Klienci Plusa otrzymali zawyżone rachunki przez niechciane usługi SMS. Sieć wyjaśnia jak nie stracić pieniędzy 

Robert Kędzierski
Polkomtel, właściciel sieci Plus, odpowiedział na nasz materiał dotyczący zawyżonych rachunków części klientów. Twierdzi, że opłat można było uniknąć. W jaki sposób? Wyjaśniamy 

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował o wszczęciu postępowania przeciwko Polkomtelowi. Chodzi o usługę Czat Towarzyski, którą część klientów włączyła sądząc, że oczyszcza w ten sposób przepełnioną skrzynkę SMS.  

Wiadomość, którą otrzymywali klienci Plusa mogła niektórych wprowadzać w błąd.  Brzmiała następująco:

Czat: Skrzynka nr [***] jest pełna! Odczytaj te wiadomosci za darmo! Slij bezpłatny sms CZAT na 60228 zanim zostaną skasowane! 7218.pl potem 2,46/doba 

Przedstawiciel Biura Prasowego operatora informuje nas jednak, że SMS zawierał adres operatora usługi: 7218.pl. A tam znajdziemy regulamin tej konkretnej usługi wraz ze wszystkimi informacjami niezbędnymi do złożenia ewentualnej reklamacji. 

Co robić, by pieniędzy nie stracić lub je odzyskać? 

Na pierwsze z pytań odpowiada sam Polkomtel. Sposób wydaje się oczywisty, ale trzeba go wyraźnie wyartykułować: przed odpisaniem na wiadomość należy ją dokładnie przeczytać. Przedstawiciel Plusa twierdzi, że w wiadomości były wszystkie potrzebne informacje, by zorientować się, że odpowiadając na nią rozpoczynamy płatną usługę. 

Federacja Konsumentów odpowiada na drugie pytanie. Radzi, by do operatorów usługi SMS Premium - nie naszego operatora komórkowego - wysyłać reklamację powołując się na błąd w oświadczeniu woli. Chodzi o 84§2 Kodeksu cywilnego, w którym czytałem.  „błąd uzasadniający przypuszczenie, że gdyby składający oświadczenie woli nie działał pod wpływem błędu i oceniał sprawę rozsądnie, nie złożyłby oświadczenia tej treści”. 
 
W poradniku Federacji znajdziemy też informacje dotyczące rygorów narzucanych przez prawa. Wynika z nich obowiązek podawania wraz z numerem usługi telekomunikacyjnej ceny za jednostkę rozliczeniową usługi lub za połączenie ze wskazaniem ceny brutto i nazwy podmiotu realizującego dodatkowe świadczenie. W wypadku tej konkretnej wiadomości to "7218.pl" w treści SMS. Oczywiście w przypadku, jeśli ktoś uznałby, że wiadomość wprowadza go w błąd - my uczciwości organizatora usługi nie podważamy. 

Dodatkowo organizator konkursu ma obowiązek umożliwienia konsumentowi dokonania skutecznej i natychmiastowej rezygnacji z usługi w każdym czasie, w sposób prosty i wolny od opłat. Operator ma obowiązek umożliwienia konsumentowi określenia progu kwotowego, którego nie chce przekroczyć w rachunku - to zrobimy za pomocą konsultanta lub w biurze obsługi klienta.

Czytaj też: Ludzie nie chcą płacić abonamentu telewizyjnego. I mają sporo pomysłów, by tego nie robić. 

Rzecznik Praw Dziecka poruszając kwestię opłat za SMSy premium zwraca uwagą na problem zamawiania takich usług przez osoby nieletnie.  Zwłaszcza, że decyzja dziecka o zamówieniu o np. gry, została podjęta pod wpływem błędu wywołanego nieuczciwym zachowaniem podmiotu oferującego usługę. W błąd wprowadzać może brak informacji o konieczności ponoszenia dodatkowych opłat za usługę lub reklama sugerująca darmowy do niej dostęp. Takie zachowania mogą być zakwalifikowane jako nieuczciwe praktyki rynkowe. 

Podstawy filmowania - w jaki sposób trzymać aparat?

Więcej o:
Komentarze (23)
Klienci Plusa otrzymali zawyżone rachunki przez niechciane usługi SMS. Sieć wyjaśnia jak nie stracić pieniędzy 
Zaloguj się
  • tatankaiyotake

    Oceniono 6 razy 4

    operatorzy ZARABIAJA na tych oszustwach i te swoje dobre rady moga sobie w buty wlozyc. Jezeli NAPRAWDE chcieliby rozwiazac problem - DOMYSLNIE takie uslugi bylyby zablokowane, a nie na żądanie klienta. proste?

  • truten.zenobi

    Oceniono 2 razy 2

    dopóki organa ścigania będa przymykac oczy na tego typu przestepstwa dopóki nic sięnie zmieni. przywalacie karę operatorowi ale to tak naprawdę my ją zapłącimy - uczciwi klienci tego operatora.
    a dlaczego nie ścigacie tych którzy w tak bezczelny sposób ludzi naciągają? czyżby było to niezgodne z wartościami chrześcijańskimi tego ultrakatolickiego kraju niosącego odnowe moralną europie?

  • pull_up_terrain_ahead

    Oceniono 1 raz 1

    Podstawowa rzecz: usługi premium powinny być automatycznie wyłączone na starcie karty a najlepiej z każdym nowym okresem rozliczeniowym. Po drugie powinno byc pod karą wysokiej grzywny wyraźnie podane ile co kosztuje. Ostatecznie to tylko kwestia decyzji politycznej żeby z takim naciąganiem się rozprawić.

  • 500_zl_na_kazde_dziecko

    0

    W SMSie nie ma podanej ceny za "usługę". Jest: 2,46/doba, a powinno być: 2,46 zł/doba. Brak skrótu "zł" powoduje że nie jest to cena.

  • kuma1

    0

    Skoro Plus wpuszcza klientom złodziejską firmę, to czyni to świadomie. Metody naciągania też zna. Wszystkie nadużycia firm, którym świadomie umożliwia naciągać własnych klientów, Plus powinien co do grosza zwrócić . Przez takie cyrki odszedłem z Orange, bo orżnęli mnie na 300 zł , jeżeli takie numery zaczną wyprawiać w Plusie to też dam nogę na inny pokład.

  • realistas

    Oceniono 4 razy 0

    Powinni zablokować oszustów. Skoro tego nie robią to powinni zwrócić kasę.

  • felicjan.dulski

    0

    "Usługa" premium powinna być aktywowana po zawarciu pisemnej umowy i tyle w temacie.
    Przecież z tego NIKT nie korzysta.
    Ustawodawco do dzieła.

  • ajg62

    0

    PLUS to złodzieje bo współpracują ze złodziejami - mowa ze to nie oni biorą pieniędzy ale oni je inkasują w imieniu złodzieja - nie ma oddzielnej faktury od innych "złodziei"

  • Krzysztof Sawczuk

    0

    zablokowac mozna łatwo
    wpisujesz w wiadomości treśc lista i wysyłasz na nr 8888
    dostajecie liste aplikacji i nr i pokolei blokujecie wpisując STOP i nazwa aplikacji i wysyłacie na nr podany w aplikacji np Stop Wróżka 78886

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX