Dotychczasowe kłopoty Ubera to pestka. Oprogramowanie, którego używali może ich pogrążyć

Jak donosi Reuters, Departament Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych prowadzi obecnie dochodzenie w sprawie oprogramowania, dzięki któremu Uber rzekomo 'ukrywał' samochody przed policją oraz przedstawicielami urzędów zajmujących się regulacjami transportu.

O kontrowersyjnym oprogramowaniu noszącym nazwę Greyball po raz pierwszy poinformowali w marcu dziennikarze New York Times. Jak zapewniał wtedy Uber, podstawowym przeznaczeniem rozwiązania była ochrona kierowców przed agresją ze strony taksówkowych związków zawodowych, ograniczenie oszustw, czy nieuczciwych działań ze strony konkurencji.

Greyball identyfikował użytkownika na podstawie numeru karty kredytowej, lokalizacji oraz typu urządzenia, z jakiego korzysta. Firma posuwała się krok dalej, sprawdzając numery kart kredytowych pod względem zgodności z tymi, jakich używają przedstawiciele organów ścigania. Dodatkowo weryfikowano również aktywność takich osób w sieciach społecznościowych, aby określić miejsce ich zatrudnienia.

Jeśli użytkownik nie przeszedł pomyślnie procesu weryfikacji (w domyśle okazywał się być powiązany z policją lub urzędami regulacji transportu) dostawał alternatywną wersję aplikacji z fałszywymi samochodami, które nie odpowiadały na próby zamówienia usługi. Greyball miał się sprawdzać w miastach, w których Uber z powodu problemów regulacyjnych nie był jeszcze dopuszczony do użytku. Tu wymienia się między innymi Portland w stanie Oregon.

Czytaj też: Uber wycofuje się z kolejnego kraju. Jego przyszłość w Europie może zostać przesądzona jeszcze w tym roku

Po doniesieniach mediów sprawą zajął się kalifornijski sąd, któremu Uber musi teraz dostarczyć dokumenty szczegółowo wyjaśniające zasadę działania Greyball. Przedstawiciele firmy zapewniają, że oprogramowanie nie jest już wykorzystywane w ten sposób i służy jedynie do wspomnianej wcześniej ochrony samych kierowców.

Zobacz wideo | Prezes Rainbow: Firmy stają się nieefektywne, jeśli wszystko spoczywa na rękach prezesa [NEXT TIME]

Więcej o:
Komentarze (42)
Dotychczasowe kłopoty Ubera to pestka. Oprogramowanie, którego używali może ich pogrążyć
Zaloguj się
  • Alicja Janiak

    Oceniono 4 razy 4

    Z ubera korzystają miliony osób na całym świecie (w Polsce już milion i liczba cały czas rośnie). Takie firmy działają przez lata bo dają wiele korzyści użytkownikom i ludziom, którzy z nimi współpracują. Innowacje się docenia - a nie likwiduje

  • Jan Kowalski

    Oceniono 4 razy 4

    Wszystkie te historie to jakaś nagonka medialna. Zniszczyć firmę bo za dobrze się rozwija. Ale później nie narzekajcie że wszystko jest za drogie, że za mało zarabiacie itd itp - skoro tak jesteście przeciw firmie, która oferuje to samo - tyle że taniej niż taxi

  • Oceniono 3 razy 3

    mimo wszystko i taka wybieram ubera. zadne argumenty nie przekonają mnie ze taxi jest lepsze - jak tylko widzieli ze nie znam miasta - turysta - przyjezdny - to zawsze trasa byla dluzsza no i oczywiscie drozsza. Wiecie, takie nieplanowane zwiedzanie miasta :/

  • Aneta Krawiec

    Oceniono 3 razy 3

    w uberze pracuje kiedy che, jak długo chcę. Kasa się zgadza i to najważniejsze. Cała reszta mnie nie obchodzi

  • Krzysztof Kowalski

    Oceniono 3 razy 3

    Jedna sprawa jest rozdmuchiwana przez media na wszystkie strony po to by szerzyć w społeczeństwie jakieś przekonania. A może warto poczekać na wyniki śledztwa zamiast już przesądzać o wynikach?

  • Oceniono 2 razy 2

    Z ubera korzystają już miliony osób na całym świecie i ta liczba ciągle rośnie. Przecież w Polsce ostatnio już naliczyli milion. Takie firmy działają przez lata bo dają wiele korzyści użytkownikom no i ludziom, którzy z nimi współpracują. Takie innowacje się docenia.

  • lidziasek

    Oceniono 2 razy 2

    Odnośnie super pracy na taksówce to może ktoś by chciał sobie chociaż trochę wyobrazić jak to jest wozić swoim autem pijanych śmierdzących pasażerów często posikanych i obrzyganych lub też małolatów jadących z dyskoteki drących mordy mówiących na ty "włącz ku... to radio głośniej helloooł !!! imprezaaaa!. Nie wspomnę jak się stoi 3 godziny bez kursu a potem pajac jedzie za 9zł dwie ulice dalej. Uciekające w ciemnych ulicach typy co nie chcą płacić itd. Podejrzewam że większość z was to za żadne pieniądze by nie chciało tego robić. Przypominam że auto na taxi zużywa się 5 razy szybciej niż wasze autka opony klocki sprzęgło akumulator rozrusznik itd. Ale są taksiarze i taksiarze. Kiedyś jechałem taksą mercedes s klasa gość gburowaty i na starcie mi mówi a raczej się chwali że on nie musi jezdzić bo jest emerytem wojskowym i jezdzi bo się nudzi w domu. I to właśnie przez takich jest mylna opinia jak to oni dobrze zarabiają i są gburowaci itd no pewnie jak mu listonosz przyniesie 2 koła emy a on jeszcze pełnego zusu nie płaci to może mieć extra auto i jeszcze opryskliwy .

  • hal_gravity

    Oceniono 3 razy 1

    Na biznes Ubera należy spojrzeć przez nieco inny pryzmat. Mają raczej długofalowy plan działania. Teraz zbierają dane które będą wykorzystywać później. Docelowo interesuje ich nabycie samochodów autonomicznych na prąd i bezpośrednie świadczenie usług bez korzystania z problematycznych kierowców.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX