Pół miliona pasażerów utknęło na europejskich lotniskach. W wyniku potężnej awarii "dane zniknęły"

Robert Kędzierski
Europejska Organizacja ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej informuje o potężnej awarii, która uziemiła na lotniskach setki tysięcy pasażerów. Problemy dotknęły też polskie porty - w tym Lotnisko Chopina w Warszawie.

Aktualizacja

Według informacji zamieszczanych przez pasażerów opóźnienia wywołane awarią systemu sięgają od jednej do nawet dziewięciu godzin. 

Serwis Airport Guide odnotowuje z kolei zwiększony odsetek opóźnionych lotów. Sytuację przedstawia poniższa mapa. Loty opóźnione w znacznym stopniu zaznaczono kolorem czerwonym, w mniejszym stopniu żółtym. 

Mapa opóźnionych lotów w Europie - 3 marca 2018Mapa opóźnionych lotów w Europie - 3 marca 2018 Fot. airportguide.com/

Na lotnisku w Manchesterze opóźnionych jest - jak podaje manchestereveningnews.co.uk - kilkadziesiąt lotów - podróżni muszą czekać od 30 do 60 min dłużej. W Gatwick opóźnienia dotknęły 60 proc. lotów. 

Eurocontrol zapewnia, że dostęp do systemu ETFMS, który uległ awarii, przywrócono. Zajmie jednak nieco czasu przywrócenie normalnego funkcjonowania wszystkich linii. 

***

Europejska Organizacja ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej Eurocontrol z siedzibą w Brukselii poinformowała o dużej awarii, która dotknęła europejskie lotniska. Według najnowszych informacji podawanych m.in. przez Independent na kontynencie utknęło nawet pół miliona pasażerów. Według wyliczeń Eurocontrol problem dotknął 10 proc. lotów - czyli 3 tys. z 30 tys. zaplanowanych. 

Czytaj też: Zamknęli całe lotnisko. Powód? Zawiesił się jeden komputer. z Windows

Awarii uległ system zarządzania przepływem ruchu lotniczego - Enhanced Tactical Flow Management System (ETFMS). Odpowiada on za przydzielenie miejsca w przestrzeni powietrznej. Bez tego narzędzia nie da się wydajnie zarządzać ruchem. 

Problemy również w Polsce

O możliwych problemach informują też polskie porty. W Gdańsku wprowadzono limit: w ciągu godziny mogą startować trzy samoloty kursujące w relacjach międzynarodowych (trudności nie dotyczą ruchu krajowego). Kolejne zmiany planowane są o godz. 19. Niewykluczone, że wtedy polecą tylko dwa samoloty na godzinę.

Lotnisko Chopina w Warszawie z kolei we wpisie opublikowanym na Facebooku wyjaśnia, że pasażerowie powinni skontaktować się ze swoim przewoźnikiem, czy problem nie dotyczy ich połączenia. 

Podobne kłopoty mogą dotknąć lotniska w całej Europie. Dla przykładu lotnisko w Brukseli - przy normalnie działającym systemie jest w stanie obsłużyć 650 lotów dziennie. Z powodu awarii jego przepustowość musiała zostać ograniczona do (!) 10 na godzinę. 

Według ekspertów informacje, które trafiły do systemu ETFMS przed godziną 11.26 zniknęły. Linie lotnicze muszą teraz po raz kolejny je wprowadzać. 

Przedstawiciele Eurocontrol zapewniają, że bezpieczeństwo lotów nie jest w żadnym stopniu zagrożone. 

Nawet niezbyt duża skala problemu może wprowadzić spore zamieszanie w głównych portach przesiadkowych w Londynie, Amsterdamie, Frankfurcie, czy Paryżu. Dodatkowym problemem jest dziś strajk pracowników Air France.

W tej chwili opóźnienia lotnicze w Europie nie są na wysokim poziomie. Na niemal każdym z większych europejskich lotnisk występują problemy z kilkoma lotami. Wydajność służb odpowiadających za obsługę lotów jest znacznie niższa. Sytuacja może się zatem zmienić.

Eurocontrol przewiduje, że awarię uda się usunąć dopiero wieczorem. 

***

Voelkel: W nowoczesnych firmach nie potrzebujemy ludzi, którzy nastawieni są na indywidualny cel [NEXT TIME]

Więcej o:
Komentarze (42)
Awaria Eurocontrol. Pół miliona pasażerów utknęło na europejskich lotniskach
Zaloguj się
  • Jakub Jedynak

    Oceniono 23 razy 17

    Bo kto to widział korzystać z europejskich wynalazków. Powinniśmy stworzyć nasz własny narodowy program przyznawania patriotycznych korytarzy powietrznych...

  • piotr.grd

    Oceniono 10 razy 6

    Jeszcze bardziej uzależniajmy się od elektroniki. Zapomnijmy o gotówce, uzależnijmy się od płatności elektronicznych. Zapomnijmy o mapach, polegajmy wyłącznie na nawigacji satelitarnej. Nie pozwalajmy na kupno nawet pudełka zapałek, jeśli nie działa kasa fiskalna (w dużych sklepach już tak jest). I tak dalej, i tym podobne.

    Akurat w tym przypadku "ręczne" obsługiwanie tak dużej ilości samolotów byłoby akurat trudne, nie ma za bardzo realnej alternatywy przy tak dużym natężeniu ruchu, elektroniczny system się tu przydaje. Ale wyobraźmy sobie, że znikają wszystkie dane wprowadzone przed godziną 11:26 w systemach płatności elektronicznych. Że znika z map nawigacji połowa świata, albo połowa satelitów GPS przestaje działać. I to nie na chwilę, ale wyobraźmy sobie poważną wielodniową awarię.

    Nie we wszystkim powinniśmy uzależniać się od elektroniki. Niech nas wspomaga, ale niech nie zastępuje nam wszystkiego.

  • pisdode

    Oceniono 2 razy 2

    Rosyjski haker?

  • maniasza37

    Oceniono 2 razy 2

    Co to znaczy dane zniknely? Nie wierze, ze lotniska nie maja systemow backupowych....aby nie musiec wprowadzac utraconych danych... recznie. Jakby nie bylo to tak tragiczne, to byloby smieszne. XXI wiek.

  • buk.humor.dziczyzna

    Oceniono 5 razy 1

    Ja w tym widzę złowrogą rękę Kremla, komunistów, aktywistów , ministrantów, Pekińskiego Związku Dorożkarzy, Koła Gospodyń Wiejskich z Pcimia Górnego oraz Zrzeszenia Egzorcystów Wyklętych, jednak decydującą rolę odgrywają pismaki-goownojady, którzy zeżrą własne fekalia, aby zarobić na kieliszek chleba - George Orwell
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • marian D.

    Oceniono 3 razy 1

    Czy maja juz dowody ze to Putin najpotęznejszy człowiek na ziemi wstrzymuje samoloty wybiera prezydentów ..wybucha..na cmentarzach itd

  • kater-11

    Oceniono 3 razy 1

    Szukajcie hakerów w Rosji. Ten kraj nie potrafi nic budować , ale niszczyć to potrafią . Może już czas by wprowadzić w Rosji cywilizację ?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX