Ten przekręt przywędrował do nas z Kanady. Nie mów "TAK" do telefonu - to kradzież tożsamości

Robert Kędzierski
Przestępcy znaleźli nowy sposób na kradzież pieniędzy z naszych kart i kont. Dzwonią i zadają proste pytanie: "Czy dobrze mnie pan/pani słyszy". Kto odpowie naraża się na ryzyko strat finansowych.

Radio Zet ostrzega przed nowym przekrętem , który trafił do Polski z Kanady i USA. Przestępcy dzwonią i w rozmowie dążą do tego, aby ofiara wypowiedziała słowo "tak". Najczęściej pytają o jakość połączenia, bo w ten sposób najłatwiej zmusić do reakcji.

Czytaj też: Używasz WhatsAppa? Ta oferta to pułapka i oszustwo.

Kradzież tożsamości 

Odpowiadając na pytanie narażamy się na ryzyko strat finansowych. Przestępcy mogą bowiem za pomocą nagranej próbki zamawiać różnego rodzaju towary lub usługi. Kiedy ofiara odmówi zapłaty może być przekonywana, że wyraziła zgodę, przestępcy przedstawią jej nagranie, w którym słychać jak mówi słowo "tak".

CBC News zwraca uwagę na to, że nie do końca wiadomo na czym polega przekręt, gdyż metoda ataku jest świeża. 

Fałszywe wezwania do zapłaty

Polskie prawo od 2014 roku lepiej chroni konsumenta w kwestii zamówień składanych telefonicznie. Umowa zawarta tylko przez telefon do niczego nie zobowiązuje. Konsumenci mogą jednak nie zdawać sobie sprawy z tego i ulegać np. wezwaniom do zapłaty. 

Dlatego zalecamy ostrożność - nie potwierdzajmy przez telefon żadnych danych. Pamiętajmy też, że umowa zawarta przez telefon jest ważna wyłącznie po jej potwierdzeniu za pomocą listu lub e-maila. 

Więcej o:
Komentarze (94)
Ten przekręt przywędrował do nas z Kanady. Nie mów "TAK" do telefonu - to kradzież tożsamości
Zaloguj się
  • prawdziwy.tebe

    Oceniono 36 razy 30

    I oczywiście policja i sądy o telekomach nie wspominając nic z tym nie potrafią zrobić... Za machinacje z VATem 25, oszukiwanie zwykłych ludzi nikogo nie obchodzi...

  • Cichy Fragles

    Oceniono 5 razy 5

    To ja teraz proszę o nazwy firm lub instytucji, w których za pomocą jednego głupiego "tak" z magnetofonu da się cokolwiek załatwić.

  • sselrats

    Oceniono 4 razy 4

    Artykul troche krotki jak na literowkowy belkot.

  • falen

    Oceniono 4 razy 4

    Powinien być zakaz zawierania umów drogą telefoniczną. Rozwiązałoby to problem natrętnych telemarketerów.
    Rząd powinien wprowadzić podpis elektroniczny w dowodach elektronicznych, który powinien być jedynym oświadczeniem woli przy zawieraniu umów drogą elektroniczną.

  • trybunaluda

    Oceniono 4 razy 4

    Bez jaj. W takim razie odpowiedzialność za domniemane wyłudzenia powinien ponosić podmiot, który w ten sposób udziela pomocy wyłudzającemu. Do tej pory mnie dziwi jak można wziąć kredyt w tym państwie na skradziony dowód.

  • jsbmw

    Oceniono 6 razy 4

    Sposób na czytelników gazety.pl :)
    - Czy nie lubi Pani/Pan PIS-u?
    - TAAAAAAAK!
    - Dziękuję, rachunek będzie jutro.

  • dama_ze_stolycy_w_krakowie

    Oceniono 4 razy 4

    Dzwoni telefon Kowalskiego.
    Dzień dobry, tu Maria Malinowska. Czy rozmawiam z panem Janem Kowalskim?

    Co ma odpowiedzieć biedny Kowalski? Jeśli "TAK", to może paść ofiarą przestępców, jeśli "NIE", to rozmowa skończona i posądzenie o kradzież telefonu. Jeśli odpowie "NIE JESTEM PEWNY, NIE WIEM", przyjedzie do niego sanitariusz z kaftanem.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX