Uber ma spory kłopot z rowerzystami i dlatego zawiesza działanie tej usługi. "Pojazdy nie są gotowe, by wyjechać na drogi."

Robert Kędzierski
Samosterujący samochód stworzony przez Ubera musi zjechać z kalifornijskich dróg. System nie radzi sobie z rowerzystami.

W sierpniu Uber rozpoczął świadczenie nowej usługi. W jednym z kalifornijskich miast pozwala na korzystanie z pełni autonomicznego, pozbawionego kierowcy samochodu. Wyposażono je w kamery, system radarowy i komputer analizujący wszelkie sygnały z otoczenia. 

embed

Testy wykazały jednak spore problemy, które zmusiły firmę do wstrzymania projektu.

Czytaj też: Uber - pomysł na biznes, który zrewolucjonizował świat. 

Autonomiczne samochody Ubera nie radzą sobie z rowerzystamiAutonomiczne samochody Ubera nie radzą sobie z rowerzystami fot. za sfbike.org

Jak wyjaśnia Telegraph autonomiczne samochody Ubera nie radzą sobie z rowerzystami. Przy skręcie w prawo zajeżdżają im drogę. Wprowadza to zamieszanie na drodze,  a nawet poczucie zagrożenia u kierujących jednośladami. 

Ten manewr jest jedną z głównych przyczyn kolizji pomiędzy samochodami a rowerzystami, często powoduje poważne obrażenia. 

- stwierdził cytowany przez Telegraph mężczyzna, który dwukrotnie został niemal potrącony przez samochód Ubera. 

Te pojazdy nie są gotowe, by wyjechać na drogi.

- dodał w opublikowanym przez siebie oświadczeniu.

Inne doniesienia mówią o jeszcze poważniejszym problemie. Jeden z autonomicznych samochodów Ubera zignorował czerwone światło. To mogło doprowadzić do potrącenia pieszego przechodzącego przez jezdnię.

embed

Nagranie trafiło na YouTube'a i stało się jedną z przyczyn wycofania samosterujących pojazdów z dróg.  

Doświadczenia Ubera są dowodem na to, że stworzenie w pełni autonomicznego samochodu jest wielkim wyzwaniem. Amerykański gigant być może pospieszył się z uruchomieniem testów swojej usługi - władze i społeczeństwo mogą patrzeć na tego typu innowacje sceptycznie. 

W dłuższej perspektywie autonomiczne samochody mogą być niezwykle cenne dla firm takich jak Uber. W skali globalnej zaoszczędzenie na prowizji dla kierowcy może zwiększyć zysk. Bez zapewnienia bezpieczeństwa to się jednak nie uda. 

Więcej o:
Komentarze (96)
Uber ma spory kłopot z rowerzystami i dlatego zawiesza działanie tej usługi. "Pojazdy nie są gotowe, by wyjechać na drogi."
Zaloguj się
  • beaviso

    Oceniono 7 razy -5

    A jak jest w Polsce? Zwracam uwagę na ciekawy przepis w Kalifornii, dotyczący skrętu w prawo w sytuacji gdy wzdłuż prawej krawędzi jezdni jest wytyczony pas dla rowerów - tak jak na grafice w artykule: www.sfbike.org/news/bike-lanes-and-right-turns/ Bardzo logiczne i, rzekłbym, takie normalne. W Polsce za coś takiego faceci w obcisłych gaciach pewnie skopaliby mi samochód, a film umieściliby w internecie jako przykład usiłowania morderstwa na pedalarzu, który ma przecież SWÓJ ŚWIĘTY PAS. A jeszcze gdybym musiał zatrzymać się i przepuścić pieszego, powodując konieczność zwolnienia przez rowerzystę za mną, oj to w ogóle działoby się :)

  • grenlandzki-opos

    Oceniono 7 razy -3

    Zatem czym wadliwe zachowanie AI różni się od naturalnego zachowania certyfikowanych, polskich kierowców? I czemu ich "działania" nikt nie "zawiesza"?

  • adam66-sz

    Oceniono 7 razy -3

    A jeszcze niedawno dziennikarze śpiewali z zachwytu nad tym Uberem. A tu taki głupi przypadek... Nie widzi pieszych i rowerzystów...

  • gaciekesikowej

    Oceniono 2 razy -2

    najlepiej niech se ubery samosterujace mozgi zaszczepia moze zaczna logicznie myslec

  • mkk3a

    Oceniono 4 razy -2

    i tak bezpieczniej, niż z normalnymi kierowcami. Chcialbym dożyć czasów, że na publicznych drogach dopuszczone do ruchu będą tylko autonomiczne pojazdy.

  • zz1026

    Oceniono 6 razy -2

    "Inne doniesienia mówią o jeszcze poważniejszym problemie. Jeden z autonomicznych samochodów Ubera zignorował czerwone światło"

    a moze to byl autonimczny kierowca w wersji sport?
    wiecie taki ktory przejezdza na czerwonym albo sie wpycha

    pomyslcie rok 2050 same autonomiczne pojazdy
    wszystko ladnie pieknie pojazdy sie komunikuja korkow nie ma wypadkow nie ma
    i nagle w opcji za 30000 zlotych mozecie dokupic opcje "janusz" tez autonomiczne auto ale takie ktore np na lewoskrecie wepchnie sie przed szereg, jak zapali sie zolte swiatlo to przyspieszy w terenie zabudowanym bedzie grzal 90 km/h a jak pieszy bedzie za dlugo przechodzil to janusz zacznie trabic
    koniec koncow autonomiczny janusz bedzie doejzdzal wszedzie szybciej bo zawsze sie przed innych autonomicznych frajerow wepchnie

  • green_is_bad

    Oceniono 3 razy -1

    Widzę dość konkretny wysyp pedalarskiej stonki :-)
    Z ich dyżurnym argumentem, którym usprawiedliwiają fakt, że mają w pogardzie absolutnie wszystkie obowiązujące ich przepisy prawa: bo kierowcy też nie przestrzegają przepisów. Jednak prawa fizyki nie ugną się pod nawet najbardziej zmasowanym atakiem lajkrowców. I jeśli bedziecie fikać na drodze, to skończycie w postaci bezkształtnej pomidorowej pulpy.

  • green_is_bad

    Oceniono 11 razy -1

    "...Uber ma spory kłopot z rowerzystami "
    Nie tylko Uber. Wszyscy pozostali uczestnicy ruchu (i piesi) mają problem z tą roszczeniową, kolebiącą się hołotą w lajkrach.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX