Gazeta.pl Next >  Technologie >  Z Warszawy do Wrocławia w 20 minut? Polska w półfinale walki o Hyperloop. Jesteśmy w prestiżowym gronie

Z Warszawy do Wrocławia w 20 minut? Polska w półfinale walki o Hyperloop. Jesteśmy w prestiżowym gronie

A A A
Polska w półfinale walki o Hyperloop

Polska w półfinale walki o Hyperloop

Hyperloop może połączyć ze sobą Wrocław i Warszawę. Polska znalazła się właśnie w półfinale prestiżowego konkursu. Wyłoni on miejsce, w którym powstanie pierwsza trasa dla futurystycznego i superszybkiego środka transportu. Pomysłodawcą projektu Hyperloop jest Elon Musk.

Jest szansa na to, że w przyszłości Polacy będą mogli skorzystać z futurystycznego środka transportu. Hyperloop, który stanowi - swego rodzaju -  syntezę pociągu i poduszkowca, może połączyć ze sobą Warszawę i Wrocław.

Czytaj też: Podróż bez dotykania kierownicy. Elon Musk obiecuje rewolucję. 

Właśnie ta trasa znalazła się w półfinale globalnego konkursu Hyperloop One Global Challenge. Jego celem jest wyłonienie miejsca, gdzie idea Hyperloop po raz pierwszy zostanie wcielona w życie. Organizatorem konkursu jest firma Hyperloop One, która od kilku lat pracuje nad projektem superszybkiego środka transportu.

W sumie w półfinale znalazło się 36 potencjalnych tras, w tym 8, które zlokalizowanych w Europie. Na Starym Kontynencie, oprócz Polski szansę na Hyperloop ma Dania, Estonia, Hiszpania, Francja, Holandia oraz Wielka Brytania (Szkocja i Anglia).

Polska w półfinale wyścigu o HyperloopPolska w półfinale wyścigu o Hyperloop Fot. Hyperloop One

Zakwalifikowanie Polski do dalszego etapu konkursu jest z kolei sukcesem  Hyper Poland. To właśnie grupa niezwykle zaangażowanych w prace nad projektem polskich naukowców zaproponowała, aby Hyperloop połączył ze sobą Wrocław i Warszawę.

Czekając na decyzję ekspertów

W dalszym etapie konkursu, poszczególne lokalizacje zostaną ocenione przez zespół ekonomistów, inżynierów, specjalistów ds. transportu. Decyzja zostanie podjęta jeszcze w tym roku. Finalistów poznamy po zakończeniu specjalnych konferencji, które odbędą się w Delhi (28 lutego), Waszyngtonie (6 kwietnia) oraz w Londynie (27 kwietnia). 

Przedstawiciel rządu pozytywnie o Hyperloop

Jadwiga Emilewicz - Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju pozytywnie ocenia perspektywę budowy w Polsce Hyperloop.

Współpraca pomiędzy Hyper Poland a Hyperloop One w ramach Hyperloop One Global Challenge ma pozytywny wpływ na możliwość szybkiego wprowadzenie systemu w Polsce.

- stwierdziła w wydanym oświadczeniu. 

Oczywiście, nawet jeśli polska trasa zwycięży w konkursie, nie oznacza to wcale, że za kilka lat mieszkańcy Warszawy i Wrocławia wsiądą do Hyperloopa. Może minąć wiele czasu zanim nowa technologia przejdzie z fazy koncepcyjnej do użytkowej. Niemniej jednak warto trzymać kciuki za powodzenie tego projektu.

Projekt pojazdu Hyperloop - kapsuła poruszająca się w tuneluProjekt pojazdu Hyperloop - kapsuła poruszająca się w tunelu rys. Elon Musk/Hyperloop

Jak działa Hyperloop?

W skrócie: to długa rura, w której pędzą małe aluminiowe wagoniki mieszczące do 28 osób. Kapsuły poruszają się z prędkością sięgającą nawet 1200 km/h. By osiągnąć taką prędkość, zastosowano dwa kluczowe rozwiązania.

W całej rurze panuje obniżone ciśnienie, co zasadniczo zmniejsza tarcie. Nie jest ono jednak na tyle niskie, by rozszczelnienie konstrukcji mogło doprowadzić do katastrofy.

Po drugie, każdy wagonik wyposażony jest w kompresor, który zasysa powietrze z przodu pojazdu i przepompowuje je do tyłu oraz częściowo na boki. To daje napęd kapsule, a jednocześnie tworzy poduszkę powietrzną, na której się ona unosi.

Polecamy
Komentarze (64)
Z Warszawy do Wrocławia w 20 minut? Polska w półfinale walki o Hyperloop. Jesteśmy w prestiżowym gronie
Zaloguj się
  • japka_putina

    Oceniono 15 razy 7

    Opisywanie działania Hyperloopa w czasie teraźniejszym jest nadużyciem - on jeszcze nie istnieje i nie działa, a pierwszy test w skali 1:1 na 3-kilometrowym torze ma się odbyć w tym roku.

    Jeśli dojdzie do pierwszej realizacji, to tylko cudem jej miejscem mogłaby zostać Polska. Dużo lepsze perspektywy dla projektu - jeśli kiedykolwiek dojdzie do realizacji - stwarza Moskwa, Helsinki i Dubaj. Na pierwszą realizację trzeba będzie wyłożyć prawdziwe góry pieniędzy, których w Polsce nie ma. Ruscy byliby gotowi z głodu umrzeć, żeby być pierwsi, a z kolei w Dubaju pieniądze nie stanowiłyby problemu. Tylko czy to będzie działać, bo że nigdy się nie zwróci, to niemal pewne.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX