Ten samolot Airbusa będzie absolutnym rekordzistą. Nawet 20 godzin lotu i 18 tys. km zasięgu bez tankowania

Airbus rozpoczyna właśnie testy nowego samolotu URL A350-900 XWB zaprojektowanego pod kątem pokonywania najdłuższych tras na świecie. Maszyna będzie w stanie odbywać 20-godzinne loty bez konieczności tankowania paliwa. Tylko kto tyle wytrzyma.

Najnowszy samolot Airbusa jest już po pierwszym próbnym locie. Ultra Long Range A350 XWB poderwał się do lotu z siedziby firmy w Tuluzie i po krótkim locie na południe Francji powrócił na macierzyste lotnisko. Jeszcze w tym roku kilka maszyn tego typu pod barwami Singapore Airlines ma podbić stawkę w rankingu najdłuższych lotów świata.

Airbus ULR A350-900 XWB zacznie bowiem obsługiwać 19-godzinną trasę między Singapurem a Nowym Jorkiem. Dotychczasowym rekordzistą pod względem dystansu i długości lotu jest Qatar Airways. Operator obsługuje połączenie między stolicą Kataru Dohą a Auckland w Nowej Zelandii. Bezpośredni lot trwa mniej więcej 18 godzin.

Dystans do pokonania między tymi miastami wynosi 15 322 km. Maksymalny zasięg Airbusa ULR A350-900 XWB bez konieczności uzupełniania paliwa w zbiornikach dochodzi do 17 900 km. Za sprawą wielu modyfikacji wcześniejszych wersji A350 samolot może lecieć bez przerwy przez 20 godzin. W tym czasie zużyje nawet 25 proc. mniej paliwa.

Czytaj też: Airbus ma nietypową propozycję dla pasażerów. Miejsca sypialne w przedziale bagażowym

Dla Airbusa ULR A350-900 XWB może się okazać przysłowiowym strzałem w dziesiątkę. Tylko do końca marca tego roku producent otrzymał aż 850 zamówień na produkcję tych maszyn od 45 zainteresowanych nimi przewoźników z całego świata.

Co na to Boeing?

Największy konkurent Airbusa do pojedynku o przestworza zamierza wystawić "największy i najbardziej wydajny dwusilnikowy samolot świata". Taki mianem producent określa swój najnowszy model 777-8x, który na razie znajduje się dopiero w fazie produkcji. Pierwsze loty testowe maszyny są zaplanowane dopiero na przyszły rok. Zasięg 777-8x jest nieco mniejszy (16 100 km).

Jakub B. Bączek: Gdy sportowiec zaczyna wygrywać, to później robi to regularnie [NEXT TIME]

Więcej o:
Komentarze (100)
Airbus testuje nowy samolot na długie trasy - 20 godzin lotu i 18 tys. km zasięgu
Zaloguj się
  • plastikpiokio

    Oceniono 12 razy 8

    to oczywiste bo przerobili go na gaz ---tylko jeszcze nie wiadomo jaki .

  • bak_on

    Oceniono 5 razy 5

    Oznacza to, że teoretycznie mógłby przelecieć z Europy do Nowej Zelandii bez międzylądowania, nieźle.

  • kar.as

    Oceniono 6 razy 4

    Bez tankowania 18 tys. km zasięgu? Strach się bać, ile poleci gdy zostanie zatankowany ;-)

  • andrzej szymczyk

    Oceniono 4 razy 4

    Witam.
    20 godzin lotu w jednym rzucie-niezle ich poniosło!!
    Ja przy wzroście 189cm w miarę przyzwoicie znoszę loty do 2godz jak jest samolot z nowszym typem siedzeń gdyż jest ciutke więcej przestrzeni na nogi. Lot 5-6 godzin np na wakacje to już masakra a jak pomyślę o 20godz lotu gdzieś do Nowej Zelandii to uznam to za prawdziwe morderstwo w najczystszej postaci!!
    Kiedyś będąc młodszym o 23lata poleciałem za ocean i w trakcie 8,5godz lotu nie wiedziałem już co mam robić aby to jakoś przetrwać a podkreślić należy, że w latach dziewięćdziesiątych lot samolotem dla uwczesnego 24latka był nie lada atrakcją!!
    Nie chcę jednak tylko krytykować i przyznam, że stworzenie maszyny, która przeleci te 20 godz i dotrze w tak oddalony zakątek świata bez międzylądowania z technicznego punktu wydaje się być naprawdę wielkim osiągnięciem i w związku z tym chylę czoła przed jego konstruktorami.
    Z całą pewnością nie wsiadłbym jednak do takiej maszyny w pierwszym roku po jej wejściu do ciągłej eksploatacji, gdyż jak pokazuje przykład Dreamliner'ow wiele nerwów może to kosztować a może nawet i życie w ekstremalnych przypadkach!!
    Nie mniej jednak uważam, że znajdzie się mnóstwo osób, ktore uznają lot ową maszyna za optymalny wybór i będą z niego korzystać.
    Nie ograniczając innym możliwości korzystania z najnowszego Airbus'a ja wybierając się np do Tajlandii skorzystam z połączenia z międzylądowaniem np w Doha i dla mnie prywatnie będzie to najlepsza opcja.
    Innym jednak życzę lotów nawet dookoła świata bez żadnego lądowania jeżeli tylko będą takowe dostępne!!

  • bmarten

    Oceniono 14 razy 4

    Airbus to wspaniały sukces techniczny i przemysłowy zjednoczonej Europy. Dla Tuluzy pracują Francuzi, Anglicy, Niemcy, Polacy, Włosi. Samoloty Airbusa są supernowoczesne, spalają mniej paliwa, są cichsze, bardziej komfortowe, łatwiejsze w pilotowaniu. Brawo Europa i my w niej!

  • boo-boo

    Oceniono 7 razy 3

    20 godzin non-stop w metalowej puszce ? Nie - dziękuję - jeszcze mnie nie pogięło.

  • jesiotr99

    Oceniono 7 razy 3

    Podziwiam specjalistów od wszystkiego, ale przewoźnicy najlepiej wiedzą jakie są potrzeby klientów i jeśli chcą złożyć zamówienia na 850 sztuk to znaczy że chętni będą i to w dużej ilości.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX