Apple ma 80 proc. rynku smartwatchy. I to nie jest dobra wiadomość

Kamil Mizera
Ostatni kwartał dla Apple był naprawdę dobry. Firmie udało się sprzedać najwięcej iPhone'ów w historii oraz, jak ogłosił Tim Cook, Apple Watch pobił sprzedażowy rekord. Ile właściwie zegarków udało się sprzedać firmie Cooka?

Cóż, Apple niechętnie dzieli się tymi informacjami. Jak nie ma problemu z chwaleniem się sprzedażą smartfonów i komputerów, a nawet pokazuje spadek sprzedaży iPadów, o tyle w kwestii zegarków firma nabiera wody w usta.

Za Apple sprzedaż smartwatchy postanowiła policzyć firma badawcza Canalys. Według jej raportu Apple mogło sprzedaż około 6 mln zegarków w ostatnim kwartale 2016 roku i zarobić na nich mniej więcej 2,6 mld dolarów (przychód). Miałby to być również wzrost o 12 proc. rok do roku, co mogłoby potwierdzać słowa Tima Cooka o rekordzie.

I o ile Apple ponownie udało się zachęcić klientów w okresie świątecznym do zakupu swojego zegarka, o tyle historia uczy, że firma raczej nie ma co liczyć na to, że najbliższe 3 kwartały będą tak dobre. 

Wystarczy spojrzeć na dane z zeszłego roku. w 3 kwartale 2016 roku firmie udało się sprzedać zaledwie 1,1 mln urządzeń, o 71 proc mniej, niż rok wcześniej. Po premierze pierwszej generacji smartwatcha Apple zdobyło blisko 75 proc. rynku, by we wrześniu 2016 mieć zaledwie 41 proc. udział. 

IDC smartwatchIDC smartwatch źródło: www.idc.com

Teraz, ze sprzedażą na poziomie 6 mln sztuk, w ostatnim kwartale 2016 roku Apple zyskało, według Canalys, 80 proc. udział w rynku. I nie ma się z czego cieszyć.

Nie ma, bo to tylko pokazuje, jak słaby jest ten rynek. Oznacza to, że w 4 kwartale zeszłego roku na rynek trafiło zaledwie 9 mln sztuk smartwatchy. W całym zeszłym roku firmy dostarczyły do sklepów około 24,5 mln tych urządzeń. Oznacza to, że praktycznie w 2016 roku sprzedano tyle samo urządzeń, co w 2015 roku.

Rynek smartwatchy wzrostRynek smartwatchy wzrost Statista

Jeżeli porównamy to, do tego, w jaki sposób rósł rynek tabletów po premierze iPada w 2010 roku, to widać, z jakim trudem przychodzi firmom sprzedaż inteligentnych zegarków. Tylko w 2010 roku sprzedano globalnie ok. 19 mln tabletów, by rok później osiągnąć wynik 76 mln, a 2 lata później 145 mln. W pierwszym roku więc segment ten urósł o 400 proc., rok później o 190 proc. Tymczasem rynek smartwatchy, po pierwszych 2 latach sporych wzrostów (licząc od 2013) praktycznie się zatrzymał. 

rynek tabletówrynek tabletów Statista

2017 rok może być kluczowy dla tej branży. W tym roku mają wejść nowe urządzenia z Android Wear 2.0 od Google, a Fitbit, po przejęciu Pebble będzie próbował swoich sił z zegarkami. Samsung wciąż stara się sprzedać swoje produkty, niedawno premierę miał Galaxy Gear S3 (zobacz naszą recenzję), swoje urządzenia zapowiadają pomniejsi gracze. Na rynku łokciami rozpycha się Garmin, który w 3 kwartale 2016 miał 20 proc. udziału. Jednak wciąż liczba dostępnych urządzeń pokazuje, że popyt na tę technologię jest, delikatnie mówiąc, umiarkowany.

Apple już udowodniło, że nie jest w stanie pchnąć tego segmentu do przodu, jak to zrobiło z tabletami. Na horyzoncie nie widać jednak innej firmy, która mogłaby coś w tej kwestii zmienić. 

Więcej o:
Komentarze (45)
Apple ma 80 proc. rynku smartwatchy. I to nie jest dobra wiadomość
Zaloguj się
  • sir_fred

    Oceniono 16 razy 12

    Na szczęście smartwatche są doskonale zbędne, więc mogą sobie monopolizować do woli...

  • gadolinn

    Oceniono 10 razy 10

    apple moze miec nawet 100% tego rynku; ale jakie to ma za znaczenie, skoro nikt smartwatches nie uzywa?

  • remul

    Oceniono 4 razy 4

    "...i zarobić na nich mniej więcej 2,6 mld dolarów (przychód)". Litości!!!!! Przychód to nie zysk.

  • Jonek Mentolowski

    Oceniono 8 razy 2

    Podziwiam Apple'a. Tak uzależnić od siebie ludzi wyznających religię, że ich jabłka są najlepsze na świecie a i oni przez to są więcej warci niż przeciętny człowiek. Jakie to żałosne. Ludzie chrońcie dzieci przed tech nowinkami, inaczej będziecie mieć idiotów w domu, klikających, smyrających, ... bezmyślnych. Jak kiedyś ktoś wyłączy internet to będą tak samo samodzielni i myślący jak roboty bez prądu. Tacy ludzie jak @tom1622, to stracone dla świata pokolenie. Sam używam nowych technologii ale wiem gdzie jest granica i wolę kontakt z żywymi ludźmi a nie ...smart technologiami. Ile można odebrać maili, sms'ów, wysłać tweetów, dać lajków ... ? Większość z "zaawansowanych" technicznie ludzi nie pamięta o czym czytało rano!

  • hippolitt.kwass

    Oceniono 4 razy 2

    Nic dziwnego, że zgarnęli tyle rynku, bo taki bzdet mogą tylko fanboje kupować

  • to_ja_dziki-9876543210

    Oceniono 4 razy 2

    "Apple ma 80 proc. rynku smartwatchy."
    I co z tego????
    To zdychający gadżet, więc niech ma...

  • soso_soso

    Oceniono 2 razy 2

    Wychodzi z rachunku, że zarabiają 300$ na sztuce.

  • jurekwy

    Oceniono 6 razy 2

    Według mnie najbardziej zbędny gadżet, nie mam i nie zamierzam nigdy kupić. Reklama i "chęć bycia cool" robią wodę z mózgu i wciskają produkty, których wartość użytkowa wraz z ceną są kompletnie bezsensowne. Na tym polu Apple jest bezkonkurencyjny. Firma rozgrywa niemyślących (stado "baranów") jak chce. Za to ich podziwiam, i za sposób ich sprzedaży (urabianie klienta), ale nie za produkty.

  • jan.go

    Oceniono 1 raz 1

    'Apple już udowodniło, że nie jest w stanie pchnąć tego segmentu do przodu " A to od Apple zależy ? To zależy od tego którego nie znamy a kto wymyśli nowy rodzaj akumulatora Producenci samochodów sie o to modlą i paneli fotowoltaicznych też

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX