświadomość i rozpoczyna eksterminację ludzkości. Od czegoś to się musiało zacząć, prawda? Witajcie w programie pt. "to nie jest dobry pomysł", w którym uczymy AI zabijać ludzi w grze komputerowej. A konkretnie robi to dwóch przemiłych chłopaków z amerykańskiego uniwersytetu badawczego Carnegie Mellon. Przedstawienie odbywa się w Doomie (tryb Deathmatch).

Stworzony przez nich model sztucznej inteligencjiwciela się w rolę gracza, starając się naśladować zachowanie człowieka. Stale orientuje się w przestrzeni i sytuacji, biega po mapie, kolekcjonuje przedmioty i strzela do wszystkiego co się rusza. To rzekomo jeden krok dalej od AI od dawna używanego w prostszych grach 2D typu Space Invaders do maksymalizacji wyników. Twórcy sieci musieli swojemu dziecku nieco pomóc dając wskazówki z kodu gry pozwalające odróżnić wrogów od przedmiotów.

 

Sztuczna inteligencja jest nagradzanaza pozyskiwanie przedmiotów i zabijanie przeciwników, zaś karana za straty w zdrowiu. Znaczenie ma również oszczędne używanie broni do likwidowania ruchomych celów. W końcu gdyby bot biegał bez celu z włączonym przyciskiem "autofire", dziurawiąc całe otoczenie w nadziei na kilka przypadkowych kulek w stronę oponentów nie miałoby to większego sensu. Oczywiście do tego cały czas się uczy, zatem w miarę upływu czasu eliminuje przeciwników szybkiej i w większej liczbie.

Czytaj też: Nowy sposób na inwigilację? Zmieniają szept w normalną mowę, chociaż to niemal niemożliwe

Ewidentnie eksperyment ma za zadanie pokazać nam, że sztuczna inteligencja nie tylko jest w stanie poradzić sobie z oponentami w samej grze. Docelowo będzie również w stanie pokonać żywego gracza w trybie wieloosobowym. I tu zaczyna się robić nieco chłodniej na karku. Niedługo grając w Counter Strike’a będziemy się zastanawiać czy po drugiej stronie ekranu naprawdę siedzi żywy człowiek. A może po prostu zapuścił swoje nowe AI i poszedł sobie zrobić herbatę.

Więcej o:
Komentarze (18)
Uczą sztuczną inteligencję polowania i zabijania ludzi. Na razie w grze komputerowej
Zaloguj się
  • coalesce

    Oceniono 12 razy 4

    Bardzo dobrze. Będzie można porządnie pilnować granic, bez narażania żołnierzy na traumę "strzelania do kobiet, dzieci i inżynierów".
    I to wcale nie będzie jakaś rzeź, bo jak imigranci przekonają się, że automaty nie bawią się w humanitaryzm, to przestaną grać w rosyjską ruletkę, tonąć w łodziach, dusić się w ciężarówkach etc. i ofiar kryzysu uchodźczego będzie mniej.

  • pamejudd

    Oceniono 2 razy 2

    Nie, przepraszam, nie jestem w stanie nad sobą zapanować:

    ten "news" jest napisany tak z d*py, jakby autor znieczulił się jakimiś substancjami przed przeczytaniem notki na innym portalu albo miał ogólnie problemy z rozumieniem tematu. Naprawdę, nie można było napisać o tym odkryciu inaczej, niż w wersji dla półgłówków? Naprawdę nie można pisać o nauce i technologii normalnie, bez debilnych tytulow i bujd wyciagnietych z nogawki?

  • pamejudd

    Oceniono 2 razy 2

    Aha, czyli mówiąc po ludzku: stworzyli bota?

    To, że jest on oparty na innej architekturze niż dotychczas używane, niewiele zmienia. No, może poza tym że jest lepszy :)

  • k_r_m

    Oceniono 3 razy 1

    Idiotyzm, rozumiem, że generałowie są bardzo zainteresowani takimi zabawkami, ale takie badania powinny być zakazane. Bo to nie jest kwestia czy a kiedy uda się to wdrożyć. Samo oprogramowanie na pewno będzie bardzo skomplikowane i jego napisanie zajmie dużo czasu ale na pewno się uda. I co wtedy? Jakie szanse będzie miał człowiek w starciu z takimi maszynami? Co jeśli jakiś rząd nie będzie chciał uznać wyników wyborów? Wyśle maszyny i po sprawie, te beznamiętnie rozwalą całe protestujące mięsko. Wystarczy te maszyny dobrze opancerzyć. Co za problem uzbroić je w kilka karabinów i wyrzutnię rakiet? Będą mogły likwidować wiele celów jednocześnie. Nie ukryjecie się przed nimi, będą mogły mieć kamery termowizyjne, radary, może dona na wyposażeniu do obserwacji z góry. One nie będą myślały, po prostu będą czyściły ulicy z żyjącego mięsa.

  • dannniello

    Oceniono 1 raz 1

    Rety co ja czytam... Przełomowe wydarzenie - studenci zrobili bota do Doom, bo faktycznie - oryginalny Doom botów nie miał. Co do przytoczonego przykładu z Counter Strike to informuję autora, że boty są tam zaimplementowane "by default". A że nie ma to nic wspólnego z prawdziwą SI to już nie ma co nawet wspominać.

    Przestańcie może pisać własne teksty o IT, bo ewidentnie widać że brak wam elementarnej wiedzy. Lepiej jak powołujecie się na inne, dużo bardziej kompetentne serwisy. Przykładowo bardzo dobrze, że czasem piszecie na podstawie niebezpiecznik.pl - dzięki temu informacja trafia do "mainstreamu".

  • kocurxtr

    Oceniono 1 raz 1

    a co to za problem ? z technicznego punktu widzenia dzisiaj to bardzo proste: płytka z jakimś prockiem ARM, trochę mechaniki - układ jezdny plus rama plus mocowanie broni
    kilka czujników, dobrze uzyte instrukcje 'if' 'while' 'switch' + baza danych
    i już

    problem z wprowadzeniem tego na pole walki/ulice raczej tkwi w podjęciu decyzji: 'być albo nie być - oto jest pytanie ?'
    bo maszyna nie ma skrupułów ani zahamowań moralno-śwaitopoglądowych

  • jabbaryt

    Oceniono 3 razy 1

    Sztuczna inteligencja będzie wkrótce wykorzystywana do zarządzania polem walki. Sztuczna inteligencja w przeciwieństwie do ludzkiej nie ma zahamowań i może podejmować najbardziej bezwzględne i jednocześnie skuteczne decyzje służące eksterminacji przeciwnika.

  • judas1

    Oceniono 2 razy 0

    racje miał Terminator...

  • m.malone

    0

    Czego się doczekaliśmy. Tu cytat:[ostanie dwa słowa zarejestrowane w ru-154 pod Smoleńskiem]

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX