Gazeta.pl Next >  Technologie >  Jednym ruchem Google może stać się monopolistą w reklamie internetowej. Stworzy własnego AdBlocka

Jednym ruchem Google może stać się monopolistą w reklamie internetowej. Stworzy własnego AdBlocka

A A A
Jak odinstalować Adblockera

Jak odinstalować Adblockera

Według nieoficjalnych informacji Google pracuje nad własną wtyczką do blokowania reklam. Miałaby być wbudowana w przeglądarkę Chrome. Tym ruchem gigant internetu może stać się prawdziwym monopolistą na rynku reklamy internetowej.

Google może mieć plan związany z zachowaniem internautów, którzy coraz częściej blokują wyświetlanie reklam. Wall Street Journal, powołując się na nieoficjalne źródła, twierdzi, że Google pracuje nad własną rodzajem AdBlocka.

Wtyczka miałby być domyślnie zainstalowana zarówno w mobilną jak i stacjonarną wersję przeglądarki Chrome, której udział w rynku wynosi ok. 50 proc. 

Czy Google chce zablokować wyświetlanie reklam? Oczywiście nie, bo spółka jest tak naprawdę gigantyczną agencją reklamową. Stworzenie własnej wtyczki i wbudowanie w Chrome zwiększyłoby jednak kontrolę, jaką Google ma nad sporą częścią rynku reklamy internetowej. To sprawiłoby, że stałaby się globalnym monopolistą na tym rynku. 

Czytaj też: Google przyznaje, ma problem z tym rodzajem reklam. 

Dziś wydawcy mogą dogadywać się z twórcami wtyczek takich jak AdBlock, które nie blokują wszystkich reklam, a tylko wybrane. Twórcy wtyczki ustalili pewne standardy, które pozwalają na wyświetlenie reklamy - przede wszystkim musi ona być mniej inwazyjna. Google wolałoby, żeby właściciele portali reklamowych dogadywali się z nim. Wystarczy, że zaoferuje odpowiednie narzędzia, a więksi reklamodawcy z pewnością z nich skorzystają. 

Według badań Google różnego typu wtyczek blokujących wyświetlanie reklam używa 26 proc. internautów. Page Fair, firma specjalizująca się w badaniu internetu, opublikowała analizy, z których wynika, że coraz więcej internautów blokuje wyświetlanie reklam. Wzrost jest spory - w porównaniu z zeszłym rokiem wynosi średnio 30 procent. A to daje 615 mln komputerów, tabletów i smartfonów.

Młody Polak blokuje reklamy

Jak czytamy w analizie raportu Digital News Report 2016 trudno określić jeden powód, dla którego korzystamy z Adblocka. Aż 65% ankietowanych drażni zarówno liczba reklam na stronie, jak i fakt, że utrudniają konsumpcję treści. Reklamy podążające za użytkownikiem z witryny na witrynę wzbudzają niepokój o prywatność 43% naszych internautów. Co ciekawe, aż 40% instaluje Adblocka, żeby poprawić szybkość wczytywania stron, a 15% z obawy o zbyt duży transfer danych mobilnych. Na końcu 13% biorących udział w badaniu wskazuje oszczędność baterii w urządzeniu mobilnym, z którego korzystają.

Wall Street Journal zwraca uwagę na jeszcze jeden aspekt sprawy. Google osiągnął w zeszłym roku 60 mld dol. z reklamy w internecie. Kontrola nad tym co jest blokowane pozwoli zapewne zwiększyć dochód, albo przynajmniej zmniejszyć skalę strat powodowanych przez adblockery. 

+++

Zobacz też: Andrzej K. Koźmiński: Pracodawcy to nie są małe dzieci. To ludzie, którzy powinni dawać sobie radę

Polecamy
Komentarze (11)
Jednym ruchem Google może stać się monopolistą w reklamie internetowej. Stworzy własnego AdBlocka
Zaloguj się
  • kaktus-2

    Oceniono 11 razy 5

    Najśmieszniejsze jest to, że art. o blokowaniu reklam powstał na stronie która jest, pod tym względem, jedną z najbardziej zaśmieconych reklamami i samo odpalającymi się filmikami z głośnością ustawioną na pełen regulator...
    Dlatego zestaw obowiązkowy przed wejściem tutaj zawiera: 1. ABP 2. Eliminator slajdów 3. Flash control 4. XTML5 stoper

  • xoolnool

    Oceniono 7 razy 3

    Na co dzień korzystam z Firefoxa . Zainstalowane mam Firefox , Chrome i Opere. Firefox ze wszystkim możliwymi adblokerami etc :ublocker origin , ad blocker,ghostery, no script,cookie cleaner .Jak coś nie działa w firefoxie włączam Opere . 100 razy lepsza od chrome , ma wbudowane zarówno Vpn jak i ad blocker. Z chrome nie korzystam często jest za słaba dla mnie i mało kontroli nad nią.Trzeba dywersyfikować oprogramowanie instalowane na komputerze aby nie udostępniać potencialnych wszystkich danych o sobie jednej firmie.

  • Oceniono 11 razy 1

    No cóż. Wyborczej bez blokera reklam czytać się nie da.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX