Lenovo: "Telefon jak szwajcarski scyzoryk to b陰d. Telefon modu這wy to przysz這嗆"

Przy okazji Lenovo Innovation Roadshow 2016 w Warszawie mieli鄉y okazj porozmawia z szefem rozwoju biznesu mobilnego Lenovo, Aymarem de Lencquesaing. Jego zdaniem od kilku lat na rynku smartfon闚 brakowa這 prawdziwej innowacji.

Na co pa雟kim zdaniem najcz窷ciej zwracaj teraz uwag konsumenci przy wyborze nowego smartfonu?

Chcia豚ym m鏂 odpowiedzie, 瞠 wszyscy konsumenci szukaj tego samego, ale tak naprawd wszystko zale篡 od segmentacji i grupy, do kt鏎ej nale膨. Dla ka盥ego klienta inny z czynnik闚 mo瞠 mie decyduj帷e znaczenie. Da si jednak wyr騜ni kilka wsp鏊nych element闚, kt鏎e zawsze szczeg鏊nie mocno interesuj potencjalnego nabywc: bateria, jako嗆 zdj耩 robionych aparatem cyfrowym smartfonu oraz wy鈍ietlacz (zar闚no rozmiar, jak i jego jako嗆).

Zdali鄉y sobie spraw z tego, 瞠 w gruncie rzeczy konsumenci cz瘰to chc mie wszystko w jednym. Jednak wpakowanie wszystkiego do jednego urz康zenia zamienia go w szwajcarski scyzoryk - jest du篡, ci篹ki i pozbawiony walor闚 estetycznych. Tu pojawia si koncepcja modu這wej konstrukcji urz康zenia. Dajemy konsumentom smartfon, kt鏎y ju na starcie ma do嗆 sporo funkcji, przy zachowaniu smuk貫j sylwetki i lekko軼i, a u篡tkownik mo瞠 do niego dok豉da nowe modu造 rozszerzaj帷e funkcjonalno嗆 (lepszy aparat, g這郾iki, wi瘯sz bateri).

Jestem w tym przemy郵e ju od wielu lat i widz, 瞠 raz na jaki czas kto wpada na pomys urz康zenia, w kt鏎ym znajduje si wszystko. Taka idea jest oczywi軼ie niezwykle kusz帷a, ale koszt takiego sprz皻u okazuje si na tyle wysoki, 瞠 znajduje on bardzo w御kie grono potencjalnych nabywc闚.

Czy to w豉郾ie smartfony modu這we s przysz這軼i rynku? W jaki spos鏏 modu這wa konstrukcja zmieni cykl 篡cia takiego urz康zenia?

S康zimy, 瞠 na rynku smartfon闚 w ci庵u ostatnich kilku lat brakowa這 prawdziwej innowacji. Wszelkie zmiany mia造 charakter przyrostowy - ekrany smartfon闚 stawa造 si wi瘯sze, obudowy cie雟ze, a ogniwa baterii pojemniejsze. St康 staramy si nieco potrz御n望 rynkiem wprowadzaj帷 modularn koncepcj smartfonu i da do zrozumienia konsumentom, 瞠 nie musz na starcie z niczego rezygnowa.

Sam rynek musia jednak do tego dojrze. Je郵i idziemy t drog (modularna budowa) musimy si liczy z tym, 瞠 ka盥y modu b璠zie mie te same wymiary. Wydaje nam si, 瞠 5,5-calowa przek徠na (Moto Z) stanowi pewnego rodzaju punkt odniesienia i swoisty kompromis mi璠zy przeno郾o軼i, a zadowalaj帷ym poziomem dozna audiowizualnych.

Kiedy rynek dojrzewa staje si r闚nie bardziej z這穎ny, a przy tym zwi瘯sza si jego segmentacja. Tak si dzieje w ca造m segmencie produkt闚 konsumenckich. Trzeba zaznaczy, 瞠 smartfon jaki w tej koncepcji proponujemy nie jest przeznaczony dla pocz徠kuj帷ych. Poza tym je郵i nie mo瞠sz sobie pozwoli na telefon w cenie nie przekraczaj帷ej r闚nowarto軼i 100 dolar闚, to nie jest to sprz皻 dla ciebie. To raczej propozycja dla konsument闚 nieco wy窺zego segmentu, kt鏎zy za dodatkowe pieni康ze mog przed逝篡 cykl jego 篡cia.

Aymar de Lencquesaing | LenovoAymar de Lencquesaing | Lenovo fot. Bart這miej Sawka

Czy polski rynek smartfon闚 wyr騜nia si jako na tle innych?

Polski konsument jest inteligentny i mocno zorientowany na stosunek ceny do jako軼i. To dobra wiadomo嗆 dla nas, bo w豉郾ie tak chcemy pozycjonowa swoje produkty. W odr騜nieniu od smartfon闚 typu Moto G czy Moto E, kt鏎e przede wszystkim stawia造 na bardzo agresywn polityk cenow, idziemy w stron zbli穎n do tego, co robimy w sektorze komputer闚 i tablet闚. Efektywno嗆 to niejako chi雟kie dziedzictwo marki.

Jeste鄉y firm in篡nier闚, a zatem lubimy innowacje. Bardzo wiele naszych projekt闚 koncepcyjnych nigdy nie staje si pe軟oprawnymi produktami. To jednak daje nam mo磧iwo嗆 pracy nad efektywno軼i w ca造m zakresie naszej dzia豉lno軼i, co dobrze wida mi璠zy innymi na rynku pecet闚 i tablet闚. W ci庵u zaledwie kilku lat doszli鄉y do niemal 30% udzia堯w w tym segmencie rynku.

Jak skomentuje pan ostatni raport IDC o rynku smartfon闚? W jaki spos鏏 Lenovo b璠zie si stara這 bardziej zaznaczy sw鎩 udzia w globalnym rynku smartfon闚?

Obecnie rynek smartfon闚 przypomina troch starcie dw鏂h du篡ch goryli, wok馧 kt鏎ych orbituje ca豉 masa mniejszych z jednocyfrowym udzia貫m. Reprezentuj帷 jedn z takich firm budz si codziennie rano z my郵, 瞠 mam do zdobycia ca趾iem spory kawa貫k tortu. To zupe軟ie inna sytuacja, ni dbanie nie tylko o rozw鎩, ale i utrzymanie 30-procentowego udzia逝 w rynku PC. Kiedy jeste ma造, jak wi瘯szo嗆 producent闚 smartfon闚 spoza podium, mo瞠sz jedynie rosn望.

Z czasem rynek zacznie si konsolidowa, podobnie jak mia這 to miejsce w przypadku komputer闚 osobistych 20 - 25 lat temu. Ludzie cz瘰to zapominaj, 瞠 to nie jest kr鏒ki wy軼ig, a maraton. Zacz掖em swoj przygod w tym biznesie w 1982 roku. Je郵i spojrze na rynek PC por闚nuj帷 ze sob lata 80, 90 i poprzedni dekad wyra幡ie wida, 瞠 dzi na topie s kompletnie inne marki, ni jeszcze 30, 20, a nawet 10 lat temu.

Trudno przewidzie jak b璠zie wygl康a pierwsza pi徠ka producent闚 smartfon闚 za kilka lat. Na pewno musisz by du篡. Musisz by efektywny, zar闚no w produkcji, jak i dystrybucji oraz mie odpowiedni zasi璕. Musisz stawia na innowacje i co szczeg鏊nie wa積e na rynku smartfon闚, posiada prawa w豉sno軼i intelektualnej, co w przypadku wielu producent闚 z Chin praktycznie nie fukcjonuje. Jako Lenovo spe軟iamy wszystkie powy窺ze warunki, co i tak nie daje nam 100-procentowej gwarancji sukcesu.

Konsumenci s bardzo inteligentni, a cmentarzysko producent闚, kt鏎zy nie potrafili wykorzysta swojego potencja逝 lub w danym momencie ‘postawili na z貫go konia’ stale si powi瘯sza. Nie chc tu rzuca konkretnymi nazwami. Podpowiem tylko, 瞠 chodzi o pewn firm - ikon z p馧nocnej Europy.

Aymar de Lencquesaing | LenovoAymar de Lencquesaing | Lenovo fot. Bart這miej Sawka

Jakie wyzwania i niebezpiecze雟twa stoj przed bran膨 mobiln w najbli窺zych latach?

Na wst瘼ie odpowiem bardzo og鏊nie. Niezale積ie od segmentu przemys逝 trzeba podejmowa w豉軼iwe decyzje, czyli jak ju wcze郾iej wspomina貫m umie ‘postawi na dobrego konia’. To oznacza, 瞠 musisz doskonale zna swojego klienta i to w ka盥ym z segment闚. Tutaj nie zadzia豉 ju idea jednego rozmiaru dla wszystkich. Wiedza o tym, za co konsumenci s w stanie zap豉ci, a co potraktuj jako mi造 dodatek jest niezwykle cenna.

Pracujemy obecnie nad wieloma ciekawymi rozwi您aniami. Na Lenovo Innovation Roadshow w Warszawie pokazywali鄉y mi璠zy innymi koncept smartfonu zawijanego na nadgarstku. Czy to jest produkt na dzi? Absolutnie nie. Koszty produkcji oraz cena takiego sprz皻u s na obecnym etapie zbyt du瞠. Chcemy jednak pokaza konsumentom nasze nieszablonowe my郵enie.

A co z wirtualn rzeczywisto軼i? Nie pokazali軼ie nic zwi您anego z tak gor帷ym ostatnio tematem w 鈍iecie smartfon闚?

Pokazali鄉y sprz皻 wykorzystuj帷y rzeczywisto嗆 rozszerzon (Augmented Reality) i naszym zdaniem to w豉郾ie ta technologia ma najkr鏒sz drog do szerokiego rynku. Znajduje du穎 wi璚ej zastosowa od VR, zar闚no konsumenckich, jak i profesjonalnych. Rzeczywisto嗆 wirtualna koncentruje si obecnie wok馧 rozwi您a typowo rozrywkowych (gry oraz filmy). To z kolei kieruje nas w stron produkt闚 z segmentu PC, gdzie odpowiednie rozwi您ania dla VR ju mamy. Niewykluczone, 瞠 w przysz這軼i poszukamy r闚nie miejsca na VR w smarfonach. P鏦i co, gaming to dla nas za ma這 je郵i chodzi o t technologi.

Czego mo瞠my si spodziewa w segmencie mobilnym od Lenovo na przestrzeni najbli窺zego roku?

Niestety, niewiele mog na ten temat zdradzi. Jestem bardzo podekscytowany my郵帷 o najbli窺zych 12 - 18 miesi帷ach. Cz窷 nowych produkt闚 zacznie si pojawia na rynku od kwietnia przysz貫go roku. Wydaje mi si, 瞠 2017 rok b璠zie jednym z najlepszych w historii naszej firmy. Dopiero teraz jeste鄉y w stanie wykorzysta pe貫n potencja wynikaj帷y z przej璚ia Motoroli. Tak jak w ma鹵e雟twie, na pocz徠ku jest okres docierania si. My mamy to ju za sob i stanowimy wreszcie jeden zesp馧. Jeste鄉y o wiele pot篹niejsi, ni 18 miesi璚y temu. W ko鎍u mo瞠my dzia豉 pe軟 par.

Czytaj te: IFA 2016: 安ietny aparat, projektor i g這郾iki JBL. Wszystko dzi瘯i modu這m. Lenovo Moto Z Play z Moto Mods

Wi璚ej o:
Komentarze (12)
Lenovo: "Telefon jak szwajcarski scyzoryk to b陰d. Telefon modu這wy to przysz這嗆"
Zaloguj si
  • lun2000

    Oceniono 2 razy 0

    ja mam w domu robot kuchenny. Rado嗆 by豉 na poczatku, potem cz窷ci si gdzie rozesz造 i pogubi造, potem si tego zmienia nie chcia這. I tak to widz

  • icc217

    0

    Bla, bla, bla ... a szwajcarskiego scyzoryka to ty chyba w zyciu nie widziales.

  • jeak

    Oceniono 8 razy 0

    "Dajemy konsumentom smartfon, kt鏎y ju na starcie ma do嗆 sporo funkcji, przy zachowaniu smuk貫j sylwetki i lekko軼i, a u篡tkownik mo瞠 do niego dok豉da nowe modu造 rozszerzaj帷e funkcjonalno嗆 (lepszy aparat, g這郾iki, wi瘯sz bateri)."

    Napracowali軼ie si, ale ... IMO ten system si nie przyjmie. Nikt nie b璠zie nosi w kieszeniach tych modu堯w. Poza tym drogo, szkoda.

  • Arletta Kolasa

    Oceniono 1 raz 1

    Co ten dziadziu mo瞠 wiedzie na temat przysz這軼i rynku smartfon闚 ?..........

  • szejski

    Oceniono 4 razy 2

    U篡tkownikowi przejdzie ochota na modu這w budow, kiedy po raz trzeci b璠zie potrzebowa akurat tego modu逝, co to go akurat w domu zostawi.

  • wunderwaffen

    Oceniono 5 razy 3

    KOCHAM SYSTEMY MODUΜWE, ALE...

    ...ale w smartfonach nie sprawdz si z powodu zbyt ma貫j obj皻o軼i urz康zenia. Aby system modu這wy mia sens nale瘸這by go zbudowa tak jak komputer PC, czyli standaryzowa modu造 i tym samym da u篡tkownikom wolno嗆 wyboru wy鈍ietlaczy, baterii, modem闚, wszelkich czujnik闚 i innych fajnych dodatk闚 ro積ych firm a wtedy rozmiar smartfona uro郾ie do wielko軼i ma貫go laptopa a cena wcale nie spadnie, jedynie wzrosn zyski firm, dodatkowo sprzedaj帷ych akcesoria.

    MODUΜWE SMARTFONY TO MARKETINGOWA MODLITWA PRODUCENT紟, NIC WI犴EJ.

Aby oceni zaloguj si lub zarejestrujX