;

Jednym ruchem Google może stać się monopolistą w reklamie internetowej. Stworzy własnego AdBlocka

Robert Kędzierski
Jak odinstalować Adblockera

Jak odinstalować Adblockera (Fot. Pexels/Robert Kędzierski)

Według nieoficjalnych informacji Google pracuje nad własną wtyczką do blokowania reklam. Miałaby być wbudowana w przeglądarkę Chrome. Tym ruchem gigant internetu może stać się prawdziwym monopolistą na rynku reklamy internetowej.

Google może mieć plan związany z zachowaniem internautów, którzy coraz częściej blokują wyświetlanie reklam. Wall Street Journal, powołując się na nieoficjalne źródła, twierdzi, że Google pracuje nad własną rodzajem AdBlocka.

Wtyczka miałby być domyślnie zainstalowana zarówno w mobilną jak i stacjonarną wersję przeglądarki Chrome, której udział w rynku wynosi ok. 50 proc. 

Czy Google chce zablokować wyświetlanie reklam? Oczywiście nie, bo spółka jest tak naprawdę gigantyczną agencją reklamową. Stworzenie własnej wtyczki i wbudowanie w Chrome zwiększyłoby jednak kontrolę, jaką Google ma nad sporą częścią rynku reklamy internetowej. To sprawiłoby, że stałaby się globalnym monopolistą na tym rynku. 

Czytaj też: Google przyznaje, ma problem z tym rodzajem reklam. 

Dziś wydawcy mogą dogadywać się z twórcami wtyczek takich jak AdBlock, które nie blokują wszystkich reklam, a tylko wybrane. Twórcy wtyczki ustalili pewne standardy, które pozwalają na wyświetlenie reklamy - przede wszystkim musi ona być mniej inwazyjna. Google wolałoby, żeby właściciele portali reklamowych dogadywali się z nim. Wystarczy, że zaoferuje odpowiednie narzędzia, a więksi reklamodawcy z pewnością z nich skorzystają. 

Według badań Google różnego typu wtyczek blokujących wyświetlanie reklam używa 26 proc. internautów. Page Fair, firma specjalizująca się w badaniu internetu, opublikowała analizy, z których wynika, że coraz więcej internautów blokuje wyświetlanie reklam. Wzrost jest spory - w porównaniu z zeszłym rokiem wynosi średnio 30 procent. A to daje 615 mln komputerów, tabletów i smartfonów.

Młody Polak blokuje reklamy

Jak czytamy w analizie raportu Digital News Report 2016 trudno określić jeden powód, dla którego korzystamy z Adblocka. Aż 65% ankietowanych drażni zarówno liczba reklam na stronie, jak i fakt, że utrudniają konsumpcję treści. Reklamy podążające za użytkownikiem z witryny na witrynę wzbudzają niepokój o prywatność 43% naszych internautów. Co ciekawe, aż 40% instaluje Adblocka, żeby poprawić szybkość wczytywania stron, a 15% z obawy o zbyt duży transfer danych mobilnych. Na końcu 13% biorących udział w badaniu wskazuje oszczędność baterii w urządzeniu mobilnym, z którego korzystają.

Wall Street Journal zwraca uwagę na jeszcze jeden aspekt sprawy. Google osiągnął w zeszłym roku 60 mld dol. z reklamy w internecie. Kontrola nad tym co jest blokowane pozwoli zapewne zwiększyć dochód, albo przynajmniej zmniejszyć skalę strat powodowanych przez adblockery. 

+++

Zobacz też: Andrzej K. Koźmiński: Pracodawcy to nie są małe dzieci. To ludzie, którzy powinni dawać sobie radę

Zobacz także
Komentarze (11)
Jednym ruchem Google może stać się monopolistą w reklamie internetowej. Stworzy własnego AdBlocka
Zaloguj się
  • kaktus-2

    Oceniono 11 razy 5

    Najśmieszniejsze jest to, że art. o blokowaniu reklam powstał na stronie która jest, pod tym względem, jedną z najbardziej zaśmieconych reklamami i samo odpalającymi się filmikami z głośnością ustawioną na pełen regulator...
    Dlatego zestaw obowiązkowy przed wejściem tutaj zawiera: 1. ABP 2. Eliminator slajdów 3. Flash control 4. XTML5 stoper

  • xoolnool

    Oceniono 7 razy 3

    Na co dzień korzystam z Firefoxa . Zainstalowane mam Firefox , Chrome i Opere. Firefox ze wszystkim możliwymi adblokerami etc :ublocker origin , ad blocker,ghostery, no script,cookie cleaner .Jak coś nie działa w firefoxie włączam Opere . 100 razy lepsza od chrome , ma wbudowane zarówno Vpn jak i ad blocker. Z chrome nie korzystam często jest za słaba dla mnie i mało kontroli nad nią.Trzeba dywersyfikować oprogramowanie instalowane na komputerze aby nie udostępniać potencialnych wszystkich danych o sobie jednej firmie.

  • stenrw

    Oceniono 11 razy 1

    No cóż. Wyborczej bez blokera reklam czytać się nie da.

  • alex.wawa

    Oceniono 7 razy 1

    G...a a nie monopolistą. Jak ich blocker nie będzie blokował niechcianych reklam, to ludzi nie będą z niego korzystać i wybiorą inny produkt, adblocka czy ublocka.
    Ludzie chcą produktu, który spełnia ich oczekiwania, a nie tego co ktoś im chce wcisnąć na siłę.

  • smacznakawa

    Oceniono 5 razy 1

    uBlock, koniec, kropka ;)

  • Trolluj T

    Oceniono 5 razy 1

    Ja z Chrome przestałem korzystać jakoś 2 miesiące temu, na rzecz Opery. Nieporównywalnie szybsza, ładniejsza, w trybie incognito można skorzystać z darmowego VPNa.

  • k0szalek

    Oceniono 6 razy 0

    Straty spowodowane przez AdBlocka ????? A jakież to zyski przynoszą fruwające obrazki na które po prostu nie patrzymy ??? Chyba tylko takie, że otumanieni przez agencje reklamowe dostawcy usług płacą za tzw. "odsłony", które nikogo już do niczego nie przekonują.... Szczytem skretynienia branży reklamowej jest wyświetlanie użytkownikom, którzy dokonali zakupu np. lodówki, reklam wszelkiej maści lodówek przez następny miesiąc.....

  • krunghtep01

    Oceniono 6 razy 0

    Ja normalne reklamy jakos znosze ale jak ciagle napotykam we wpisach taka kryptoreklame jak 'kupilem lapka za 10 % ceny' to mam chec kogos udusic.Podobnie 'byl bezrobotny a teraz ma hajsu pelne kieszenie-akademia XX' No i njeszcze pare innych.Wiadomo ze przegladarki to wielkie agencje reklamowe i tego nie da sie zmienic bo z tego zyja ale mysle ze wspolmym dzialaniem mozna przynajmniej wq.wiajacych idiotyzmow sie pozbyc !!!

  • proz

    Oceniono 10 razy 0

    Jak czytamy w analizie raportu Digital News Report 2016 trudno określić jeden powód, dla którego korzystamy z Adblocka. - naprawdę? Przecież bez tego w ogóle nie dałoby się niczego przeglądać bez bólu oczu i głowy.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Najnowsze informacje