Z Warszawy do Wrocławia w 20 minut? Polska w półfinale walki o Hyperloop. Jesteśmy w prestiżowym gronie

Robert Kędzierski
Hyperloop może połączyć ze sobą Wrocław i Warszawę. Polska znalazła się właśnie w półfinale prestiżowego konkursu. Wyłoni on miejsce, w którym powstanie pierwsza trasa dla futurystycznego i superszybkiego środka transportu. Pomysłodawcą projektu Hyperloop jest Elon Musk.

Jest szansa na to, że w przyszłości Polacy będą mogli skorzystać z futurystycznego środka transportu. Hyperloop, który stanowi - swego rodzaju -  syntezę pociągu i poduszkowca, może połączyć ze sobą Warszawę i Wrocław.

Czytaj też: Podróż bez dotykania kierownicy. Elon Musk obiecuje rewolucję. 

Właśnie ta trasa znalazła się w półfinale globalnego konkursu Hyperloop One Global Challenge. Jego celem jest wyłonienie miejsca, gdzie idea Hyperloop po raz pierwszy zostanie wcielona w życie. Organizatorem konkursu jest firma Hyperloop One, która od kilku lat pracuje nad projektem superszybkiego środka transportu.

W sumie w półfinale znalazło się 36 potencjalnych tras, w tym 8, które zlokalizowanych w Europie. Na Starym Kontynencie, oprócz Polski szansę na Hyperloop ma Dania, Estonia, Hiszpania, Francja, Holandia oraz Wielka Brytania (Szkocja i Anglia).

Zakwalifikowanie Polski do dalszego etapu konkursu jest z kolei sukcesem  Hyper Poland. To właśnie grupa niezwykle zaangażowanych w prace nad projektem polskich naukowców zaproponowała, aby Hyperloop połączył ze sobą Wrocław i Warszawę.

Czekając na decyzję ekspertów

W dalszym etapie konkursu, poszczególne lokalizacje zostaną ocenione przez zespół ekonomistów, inżynierów, specjalistów ds. transportu. Decyzja zostanie podjęta jeszcze w tym roku. Finalistów poznamy po zakończeniu specjalnych konferencji, które odbędą się w Delhi (28 lutego), Waszyngtonie (6 kwietnia) oraz w Londynie (27 kwietnia). 

Przedstawiciel rządu pozytywnie o Hyperloop

Jadwiga Emilewicz - Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju pozytywnie ocenia perspektywę budowy w Polsce Hyperloop.

Współpraca pomiędzy Hyper Poland a Hyperloop One w ramach Hyperloop One Global Challenge ma pozytywny wpływ na możliwość szybkiego wprowadzenie systemu w Polsce.

- stwierdziła w wydanym oświadczeniu. 

Oczywiście, nawet jeśli polska trasa zwycięży w konkursie, nie oznacza to wcale, że za kilka lat mieszkańcy Warszawy i Wrocławia wsiądą do Hyperloopa. Może minąć wiele czasu zanim nowa technologia przejdzie z fazy koncepcyjnej do użytkowej. Niemniej jednak warto trzymać kciuki za powodzenie tego projektu.

Jak działa Hyperloop?

W skrócie: to długa rura, w której pędzą małe aluminiowe wagoniki mieszczące do 28 osób. Kapsuły poruszają się z prędkością sięgającą nawet 1200 km/h. By osiągnąć taką prędkość, zastosowano dwa kluczowe rozwiązania.

W całej rurze panuje obniżone ciśnienie, co zasadniczo zmniejsza tarcie. Nie jest ono jednak na tyle niskie, by rozszczelnienie konstrukcji mogło doprowadzić do katastrofy.

Po drugie, każdy wagonik wyposażony jest w kompresor, który zasysa powietrze z przodu pojazdu i przepompowuje je do tyłu oraz częściowo na boki. To daje napęd kapsule, a jednocześnie tworzy poduszkę powietrzną, na której się ona unosi.

Więcej o:
Komentarze (64)
Z Warszawy do Wrocławia w 20 minut? Polska w półfinale walki o Hyperloop. Jesteśmy w prestiżowym gronie
Zaloguj się
  • japka_putina

    Oceniono 16 razy 8

    Opisywanie działania Hyperloopa w czasie teraźniejszym jest nadużyciem - on jeszcze nie istnieje i nie działa, a pierwszy test w skali 1:1 na 3-kilometrowym torze ma się odbyć w tym roku.

    Jeśli dojdzie do pierwszej realizacji, to tylko cudem jej miejscem mogłaby zostać Polska. Dużo lepsze perspektywy dla projektu - jeśli kiedykolwiek dojdzie do realizacji - stwarza Moskwa, Helsinki i Dubaj. Na pierwszą realizację trzeba będzie wyłożyć prawdziwe góry pieniędzy, których w Polsce nie ma. Ruscy byliby gotowi z głodu umrzeć, żeby być pierwsi, a z kolei w Dubaju pieniądze nie stanowiłyby problemu. Tylko czy to będzie działać, bo że nigdy się nie zwróci, to niemal pewne.

  • kesik001

    Oceniono 2 razy 2

    Podobno po drodze ma być przystanek w kielcach i Włoszczowej.

  • femur

    Oceniono 2 razy 2

    Hyperloop One Global Challenge - kto za nimi stoi - światowa finansjera i unia jewropejska...
    I te symbole masońskie w logo.
    Nie ma jakiś Narodowych firm, czy tam węgierskich lub z San Escoban?

  • ulanzalasem

    Oceniono 2 razy 2

    @ksobier A z Łodzi do Warszawy nadal 1,5 godziny :)

    Warszawa - Radom (miasto 200 tys.+) to 100km to nadal...od 2:10 do nawet 2:40 ;) Kraków - Katowice to 77km i czas.. 2:05 godziny.
    Co ciekawe bilet w pierwszej klasie EIP/EIC to 229zł na trasie Warszawa Centralna - Kraków Główny i 2:17 godziny.
    Co w tym ciekawego ? TLK 1 klasa i 79zł, a czas to 2:40 godziny, czyli z 23 minuty płacimy aż 150zł. Niestety tych TLK w rozkładzie jest dziwnie mało...może żeby EIP/EIC nie jeździły puste ?

  • dra-h

    Oceniono 10 razy 2

    A krowy nie przestano mleka dawać?!

  • bazyli21

    Oceniono 1 raz 1

    A zatrzyma sie we Wloszczowej?

  • templogin

    Oceniono 1 raz 1

    Nawet gdyby Wrocław wygrał, to i tak korzyść mieliby mieszkańcy głównie centrum, bo nikt z Psiego Pola, Muchoboru czy Jagodna i tak by do terminala nie dotarł w godzinach szczytu.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX