Zagadka obciążania dodatkowymi opłatami klientów Play rozwiązana. Operator obiecuje zwrot pieniędzy

Robert Kędzierski
Kilka dni temu pisaliśmy o zgłoszeniach od klientów sieci Play, którzy są obciążani za doładowywanie obcych numerów. Cała sprawa okazała się przekrętem. Play zapowiada zmiany, ale zapewnia, że sprawa ma charakter marginalny. Poszkodowani mogą liczyć na zwrot straconych pieniędzy.

Jak informowaliśmy, niektórzy abonenci Play byli obciążani dodatkowymi opłatami za doładowania obcych numerów na kartę. Do serwisu Zaufana Trzecia Strona zgłaszali się poszkodowani twierdząc, że na rachunku widzą opłaty za coś, czego nie zlecali.

Mam abonament. Na mojej fakturze znajduję się obciążenia za doładowanie karty Play na łączną sumę 150 PLN, których nie robiłem. MÓJ TELEFON NIGDY NIE DOŁADOWYWAŁ ŻADNEJ KARTY PRE-PAID.

Osoby, które zgłaszały tę nieprawidłowość, często słyszały na infolinii, że wszystko się zgadza, a w historii ich konta widnieją odpowiednie zlecenia. 

Znamy mechanizm przekrętu

Zagadkę udało się rozwikłać ekspertom serwisu Zaufana Trzecia Strona. Faktycznie - doładowania były przeprowadzane z kont użytkowników Play24Poszkodowani zostali zaatakowani przez cyberprzestępców, którzy wykorzystali cechę w systemie.

Scenariusz wygląda następująco: atakujący przejmuje konto ofiary. Następnie loguje się na stronie 24.play.pl i wykonuje operację dodania numeru telefonu do konta. Ma to pozwolić zarządzanie w jednym panelu wieloma numerami. 

Kluczowe jest to, że użytkownik zostaje w tym momencie przeniesiony na inny adres - konto.play.pl. W drugiej zakładce wciąż może otworzyć jednak witrynę 24.play.pl. Z niejasnych przyczyn umożliwia to zmianę domyślnego numeru, na który przychodzą powiadomienia SMS od sieci Play.

Kod SMS potrzebny do zatwierdzenia doładowania dociera wyłącznie na nowy numer dopiero co dodany do konta. Gdybyście testowali sami, to uważajcie, by nie zamknąć zakładek zbyt szybko, bo możecie mieć problem z ponownym zalogowaniem się do konta. Najpierw w zakładce konto.play.pl trzeba usunąć nowy numer i dodać swój właściwy a następnie zatwierdzić zmianę. Wtedy można już się normalnie logować.

- wyjaśnia Zaufana Trzecia Strona. 

Na blogu Play pojawił się komunikat informujący o wprowadzeniu zmian mających uniemożliwić wykorzystanie tej luki w interfejsie. 

Wiemy już więcej na ten temat. Dodatkowo jeszcze wczoraj udało nam się wdrożyć uzupełniające rozwiązanie/zabezpieczenie. W momencie wykonania doładowania wysyłamy SMS na numer, który ma być obciążony. Jeśli sam zlecasz doładowanie masz potwierdzenie akcji, jeśli nie – jak najszybciej zgłoś sytuację do nas.

Czytaj też: Od 10 lat możesz pracować dla CIA. A w zasadzie to twój router. 

Nie możemy mieć jednak całkowitej pewności, że wszyscy klienci Play są już bezpieczni. W celu uniknięcia naliczania opłat użytkownik powinien zrobić dwie rzeczy.

Po pierwsze, zmienić hasło - zarówno do maila jak i konta Play. Bez dostępu do konta przestępcy nie zmienią numeru do powiadomień.

Drugi krok, to wyłączenie usługi "Doładowanie konta na kartę z abonamentu".  Warto też przejrzeć rachunki i w przypadku wątpliwości wnieść reklamację. 

Rzecznik prasowy Playa Marcin Gruszka zapewnił nas w rozmowie telefonicznej, że sprawa ma charakter incydentalny. Dotyczy kilkunastu osób, które otrzymają zwroty w ramach reklamacji. Firma twierdzi, że dziennie w sieci odnotowuje kilkanaście tysięcy doładowań na kartę przez abonentów. Do tej pory nie było problemów z tą usługą. Utrata pieniędzy opisywaną metodą jest możliwa tylko poprzez włamanie na konto.

Magazyn Porażka: Media kreują wyspy szczęśliwości, które dla wielu są po prostu nieosiągalne [NEXT TIME]

Więcej o:
Komentarze (17)
Zagadka obciążania dodatkowymi opłatami klientów Play rozwiązana. Operator obiecuje zwrot pieniędzy
Zaloguj się
  • table99

    Oceniono 8 razy 4

    tytul wskazuje ze Play robil przekrety, a to hakerzy sie wlamywali..
    tak pracuja polscy pismaki w brukowcach..

  • 1oszust1

    Oceniono 6 razy 0

    Morawiecki powienien się zainteresować dlaczego play wprowadził usługę "TV", a faktycznie płaci dzięki temu 8% zamiast 23. Ściema, bo klienci nie będąc zainteresowani taką usługą dowiadują się o tym przy podpisaniu umowy z komentarzem w stylu - to jest taka nowa usługa ale pani/pan nic za to dodatkowo nie płaci.Koszt abonamentu z vat 23% jest przerzucany na usługę TV 8%. Ot taka nowoczesna telefonia komórkowa z LTE 0,5Mb.
    Pewnie za ten kant ktoś wział wieeelką premię w play, ale sprawa śmierdzi na kilometry, niczym próba oszustwa Skarbu Państwa. RESERVED przy tym to pikuś

  • antylewak1234

    Oceniono 4 razy 0

    Przecież teraz numery są rejestrowane na konkretną osobę. Skoro ktoś podpiął obcy numer pod cudze konto i oszukiwał, to dokładnie wiadomo kto to zrobił, bo jest zarejestrowanym użytkownikiem sieci i konkretnego numeru telefonu. Od razu dziada zgłosić do prokuratury, nie widzę problemu .....

  • el.pistolero

    Oceniono 4 razy 0

    Jak tam szybkość internetu w roamingu krajowym? Wiele osób zdecydowało się na Play mamina hasełkami o zasięgu czterech sieci. Teraz się okazuje, że zasięg owszem jest, ale w przypadku internetu mocno limitowany jeśli chodzi o prędkość. Nie bądźcie zdziwieni, gdy przy wskaźniku zasięgu macie wyświetlone "R", to prędkość internetu max 1,5 Mb/s.

  • incipit

    Oceniono 9 razy -1

    W ramach reklamacji ??? Play powinna na kolanach z kwiatami i kopertą do poszkodowanych, albo doniesienie do prokuratury za oszustwo i wyłudzenie. Po odpowiedniej ich liczbie ktoś by oszustów ruszył.

  • zapomorski12

    Oceniono 5 razy -1

    Play obciąża nas, swoich abonentów także innymi kosztami, których jak sądzę większość sobie nie życzy. Otóż od pewnego czasu ciągle pokazują nowe reklamy w TV z różnymi tzw. "gwiazdami" za które z pewnością im płacą, i to nieźle. A nie lepiej zrobić prezent abonentom i coś obniżyć, zaproponować jakąś nową usługę w ramach już posiadanego abonamentu? Właściciele PLAY, radzę przystopować z tym wynajmowaniem pseudo gwiazd do reklam i płacenie im wysokich gaży z naszych opłat, bo na pewno filantropami nie jesteście i ze swoich dochodów im nie płacicie. W przeciwnym razie, w pewnym momencie zaczniecie tracić klientów, którzy wkurzają się na taką rozrzutność.

  • billyboy1943

    Oceniono 8 razy -2

    tylko na kartę i bez bajerów-nikt mi nic nie ukradnie-nie włączy premium i innych złodziejstw-.... bo mam góra dyszkę na koncie-śmieć frajerom i zapraszam hakerów-hakujcie do woli!!

  • wooki74

    Oceniono 15 razy -3

    "wykorzystali cechę w systemie". Czy mam rozumieć, że system jest tak zaprojektoway (posiada taką cechę), że ułatwia robotę przestępcom? :P

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX