Lenovo: "Telefon jak szwajcarski scyzoryk to b³±d. Telefon modu³owy to przysz³o¶æ"

Przy okazji Lenovo Innovation Roadshow 2016 w Warszawie mieli¶my okazjê porozmawiaæ z szefem rozwoju biznesu mobilnego Lenovo, Aymarem de Lencquesaing. Jego zdaniem od kilku lat na rynku smartfonów brakowa³o prawdziwej innowacji.

Na co pañskim zdaniem najczê¶ciej zwracaj± teraz uwagê konsumenci przy wyborze nowego smartfonu?

Chcia³bym móc odpowiedzieæ, ¿e wszyscy konsumenci szukaj± tego samego, ale tak naprawdê wszystko zale¿y od segmentacji i grupy, do której nale¿±. Dla ka¿dego klienta inny z czynników mo¿e mieæ decyduj±ce znaczenie. Da siê jednak wyró¿niæ kilka wspólnych elementów, które zawsze szczególnie mocno interesuj± potencjalnego nabywcê: bateria, jako¶æ zdjêæ robionych aparatem cyfrowym smartfonu oraz wy¶wietlacz (zarówno rozmiar, jak i jego jako¶æ).

Zdali¶my sobie sprawê z tego, ¿e w gruncie rzeczy konsumenci czêsto chc± mieæ wszystko w jednym. Jednak wpakowanie wszystkiego do jednego urz±dzenia zamienia go w szwajcarski scyzoryk - jest du¿y, ciê¿ki i pozbawiony walorów estetycznych. Tu pojawia siê koncepcja modu³owej konstrukcji urz±dzenia. Dajemy konsumentom smartfon, który ju¿ na starcie ma do¶æ sporo funkcji, przy zachowaniu smuk³ej sylwetki i lekko¶ci, a u¿ytkownik mo¿e do niego dok³adaæ nowe modu³y rozszerzaj±ce funkcjonalno¶æ (lepszy aparat, g³o¶niki, wiêksz± bateriê).

Jestem w tym przemy¶le ju¿ od wielu lat i widzê, ¿e raz na jaki¶ czas kto¶ wpada na pomys³ urz±dzenia, w którym znajduje siê wszystko. Taka idea jest oczywi¶cie niezwykle kusz±ca, ale koszt takiego sprzêtu okazuje siê na tyle wysoki, ¿e znajduje on bardzo w±skie grono potencjalnych nabywców.

Czy to w³a¶nie smartfony modu³owe s± przysz³o¶ci± rynku? W jaki sposób modu³owa konstrukcja zmieni cykl ¿ycia takiego urz±dzenia?

S±dzimy, ¿e na rynku smartfonów w ci±gu ostatnich kilku lat brakowa³o prawdziwej innowacji. Wszelkie zmiany mia³y charakter przyrostowy - ekrany smartfonów stawa³y siê wiêksze, obudowy cieñsze, a ogniwa baterii pojemniejsze. St±d staramy siê nieco potrz±sn±æ rynkiem wprowadzaj±c modularn± koncepcjê smartfonu i daæ do zrozumienia konsumentom, ¿e nie musz± na starcie z niczego rezygnowaæ.

Sam rynek musia³ jednak do tego dojrzeæ. Je¶li idziemy t± drog± (modularna budowa) musimy siê liczyæ z tym, ¿e ka¿dy modu³ bêdzie mieæ te same wymiary. Wydaje nam siê, ¿e 5,5-calowa przek±tna (Moto Z) stanowi pewnego rodzaju punkt odniesienia i swoisty kompromis miêdzy przeno¶no¶ci±, a zadowalaj±cym poziomem doznañ audiowizualnych.

Kiedy rynek dojrzewa staje siê równie¿ bardziej z³o¿ony, a przy tym zwiêksza siê jego segmentacja. Tak siê dzieje w ca³ym segmencie produktów konsumenckich. Trzeba zaznaczyæ, ¿e smartfon jaki w tej koncepcji proponujemy nie jest przeznaczony dla pocz±tkuj±cych. Poza tym je¶li nie mo¿esz sobie pozwoliæ na telefon w cenie nie przekraczaj±cej równowarto¶ci 100 dolarów, to nie jest to sprzêt dla ciebie. To raczej propozycja dla konsumentów nieco wy¿szego segmentu, którzy za dodatkowe pieni±dze mog± przed³u¿yæ cykl jego ¿ycia.

Aymar de Lencquesaing | LenovoAymar de Lencquesaing | Lenovo fot. Bart³omiej Sawka

Czy polski rynek smartfonów wyró¿nia siê jako¶ na tle innych?

Polski konsument jest inteligentny i mocno zorientowany na stosunek ceny do jako¶ci. To dobra wiadomo¶æ dla nas, bo w³a¶nie tak chcemy pozycjonowaæ swoje produkty. W odró¿nieniu od smartfonów typu Moto G czy Moto E, które przede wszystkim stawia³y na bardzo agresywn± politykê cenow±, idziemy w stronê zbli¿on± do tego, co robimy w sektorze komputerów i tabletów. Efektywno¶æ to niejako chiñskie dziedzictwo marki.

Jeste¶my firm± in¿ynierów, a zatem lubimy innowacje. Bardzo wiele naszych projektów koncepcyjnych nigdy nie staje siê pe³noprawnymi produktami. To jednak daje nam mo¿liwo¶æ pracy nad efektywno¶ci± w ca³ym zakresie naszej dzia³alno¶ci, co dobrze widaæ miêdzy innymi na rynku pecetów i tabletów. W ci±gu zaledwie kilku lat doszli¶my do niemal 30% udzia³ów w tym segmencie rynku.

Jak skomentuje pan ostatni raport IDC o rynku smartfonów? W jaki sposób Lenovo bêdzie siê stara³o bardziej zaznaczyæ swój udzia³ w globalnym rynku smartfonów?

Obecnie rynek smartfonów przypomina trochê starcie dwóch du¿ych goryli, wokó³ których orbituje ca³a masa mniejszych z jednocyfrowym udzia³em. Reprezentuj±c jedn± z takich firm budzê siê codziennie rano z my¶l±, ¿e mam do zdobycia ca³kiem spory kawa³ek tortu. To zupe³nie inna sytuacja, ni¿ dbanie nie tylko o rozwój, ale i utrzymanie 30-procentowego udzia³u w rynku PC. Kiedy jeste¶ ma³y, jak wiêkszo¶æ producentów smartfonów spoza podium, mo¿esz jedynie rosn±æ.

Z czasem rynek zacznie siê konsolidowaæ, podobnie jak mia³o to miejsce w przypadku komputerów osobistych 20 - 25 lat temu. Ludzie czêsto zapominaj±, ¿e to nie jest krótki wy¶cig, a maraton. Zacz±³em swoj± przygodê w tym biznesie w 1982 roku. Je¶li spojrzeæ na rynek PC porównuj±c ze sob± lata 80, 90 i poprzedni± dekadê wyra¼nie widaæ, ¿e dzi¶ na topie s± kompletnie inne marki, ni¿ jeszcze 30, 20, a nawet 10 lat temu.

Trudno przewidzieæ jak bêdzie wygl±daæ pierwsza pi±tka producentów smartfonów za kilka lat. Na pewno musisz byæ du¿y. Musisz byæ efektywny, zarówno w produkcji, jak i dystrybucji oraz mieæ odpowiedni zasiêg. Musisz stawiaæ na innowacje i co szczególnie wa¿ne na rynku smartfonów, posiadaæ prawa w³asno¶ci intelektualnej, co w przypadku wielu producentów z Chin praktycznie nie fukcjonuje. Jako Lenovo spe³niamy wszystkie powy¿sze warunki, co i tak nie daje nam 100-procentowej gwarancji sukcesu.

Konsumenci s± bardzo inteligentni, a cmentarzysko producentów, którzy nie potrafili wykorzystaæ swojego potencja³u lub w danym momencie ‘postawili na z³ego konia’ stale siê powiêksza. Nie chcê tu rzucaæ konkretnymi nazwami. Podpowiem tylko, ¿e chodzi o pewn± firmê - ikonê z pó³nocnej Europy.

Aymar de Lencquesaing | LenovoAymar de Lencquesaing | Lenovo fot. Bart³omiej Sawka

Jakie wyzwania i niebezpieczeñstwa stoj± przed bran¿± mobiln± w najbli¿szych latach?

Na wstêpie odpowiem bardzo ogólnie. Niezale¿nie od segmentu przemys³u trzeba podejmowaæ w³a¶ciwe decyzje, czyli jak ju¿ wcze¶niej wspomina³em umieæ ‘postawiæ na dobrego konia’. To oznacza, ¿e musisz doskonale znaæ swojego klienta i to w ka¿dym z segmentów. Tutaj nie zadzia³a ju¿ idea jednego rozmiaru dla wszystkich. Wiedza o tym, za co konsumenci s± w stanie zap³aciæ, a co potraktuj± jako mi³y dodatek jest niezwykle cenna.

Pracujemy obecnie nad wieloma ciekawymi rozwi±zaniami. Na Lenovo Innovation Roadshow w Warszawie pokazywali¶my miêdzy innymi koncept smartfonu zawijanego na nadgarstku. Czy to jest produkt na dzi¶? Absolutnie nie. Koszty produkcji oraz cena takiego sprzêtu s± na obecnym etapie zbyt du¿e. Chcemy jednak pokazaæ konsumentom nasze nieszablonowe my¶lenie.

A co z wirtualn± rzeczywisto¶ci±? Nie pokazali¶cie nic zwi±zanego z tak gor±cym ostatnio tematem w ¶wiecie smartfonów?

Pokazali¶my sprzêt wykorzystuj±cy rzeczywisto¶æ rozszerzon± (Augmented Reality) i naszym zdaniem to w³a¶nie ta technologia ma najkrótsz± drogê do szerokiego rynku. Znajduje du¿o wiêcej zastosowañ od VR, zarówno konsumenckich, jak i profesjonalnych. Rzeczywisto¶æ wirtualna koncentruje siê obecnie wokó³ rozwi±zañ typowo rozrywkowych (gry oraz filmy). To z kolei kieruje nas w stronê produktów z segmentu PC, gdzie odpowiednie rozwi±zania dla VR ju¿ mamy. Niewykluczone, ¿e w przysz³o¶ci poszukamy równie¿ miejsca na VR w smarfonach. Póki co, gaming to dla nas za ma³o je¶li chodzi o tê technologiê.

Czego mo¿emy siê spodziewaæ w segmencie mobilnym od Lenovo na przestrzeni najbli¿szego roku?

Niestety, niewiele mogê na ten temat zdradziæ. Jestem bardzo podekscytowany my¶l±c o najbli¿szych 12 - 18 miesi±cach. Czê¶æ nowych produktów zacznie siê pojawiaæ na rynku od kwietnia przysz³ego roku. Wydaje mi siê, ¿e 2017 rok bêdzie jednym z najlepszych w historii naszej firmy. Dopiero teraz jeste¶my w stanie wykorzystaæ pe³en potencja³ wynikaj±cy z przejêcia Motoroli. Tak jak w ma³¿eñstwie, na pocz±tku jest okres docierania siê. My mamy to ju¿ za sob± i stanowimy wreszcie jeden zespó³. Jeste¶my o wiele potê¿niejsi, ni¿ 18 miesiêcy temu. W koñcu mo¿emy dzia³aæ pe³n± par±.

Czytaj te¿: IFA 2016: ¦wietny aparat, projektor i g³o¶niki JBL. Wszystko dziêki modu³om. Lenovo Moto Z Play z Moto Mods

Wiêcej o:
Komentarze (12)
Lenovo: "Telefon jak szwajcarski scyzoryk to b³±d. Telefon modu³owy to przysz³o¶æ"
Zaloguj siê
  • wunderwaffen

    Oceniono 5 razy 3

    KOCHAM SYSTEMY MODU£OWE, ALE...

    ...ale w smartfonach nie sprawdz± siê z powodu zbyt ma³ej objêto¶ci urz±dzenia. Aby system modu³owy mia³ sens nale¿a³oby go zbudowaæ tak jak komputer PC, czyli standaryzowaæ modu³y i tym samym daæ u¿ytkownikom wolno¶æ wyboru wy¶wietlaczy, baterii, modemów, wszelkich czujników i innych fajnych dodatków ro¿nych firm a wtedy rozmiar smartfona uro¶nie do wielko¶ci ma³ego laptopa a cena wcale nie spadnie, jedynie wzrosn± zyski firm, dodatkowo sprzedaj±cych akcesoria.

    MODU£OWE SMARTFONY TO MARKETINGOWA MODLITWA PRODUCENTÓW, NIC WIÊCEJ.

  • szejski

    Oceniono 4 razy 2

    U¿ytkownikowi przejdzie ochota na modu³ow± budowê, kiedy po raz trzeci bêdzie potrzebowa³ akurat tego modu³u, co to go akurat w domu zostawi³.

  • Arletta Kolasa

    Oceniono 1 raz 1

    Co ten dziadziu¶ mo¿e wiedzieæ na temat przysz³o¶ci rynku smartfonów ?..........

  • lun2000

    Oceniono 2 razy 0

    ja mam w domu robot kuchenny. Rado¶æ by³a na poczatku, potem czê¶ci siê gdzie¶ rozesz³y i pogubi³y, potem siê tego zmieniaæ nie chcia³o. I tak to widzê

  • icc217

    0

    Bla, bla, bla ... a szwajcarskiego scyzoryka to ty chyba w zyciu nie widziales.

  • jeak

    Oceniono 8 razy 0

    "Dajemy konsumentom smartfon, który ju¿ na starcie ma do¶æ sporo funkcji, przy zachowaniu smuk³ej sylwetki i lekko¶ci, a u¿ytkownik mo¿e do niego dok³adaæ nowe modu³y rozszerzaj±ce funkcjonalno¶æ (lepszy aparat, g³o¶niki, wiêksz± bateriê)."

    Napracowali¶cie siê, ale ... IMO ten system siê nie przyjmie. Nikt nie bêdzie nosi³ w kieszeniach tych modu³ów. Poza tym drogo, szkoda.

Aby oceniæ zaloguj siê lub zarejestrujX