NASA testuje nowy samolot. Lot z Nowego Jorku do Londynu w 3,5 godziny

NASA rozpoczęła testy w tunelach nowego projektu cichego pasażerskiego samolotu ponaddźwiękowego. Pierwsza taka inicjatywa od czasów Concorde'a ma pozwolić na przelot z Nowego Jorku do Londynu w czasie 3,5 godzin.

Amerykańska agencja kosmiczna testuje miniaturę QueSST – Quiet Supersonic Technology X-plane (dosł. samolot na bazie cichej, ponaddźwiękowej technologii). Model w mikroskali w ciągu 8 tygodni będzie wystawiany na działanie wiatru o prędkości 0,3-1,6 macha (370-1960 km/h) w tunelu o wymiarach 6 na 8 stóp (1,8 na 2,5 m). Dzięki testom NASA ma nadzieje uruchomić w niedalekiej przyszłości ponaddźwiękowe loty pasażerskie nad lądem.

Technologia ma pozwolić na niską emisję dwutlenku węgla, niskie zużycie paliwa i ograniczenie hałasu. To właśnie szkodliwość dla środowiska doprowadziła do powstania inicjatywy Anti-Concorde, która ostatecznie doprowadziła do wycofania maszyn z użytku 13 lat temu.

 

NASANASA Nasa.gov

Concorde’y nie tylko wpływały na zwiększenie dziury ozonowej, ale także nie mogły latać nad lądem z powodu ogłuszającego hałasu. QueSST ma rozwiązać te problemy i przywrócić ekonomiczny sens lotów ponaddźwiękowych.

– Nasz projekt ukształtowany jest tak, by drastycznie zminimalizować hałas związany z przekraczaniem bariery dźwięku – wyjaśnia menedżer programu QueSST Peter Iosifidis. – Ten projekt redukuje ślad dźwiękowy do poziomu bicia, to znacznie ciszej w porównaniu ze współczesnymi lotami.

20 mln dolarów dla Lockheed Martin

 

Według zapowiedzi możliwe jest stworzenie samolotu zdolnego do lotu z prędkością 1,6 macha i generującego grom dźwiękowy o mocy równej 1 proc.wytwarzanego przez Concorde’a. Współpracujący z NASA koncern zbrojeniowy Lockheed Martin otrzymał na realizację projektu 20 mln dolarów w ramach inicjatywy New Aviation Horizons.Pierwszy prototyp załogowej maszyny może być gotowy w okolicach 2020 r. Lot z Nowego Jorku do Londynu ma trwać 3,5 godziny i kosztować 5 tys. dolarów.

 
Więcej o:
Komentarze (49)
NASA testuje nowy samolot. Lot z Nowego Jorku do Londynu w 3,5 godziny
Zaloguj się
  • maxthebrindle

    Oceniono 20 razy 12

    ' – Ten projekt redukuje ślad dźwiękowy do poziomu bicia, to znacznie ciszej w porównaniu ze współczesnymi lotami.'
    Cóż - Google Translate poddał się na tłumaczeniu z oryginału a 'redaktor' nie zauważył głupoty, jaką wkleja... Albo go ktoś pobił i ma problemy z Wydziałem Pomyślunku...
    W oryginalnej wiadomosci mowa o 'supersonic "heartbeat"', czyli 'miękkim, rozciągniętym w czasie efekcie dźwiękowym przekroczenia przez samolot bariery dźwięku. Concorde robił to w formie bardzo glośnego i gwałtownego 'BUM!', któremu towarzyszyła fala uderzeniowa o znacznej energii, potrafiąca rozbić szyby w oknach domów, o ile manewr został wykonany nad lądem.
    W latach osiemdziesiątych miałem nieprzyjemność mieszkać w pobliżu sowieckiego lotniska wojskowego w Polsce i podobne dźwięki w wykonaniu maszyn wojskowych potrafiły doprowadzić do szału - Concorde, będąc maszyną o wiele większą wywoływał jeszcze bardziej uciążliwe 'bumy'.
    Dalej - technologia testowana na modelu nosi nazwę QueSST (fajna gra słów wyszła, połączenie 'psssyt!' - 'used to attract someone's attention in an unobtrusive manner', z 'quest' - zadanie, poszukiwanie) i jest rozwijana przez Lockheed Martin Aeronautics na zlecenie NASA, zaś X-Plane to tradycyjna nazwa samolotow doświadczalnych NASA: Chuck Yeager po raz pierwszy przekroczył prędkość dźwięku na samolocie X-1, zatem wszystkie konstrukcje w ramach obecnej inicjatywy NASA zwanej New Aviation Horizons będą 'X-plane' zgodnie z tradycją. Tak więc nie ma mowy o 'samolocie na bazie technologii', bo to raczej technologia będzie 'na bazie' samolotu.

  • m78k

    Oceniono 7 razy 7

    A to "bicie" to bicie dzieci, czy serca? Zawsze rozczula mnie nieznajomość angielskiego u redaktorów Gazety.

  • aa1000

    Oceniono 9 razy 7

    Coś dla pani Szydło.
    Tylka dlaczego tak późno ci Amerykanie chcą to wyprodukować?

  • hrkukus

    Oceniono 10 razy 4

    Wiatr to zjawisko naturalne, w tym przypadku lepiej mówić o strumieniu powietrza.
    "redukuje ślad dźwiękowy do poziomu bicia" - chodzi o ślad, gdy bity krzyczy z bólu, czy mężnie milczy?

  • jovian

    Oceniono 4 razy 4

    "Ten projekt redukuje ślad dźwiękowy do poziomu bicia, to znacznie ciszej w porównaniu ze współczesnymi lotami."
    Drogi autorze, co to jest 'poziom bicia'? Jak mniemam w zamierzeniu miał on mieć coś wspólnego z wykorzystaniem google translatora i zdaniem ze strony Lockheed Martin które brzmi:
    "Lockheed Martin has partnered with NASA to solve one of the persistent challenges of supersonic flight – the sonic boom. The QueSST program is designed to turn that boom into a soft “heartbeat” thump."

  • miets1

    Oceniono 5 razy 3

    Nasi innowatorzy w tym czasie modelują TU-154.

  • stemp10

    Oceniono 1 raz 1

    U nas w tym czasie zmodyfikowano kształt oscypka, taka innowacja aby się lepiej wędził

  • gonebosco

    Oceniono 9 razy 1

    Concorde powodowały zwiększenie dziury oxonowej? Doprawdy? Kilka sztuk miałoby siać takie spustoszenie? mi się wydawało że to próby jądrowe w przestrzeni kosmicznej i wysoko nad ziemią do tego doprowadziły.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX