Trzy razy wyłączał możliwość wysyłania SMS Premium. I tak dostał rachunek na 1300 zł. Operator umywa ręce

Robert Kędzierski
Jeden z klientów sieci Plus został obciążony kosztownym rachunkiem za drogie SMS Premium, choć - jak twierdzi - zablokował tę usługę. Operator tłumaczy, dlaczego taka blokada mogła zostać zdjęta.

Do portalu Niebezpiecznik.pl zgłosił się użytkownik sieci Plus, któremu do rachunku za internet mobilny doliczono spore opłaty za SMS Premium. Stało się tak, chociaż mężczyzna, jak twierdzi, zablokował możliwość wysyłania tego typu wiadomości. 

Pierwszy z rachunków podwyższono o 600 zł, drugi o 200, kolejny o 500 zł. Poszkodowany stracił więc w sumie 1300 zł

Reklamacja odrzucona

Mężczyzna twierdził, że żadnych wiadomości nie wysyłał, nie zdejmował też blokad umożliwiających ich wysyłanie. Postanowił  napisać reklamację. Niestety -  sieć odrzuciła  wniosek. Uznała, że wiadomości na pewno zostały wysłane z numeru ofiary.

Na prośbę Niebezpiecznika operator jeszcze raz przeanalizował całą sprawę. Wnioski wysnute przez Departament Bezpieczeństwa Teleinformatycznego Polkomtel  są niepokojące.

Z karty SIM były wysyłane SMS-y, które służyły do wypłaty bitcoinów poprzez bankomaty albo BlueCash za pośrednictwem dwóch kantorów. [...] Nie ma żadnych wątpliwości, że wiadomości zostały wysłane, blokady założone i zdjęte za pomocą kodów SMS-owych.

Przedstawiciele Plusa wyjaśniają, że istnieje możliwość, iż ktoś przejął kontrolę nad komputerem poszkodowanego. Uzyskując dostęp do modemu mobilnego mógł zdjąć blokady i wysłać wiadomości Premium. 

Możliwe, że mężczyzna padł ofiarą ataku cyberprzestępców. Nie można też wykluczyć działania osób trzecich - wiadomości mógłby wysłać ktoś mający fizyczny dostęp do urządzenia. 

Czytaj też: Magia Apple Watch jednak działa. Amerykanie rozbili bank

Powiększone rachunki w T-Mobile

Pod koniec sierpnia podobny problem zgłaszali niektórzy użytkownicy T-Mobile. I w tym wypadku miało dojść do przejęcia kontroli nad niektórymi routerami LTE, które, podobnie jak smartfon, umożliwiają wysyłanie wiadomości. W tym Premium SMS. 

Nic nie wskazuje na to, że zjawisko ma skalę masową. Warto jednak pamiętać o tym, że złośliwe oprogramowanie może być naprawdę groźne. Cyberprzestępcy ciągle znajdują nowe sposoby na zdobycie naszych pieniędzy.

W lipcu rząd zapowiadał, że zmieni prawo tak, by konsumenci byli lepiej chronieni przed nieoczekiwanymi opłatami za SMS Premium. Planowano wprowadzić limity kwotowe, które miały ograniczyć górny pułap wydatków na tego typu usługi.

Szacuje się, że biznes związany z SMS-ami premium może być wart nawet 1 mld złotych rocznie. Jest to łakomy kąsek, nie tylko dla różnego typu firm wykorzystujących te usługi, ale również dla samych firm telekomunikacyjnych, które też na tym zarabiają.

Więcej o:
Komentarze (43)
Trzy razy wyłączał możliwość wysyłania SMS Premium. I tak dostał rachunek na 1300 zł. Eksperci: to możliwe
Zaloguj się
  • felicjan.dulski

    Oceniono 17 razy 17

    Ostatnie zdanie, a nawet jego fragment: "ale również dla samych firm telekomunikacyjnych, które też na tym zarabiają.”
    wystarczyłby za cały artykuł.

  • wan4

    Oceniono 16 razy 14

    to samo mnie zrobili w play. Odwołałem się i byłem zdeterminowany by w sądzie pokazali dowody z systemu informatycznego, kto wprowadzał te zmiany i na jakiej podstawie (ew. nagrania polecenia tel.) dopiero wtedy rura im zmiękła i uznali reklamacje. To są oszustwa i warto isć z nimi do sądu

  • wajego

    Oceniono 18 razy 14

    Cóż, rozwiązanie na przyszłość jest proste. Prepaid, taryfa noilimit i nic nie ściągną, bo nic nie płacę ponad stałą kwotę. Choćby bardzo chcieli. Sam od dwóch lat korzystam i sobie chwalę. Zupełnie nie rozumiem, jak w czasach taryf nolimit można jeszcze mieć abonament....
    Pozdrawiam

  • dawaj.flaszkie

    Oceniono 6 razy 6

    A wystarczyłoby, żeby zablokować zdjęcie blokady inaczej niż przez operatora, nawet odpłatnie ;-)

  • justas32

    Oceniono 8 razy 4

    Co to za kradzież ? Kradnie to się 30 miliardów złotych - na lotnisko w Baranowie. I wszystko legalnie, w białych rękawiczkach, przy światłach reflektorów i kamer. To jest dopiero kradzież ...

  • Vblacqe (Vblacqe)

    Oceniono 3 razy 3

    Ja miałem tak że nie wysyłałem żadnych sms i nagle przyszło mi "dziękujemy za zakupienie subskrypcji" zadzwoniłem do operatora i mieli to zablokować. Następnego dnia okazało się że nic nie jest zablokowane!

  • bobafettysz

    Oceniono 3 razy 3

    Plus i Tmobile, dziękuję, już wiem z czyich usług nigdy nie korzystać.

  • rts44

    Oceniono 3 razy 3

    też tak miałem i dlatego przeszedłem do innej sieci

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX