Orange się zlitował. Ofiary oszustwa nie zapłacą za telefony na Kubę

Ofiarom tego oszustwa tym razem się upiecze. Sieć Orange poinformowała właśnie, że anuluje opłaty naliczone za połączenia z kubańskimi numerami.

Kilka dni temu sieć obiegła informacja o kolejnym już oszustwie telefonicznym. Pułapka zastawiona była na klientów sieci Orange. Przestępcy puszczali sygnały na numery polskich abonentów licząc na to, że niczego nie podejrzewający użytkownicy będą oddzwaniać.

Korzystali przy tym z kubańskich numerów zaczynających się od +53. Abonenci, którzy w dobrej wierze oddzwaniali narazili się na bardzo wysokie koszty. Minuta połączania z numerem oszustów kosztowała klientów Orange 8,28 zł.

Naciągacze wykorzystali okres świąteczny, w którym użytkownicy komórek chętniej oddzwaniają na nieznane numery. Zwłaszcza, że niektóre zagraniczne prefixy przypominają numery kierunkowe do polskich miast.

Oszuści wykorzystują naturalną chęć sprawdzenia, kto i w jakim celu do nas dzwonił. Oszustom pomaga także podobieństwo prefiksów wielu krajów do stref numeracyjnych w Polsce. Gdy klient oddzwoni na numer należący do oszusta, usłyszy w słuchawce ciszę, sprawiającą wrażenie, że połączenie nie zostało nawiązane. Opłaty za połączenie są jednak naliczane i są wysokie, gdy klient dzwoni na numer znajdujący się np. w egzotycznym kraju

- tłumaczy sieć.

Rzecznik prasowy firmy ostrzegał klientów na Twitterze, jednak wielu z nich i tak dało się nabrać. Pomarańczowy operator podjął więc decyzję o anulowaniu opłat, które powstały na skutek tego oszustwa.

Biorąc pod uwagę wyjątkowość czasu i skalę ataku, Orange Polska podjął decyzję o anulowaniu opłat naliczonych klientom dzwoniącym na kubańskie numery wykorzystywane przez oszustów w okresie od 28 grudnia 2017 do 4 stycznia 2018. Dotyczy to klientów wszystkich usług abonamentowych, na kartę, ofert biznesowych, a także klientów nju mobile

- poinformowano w komunikacie.

Anulowanie opłat jest więc dobrowolną decyzją firmy i ukłonem w stronę osób, które dały się oszukać. Dodatkowo Orange poinformowała, że w najbliższym czasie przygotuje i przeprowadzi akcję edukacyjną. Wszystko po to, aby do podobnych sytuacji dochodziło coraz rzadziej.

---

Co łączy SMS-y i alfabet Morse'a?

Więcej o:
Komentarze (167)
Puszczali sygnał, żeby naciągnąć polskich abonentów. Orange się zlitował i nie naliczy opłat ofiarom oszustwa
Zaloguj się
  • bobislaw.borboje

    Oceniono 44 razy 20

    "naturalną chęć sprawdzenia, kto i w jakim celu do nas dzwonił."

    Naturalna? A kto normalny oddzwania na numery spoza książki? Jeśli kocha, to zadzwoni jeszcze raz.

  • bn79

    Oceniono 9 razy 5

    Jestem w Play ale teraz właśnie skojarzyłem, że też do mnie dzwonił numer kubański. Z tym, że telefon od razu podpowiedział mi Kuba, więc zignorowałem.

  • albwu

    Oceniono 6 razy 4

    Ale w jaki sposób ten oszust odzyskuje pieniądze ? Przecież zapłata za połączenie idzie na konto operatora połączeń międzynarodowych (to chyba Orange ?) i on musi w jakiś sposób te pieniądze przekazać oszustowi. Jak to się odbywa ?

  • artekketra

    Oceniono 2 razy 2

    A skąd kubańscy oszuści wiedzieli na jakie numery dzwonić? Hę, drogie orange?

  • lia.13

    Oceniono 2 razy 2

    Nigdy nie oddzwaniam na nieznany numer.

  • pinocchio

    Oceniono 4 razy 2

    Najbardziej intrygujące że ten "Kubańczyk" leżący pod palmą kokosową na plaży koło Hawany losował numery i trafiał tylko na numery polskie w sieci Orange. Kilka tysiecy telefonow, zero do innych operatorow, wszystko do Orange, no patrzcie ?

  • kowalska-kowalska

    Oceniono 8 razy 2

    Myślałby ktoś, że korporacja Orange jest przyzwoita. Mam okropne doświadczenia z tym gangiem.
    Musieli zarobić wielką kasę na tym kubańskim numerku i zaczęło się robić niebezpiecznie.
    UOKiK powinien zająć się umowami zawieranymi przez operatorów z przestępcami, dzięki którym okradają wspólnie z przestępcami swoich klientów.
    Tylko, że UOKiK musiałby sobie uświadomić, że powinien chronić przede wszystkim konsumentów, a nie „konkurencję”, pod którą kryją się korporacje, koncerny itp.

  • witek7205

    Oceniono 4 razy 2

    Dlaczego zamiast akcja informacyjnej Orange nie wprowadzi po prostu informacji o połączeniu i jego kosztach przed nazwiązaniem połączenia zagranicznego?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX