Przybywa blokujących reklamy. To już 615 mln urządzeń. Wzrost o 30 procent

Robert Kędzierski
Firma badawcza PageFair opublikowała wyniki analiz z których wynika, że zwiększa się liczba internautów blokujących wyświetlanie reklam. Według ekspertów zarówno użytkownicy jak i media muszą zmienić swoje zachowanie.

Page Fair, firma specjalizująca się w badaniu internetu, opublikowała analizy, z których wynika, że coraz więcej internautów blokuje wyświetlanie reklam. Wzrost jest spory - w porównaniu z zeszłym rokiem wynosi średnio 30 procent. A to daje 615 mln komputerów, tabletów i smartfonów.

Czytaj też: Malvertising - reklama, która udaje przyjaciela to wielkie zagrożenie. 

Blokujących najszybciej przybywa w Azji wśród użytkowników mobilnych - wzrost wynosi 39 procent, a ilość urządzeń wynosi 380 mln. I to właśnie na Azję przypada najwięcej zablokowanych reklam - aż 90 procent. 

W Europie i USA odnotowano wzrost blokowanych komputerów wynosi 17 procent - jest to dziś 236 mln urządzeń.

 

Dwie strony medalu

Z punktu widzenia użytkownika taka sytuacja może mieć oczywiste korzyści. Nie sposób jednak zauważyć zagrożeń. 

Korzystając oprogramowania do blokowania reklam użytkownicy, według krytyków takiego zachowania, łamią niepisany pakt pomiędzy stronami i twórcami, których dochód zależy w dużej mierze przecież od blokowanych reklam.

- stwierdza New York Times.

Ograniczanie na wszystkich stronach nie jest rozsądnym działaniem, gdyż użytkownik w ten sam sposób traktuje zarówno witryny, z których korzysta ciągle, jak i te, które odwiedza okresowo. 

Problem może pomóc rozwiązać zachowanie samych reklamodawców. Według Page Fair powinni oni zamieszczać takie reklamy, których użytkownik nie chciałby blokować. Według opublikowanego ostatnio raportu GUS w Polsce jest z tym problem - firmy chętnie reklamują się w sieci, ale słabo profilują swoje kampanie. Efektem jest "kakofonia" bodźców, której internauta próbuje uniknąć.

Reklamodawcy często planują kampanie internetowe sugerując się ogólnymi statystykami przedstawiającymi najpopularniejsze portale w danej kategorii. Takie podejście jest mało skuteczne, ponieważ zakłada wyświetlanie reklam wszystkim czytelnikom, niezależnie od ich zainteresowań. I tak np. osoba zainteresowana kupnem sportowych butów natknie się na baner zachwalający prostownicę do włosów, a ktoś, kto właśnie wziął kredyt na mieszkanie, zobaczy reklamę nowej inwestycji.

- wyjaśnia Piotr Prajsnar, CEO Cloud Technologies cytowany przez Nowy Marketing

Młody Polak blokuje na potęgę

Z raportu opublikowanego w połowie zeszłego roku wynika, że polscy internauci ochoczo blokują reklamy. W przedziale między 18, a 24 rokiem życia to aż 60% użytkowników. W przedziale od 25 do 34 roku życia wynik nieco się obniża (53%). W sumie w grupie osób poniżej 35 roku życia mamy rekordowe 56% użycia Adblocka.

Wykorzystanie Adblocka przez internautów w różnych krajachWykorzystanie Adblocka przez internautów w różnych krajach źródło: Reuters Intitute Digital News Report 2016

Najczęściej blokujemy reklamy na komputerach stacjonarnych i laptopach. Póki co, niewiele osób robi to na urządzeniach mobilnych (8%), ale wraz ze wzrostem popularności tego typu oprogramowania dla smartfonów i tabletów również tam należy spodziewać się wzrostu.

Istnieje inne usprawiedliwienie wzrostu popularności adblockerów. PageFair twierdzi, że wzrost ich instalacji odnotowano na rynkach zachodnich, dojrzałych, tam gdzie nikt by się blokowania nie spodziewał. A to może oznaczać, że użytkownicy blokują więc również materiały, które nie są nachalne. Z jakiego powodu? Być może dla wygody.

 

Więcej o:
Komentarze (58)
Przybywa blokujących reklamy. To już 600 mln urządzeń. Wzrost o 30 procent
Zaloguj się
  • Robert K.

    Oceniono 31 razy 29

    Ciekawe dlaczego tak chętnie blokujemy reklamy? Może dlatego że ktoś przesadzał z tymi reklamami? Wyskakujące na cały ekran i ryczące reklamy nauczyły chyba wszystkich używania wtyczek blokujących reklamy. Jest akcja, jest i reakcja.

  • kac

    Oceniono 27 razy 27

    Nie ma się czemu dziwić, przykładem może być choćby ten portal na którym ilość reklam jest taka, że bez adblocka nie da się go oglądać. Przychodzę tutaj po informacje a nie odmóżdżające reklamy...

  • drybtoja

    Oceniono 13 razy 13

    Niestety cwaniactwo portali wrzucających reklamy w postaci okienek nie do zamknięcia do tego głośność ponad miarę , reklamy samoodtwarzające się powoduje że blokujemy reklamy nagminnie.
    Nie powinno to nikogo dziwić na takich portalach jak ten i inne że internauci chronią się przed natarczywością i idiotyzmem reklam

  • Grzegorz Ściema

    Oceniono 10 razy 10

    To nie wina użytkowników że blokują reklamy lecz właścicieli portali że oblepiają swoje strony tak mocno reklamami że bez programów do ich blokowania z tych stron nie daje się korzystać. Kiedyś też były reklamy ale było ich mniej i były mniej nachalne (nie zasłaniały tekstu, nie wydawały dźwięków, nie migały) więc użytkownicy jakoś je tolerowali.
    Dziś wchodząc na większość stron www żeby dostać się do interesujących nas treści to trzeba się nieźle naklikać żeby z gąszczu agresywnych nachalnych reklam wyłowić właściwą treść.
    Niestety ale portale internetowe już dawno i bardzo mocno przekroczyły dopuszczalne granice tolerowania reklam.
    Więc są same sobie winne. I to samo jest z TV którą ze względu na gigantyczne ilości reklam co raz mniej ludzi ogląda.

  • perkis1234

    Oceniono 10 razy 10

    cyt. ,,Ograniczanie na wszystkich stronach nie jest rozsądnym działaniem, gdyż użytkownik w ten sam sposób traktuje zarówno witryny, z których korzysta ciągle, jak i te, które odwiedza okresowo."

    Ale ja nie blokuje reklam na witrynach bo oglądam je okresowo, ale dlatego, że witryny stosują WKURW***ĄCE reklamy i nie ważne jak często z nich korzystam. Wyskakujące okienka, automatycznie uruchamijające się wideo z reklamą na kilka minut, tego nie da się przetrzymać.

    Jak witryna blokuje content i ,,zachęca" mnie do wyłączenia adblocka, żeby zobaczyć zawartość --> wychodzę z takiej witryny. Za chiny nie dam dziadom satysfakcji. Na przykład tym sposobem przestałem czytać około połowy zawartości onetu. Chcą mieć mniej odsłon to będą mieli.

  • dodatkowo_zwracam

    Oceniono 10 razy 10

    Ghostery + AdBlock i życie jest piękne. Coraz więcej serwisów rozpoznaje programy blokujące i nie udostepnia treści w takiej sytuacji. Jednak w 99% treści są mało interesujące i spokojnie taki serwis opuszczam. Brawo ja.

  • otopolskiepieklo

    Oceniono 12 razy 10

    ale zdzxiwienie prawda gazeto z hamskim autostartem html5 na 100% głośniości

    niezmiernie BAWIĄ mnie prosby, które niektóre portale wystosowują by nie blokowac reklam - mnie reklamy nie przeszkadzają, ale takie normalne a nie popier do lo ne jak to mają zwykle w zwyczaju

    przy okazji podziekowania do CAŁEJ RZESZY ludzi, którzy opracowują tzw adbloki

  • patrze_na_was_z_gory

    Oceniono 9 razy 9

    Powiem tylko tyle. Nigdy wiecej nie wroce na strone, na ktorej zmuszaja mnie do wylaczenia blockera przez blokowanie tresci. Niech sami sobie ogladaja w takiej sytuacji.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX