Trzy razy wyłączał możliwość wysyłania SMS Premium. I tak dostał rachunek na 1300 zł. Operator umywa ręce

Robert Kędzierski
Jeden z klientów sieci Plus został obciążony kosztownym rachunkiem za drogie SMS Premium, choć - jak twierdzi - zablokował tę usługę. Operator tłumaczy, dlaczego taka blokada mogła zostać zdjęta.

Do portalu Niebezpiecznik.pl zgłosił się użytkownik sieci Plus, któremu do rachunku za internet mobilny doliczono spore opłaty za SMS Premium. Stało się tak, chociaż mężczyzna, jak twierdzi, zablokował możliwość wysyłania tego typu wiadomości. 

Pierwszy z rachunków podwyższono o 600 zł, drugi o 200, kolejny o 500 zł. Poszkodowany stracił więc w sumie 1300 zł

Reklamacja odrzucona

Mężczyzna twierdził, że żadnych wiadomości nie wysyłał, nie zdejmował też blokad umożliwiających ich wysyłanie. Postanowił  napisać reklamację. Niestety -  sieć odrzuciła  wniosek. Uznała, że wiadomości na pewno zostały wysłane z numeru ofiary.

Na prośbę Niebezpiecznika operator jeszcze raz przeanalizował całą sprawę. Wnioski wysnute przez Departament Bezpieczeństwa Teleinformatycznego Polkomtel  są niepokojące.

Z karty SIM były wysyłane SMS-y, które służyły do wypłaty bitcoinów poprzez bankomaty albo BlueCash za pośrednictwem dwóch kantorów. [...] Nie ma żadnych wątpliwości, że wiadomości zostały wysłane, blokady założone i zdjęte za pomocą kodów SMS-owych.

Przedstawiciele Plusa wyjaśniają, że istnieje możliwość, iż ktoś przejął kontrolę nad komputerem poszkodowanego. Uzyskując dostęp do modemu mobilnego mógł zdjąć blokady i wysłać wiadomości Premium. 

Możliwe, że mężczyzna padł ofiarą ataku cyberprzestępców. Nie można też wykluczyć działania osób trzecich - wiadomości mógłby wysłać ktoś mający fizyczny dostęp do urządzenia. 

Czytaj też: Magia Apple Watch jednak działa. Amerykanie rozbili bank

Powiększone rachunki w T-Mobile

Pod koniec sierpnia podobny problem zgłaszali niektórzy użytkownicy T-Mobile. I w tym wypadku miało dojść do przejęcia kontroli nad niektórymi routerami LTE, które, podobnie jak smartfon, umożliwiają wysyłanie wiadomości. W tym Premium SMS. 

Nic nie wskazuje na to, że zjawisko ma skalę masową. Warto jednak pamiętać o tym, że złośliwe oprogramowanie może być naprawdę groźne. Cyberprzestępcy ciągle znajdują nowe sposoby na zdobycie naszych pieniędzy.

W lipcu rząd zapowiadał, że zmieni prawo tak, by konsumenci byli lepiej chronieni przed nieoczekiwanymi opłatami za SMS Premium. Planowano wprowadzić limity kwotowe, które miały ograniczyć górny pułap wydatków na tego typu usługi.

Szacuje się, że biznes związany z SMS-ami premium może być wart nawet 1 mld złotych rocznie. Jest to łakomy kąsek, nie tylko dla różnego typu firm wykorzystujących te usługi, ale również dla samych firm telekomunikacyjnych, które też na tym zarabiają.

Więcej o:
Komentarze (43)
Trzy razy wyłączał możliwość wysyłania SMS Premium. I tak dostał rachunek na 1300 zł. Eksperci: to możliwe
Zaloguj się
  • felucjan

    0

    Proste rozwiązanie: Podpisuję w salonie oświadczenie o blokadzie i mogę je zlikwidować tylko w salonie również tylko poprzez formę pisemną za potwierdzeniem tożsamości.

    Dlaczego operatorzy nie godzą się na takie rozwiązanie? Odpowiedź jest w artykule "Jest to łakomy kąsek, (...) również dla samych firm telekomunikacyjnych, które też na tym zarabiają".

    Ktoś okradł człowieka, a operator 'Plus' czerpie z tego tytułu korzyści. To jest czerpanie korzyści majątkowej z przestępstwa i uniemożliwienie zabezpieczenia się przed nim.

    KK.
    Art. 292. § 1. Kto rzecz, o której na podstawie towarzyszących okoliczności powinien i może przypuszczać, że została uzyskana za pomocą czynu zabronionego, nabywa lub pomaga do jej zbycia albo tę rzecz przyjmuje lub pomaga do jej ukrycia, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

  • aum

    Oceniono 1 raz 1

    Z Polkomtelem trzeba walczyć. Miałem to samo. Sprzedali mi felerny telefon. Zablokowany wysyłał SMS Premium. Reklamacje były tylko przyjmowane. Żadnych działań. Chciałem kupić inny droży telefon, dopłacić 300 zł. NIE zgodzili się. Wreszcie zablokowali mi połączenia za 47 zł. Pisma do nich nic nie pomagały. Chcieli abym zapłacił 840 zł za zerwanie Umowy. Którą zerwał Polkomtel ! Złożyłem pismo do prokuratora, o próbę wyłudzenia, art. 286 § 1. kk. Polkomtel wysłał pismo do prokuratury i tam: ''departament'' ds. wyłudzeń... Departamenty się tworzy, zamiast dojść do ugody z Klientem ? Prokurator ? Przyznał racje Polkomtelowi. Hmm ! W pismach do Polkomtela napisałem, że postępują jak bandyci, typu Pershing i inne grupy mafijne. Nie oskarżyli mnie o pomówienia. Nie złożyli pozwu do sądu. A szkoda. Udowodnił bym im takie działania, na moją niekorzyść. Ponieważ pisma do Polkomtelu były jak u każdego operatora. Zawsze na niekorzyść Klienta, złożyłem pozew do SR. Przedstawiciel Polkomtelu nie zgłosił się na 2 rozprawy. Wygrałem. Wtedy Polkomtel odwołał się do SO. Skład sędziowski uznał moje racje, odrzucił wymyślone racje Polkomtelu. Wygrałem ! Polkomtel przegrał, bez prawa do kasacji !! Z dziadami tylko z pozycji siły. Argumentum 'ad baculum'.

  • rabin_z_czubow

    Oceniono 1 raz 1

    Szacuje się, że biznes związany z SMS-ami premium może być wart nawet 1 mld złotych rocznie. - jakby zapłacili 10 mld złotych kary rocznie to przestaliby szybko naciągać klientów na koszty.

  • Magda Lupin

    Oceniono 1 raz 1

    to u nich standard.Mialam to samo.Czekamy tylko aby odejsc od tych zlodzieji

  • cep_0

    Oceniono 1 raz 1

    W ORANGE też się to zdarza.
    SMS-y premium to dochodowy interes dla wszystkich, a w tym i operatora.
    To powinno być zakazane URZĘDOWO, iż tylko zmiana umowy z odpowiednim podpisem umożliwia taką "INWESTYCJĘ".

  • owrank

    Oceniono 1 raz -1

    takie praktyki może zakończyc tylko pierwszy wyrok skazujący dowolnego operatora za współudział w wyłudzeniu

  • Maciek Medyj

    Oceniono 2 razy 0

    Blokada sms premium to świetne zabezpieczenie, jeśli ktoś ma nieodpowiedzialnych domowników itp, gorzej, jak ci domownicy nauczą się tę blokadę zdejmować. Dzieci są niesamowicie sprytne, szczególnie jeśli chodzi o dostęp do płatnych opcji w ulubionych przez nie grach.

  • killer2016

    Oceniono 1 raz 1

    Mam wrażenie że operator jest winien. Sam na początku tego roku blokowałem SMS premium tak przychodzące jak i wychodzące poprzez infolinię, przestaly przychodzić ale po pół roku znowu się zaczęlo i nawet z jakigoś powodu wysłane zostało `7 sms-ów co dwie, trzy minuty. W telefonie jest tylko jeden zarejestrowany i nie można odczytać treści. Telefon mam nie jakiś tam smartfon tylko klawiszowy. Sprawdzam na stronie a tam wszystko po włączane, jakby nigdy nic. Operator ORANGE.

  • Vblacqe (Vblacqe)

    Oceniono 3 razy 3

    Ja miałem tak że nie wysyłałem żadnych sms i nagle przyszło mi "dziękujemy za zakupienie subskrypcji" zadzwoniłem do operatora i mieli to zablokować. Następnego dnia okazało się że nic nie jest zablokowane!

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX