PKO BP ostrzega: oszuści próbują wyłudzić dane przez telefon. Udają pracowników banku

Robert Kędzierski
PKO BP ostrzega na swojej stronie: oszuści podszywający się m.in. pod pracowników banku próbują wyłudzić poufne dane. Wiemy jak działają. Zagrożeni są też klienci innych banków.

Klienci banku PKO BP stali się celem ataku bliżej nieokreślonej grupy przestępczej. Jak informuje bank na swojej stronie coraz więcej osób zgłasza próbę wyłudzenia poufnych danych, które mogą posłużyć do przejęcia kontroli nad bankiem.

Do ofiar dzwonią osoby podające się za pracowników banku, kancelarii prawnych albo innych firm. Twierdzą, że wdrażają nową procedurę bezpieczeństwa i żądają loginu i hasła dostępowego do konta. 

PKO ostrzega, że rzeczywistym celem przestępców jest zdobycie informacji, które pozwolą dokonać przelewu z rachunku klienta.

Centrum Cyberbezpieczeństwa Związku Banków Polskich w swoim komunikacie zwraca uwagę, że podobne ataki dotyczą też innych banków. Wśród poszkodowanych znaleźli się m.in. klienci ING Banku Śląskiego.

Centrum radzi też jak bronić się przed tego typu zagrożeniem. 

  • bank nigdy nie wymaga podawania loginu i pełnego hasła do bankowości. Nnigdy nie ujawniaj informacji o kartach płatniczych, o dostępie do bankowości internetowej lub mobilnej, o które jesteś proszona/proszony w wiadomościach przez telefon. Bank nigdy nie wymaga podawania loginu i pełnego hasła do bankowości.
  • jeżeli dojdzie do podejrzanego kontaktu w kanale telefonicznym należy bezzwłocznie poinformować o tym zdarzeniu bank. Do nawiązania kontaktu z bankiem wykorzystuj tylko te numery telefonu lub adresy e?mail, które bank wskazał przy zawieraniu umowy rachunku bankowego.

Czytaj też: Stracili niemal 12 tys. zł, chociaż przelali pieniądze na właściwe konto. 

Przestępcy nie zawsze działają na ślepo

Eksperci zwracają uwagę na fakt, że w ostatnim czasie cyberprzestępcy zmienili taktykę działania. Swoje działania prowadzą w kilku etapach. Najpierw prowadzą rekonesans. Rozsyłają złośliwe oprogramowanie niekoniecznie po to, by wykraść za jego pomocą pieniądze. Czasami wystarczy im śledzenie zachowania użytkownika. Jeśli przestępcy uzyskają informacje, że dana osoba korzysta z konkretnego banku mogą wykorzystać to podczas rozmowy. Będą dzięki temu bardziej przekonujące. 

***

"Popełniłem już tyle głupich błędów w biznesie, że teraz statystycznie musi mi się udać"

Więcej o:
Komentarze (18)
PKO BP ostrzega: oszuści próbują wyłudzić dane przez telefon. Udają pracowników banku
Zaloguj się
  • anna_pot

    Oceniono 10 razy 10

    Bardzo wyrafinowana metoda. Dzień dobry dzwonie z banku - poproszę się przedstawić. Bardzo mi miło. Poproszę o Pani login do konta. Teraz hasło. Poproszę także kody jednorazowe. Ok. dziękuję i życzę miłego dnia.

  • styks_1

    Oceniono 4 razy 4

    Najwięksi oszuści to w/w. Kłamali w grudniowym wywiadzie, że nie kablują na klientów do urzędów celnych w sprawie transakcji hazardowych, a ja zostałem za to niedawno skazany.

  • Roman Topolnicki

    Oceniono 2 razy 2

    nie szkoda mi takich co w ten sposób stracą kasę - powinni się jeszcze pytać o PIN i kod weryfikacyjny do karty i oczywiście nr karty. Jacy głupole takie metody oszustw :)

  • sigit

    Oceniono 4 razy 2

    Rzeczywiście, należy nazwać "poszkodowanymi" osoby o mózgu wielkości orzeszka. Jak natura mogła im to zrobić ...

  • maxxx35

    Oceniono 6 razy 2

    czyli na celowniku oszustów są pisdowate prenatale :-)

  • occam

    Oceniono 2 razy 2

    "PKO ostrzega, że rzeczywistym celem przestępców jest zdobycie informacji, które pozwolą dokonać przelewu z rachunku klienta."

    Czyli co, poporosi też o kod ze zdrapki lub będzie czekał na linii aż oszukiwany dostanie kod SMSem i poda go oszustowi ?!

  • bella96

    Oceniono 1 raz 1

    1. To ja dzwionię do banku, jeśli mam jakiś interes do załatwienia.
    2. Jeśli bank dzwoni do mnie, to znaczy, że chce wcisnąć mi jakiś kit. Na pewno nie dzwoni "z dobrym sercem", aby dać mi więcej zarobić, tylko poto, żeby mnie pośrednio lub bezpośrednio orżnąć.
    3. Na blackliście mam już około 1000 numerów telefonicznych popularnych call center.
    = mam święty spokój i w tylnej części ciała wszystkich tego typu oszustów.

    Pozdrawiam,

    P.

  • keram01

    Oceniono 1 raz 1

    Nie używam ani komórki ani kompa do kontaktów z bankiem. Dla zdrowia idę sobie pieszo do banku raz w miesiącu.

  • witam777

    0

    A z jakich numerów telefonów dzwonią? Przecież wszystkie numery są przypisane do osoby.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX